kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

پیشنهاد ارز ترجیحی 31 هزار تومانی برای واردات کالاهای اساسی سال آینده

 
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات کالاهای اساسی در سال آینده مشمول ارز ترجیحی است و نرخ پیشنهادی دولت در این ارتباط در قانون بودجه 31 هزار تومان تعیین شده اما تصویب نشده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد خانی‌نوذری در اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت تامین مرغ در کشور اظهار کرد: در اوایل سال جاری تعداد جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در کشور 100 میلیون قطعه بود که اکنون به 150 میلیون قطعه افزایش یافته که بر این اساس نیازمند تامین ارز بیشتر برای واردات نهاده‌ها هستیم.
او درباره حبوبات گفت: تغییر نرخ ارز حبوبات از ارز ترجیحی به تالار دوم باعث اختلالاتی در بازار شد اما اکنون دوباره به ارز ترجیحی برگشته است.
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در سال آینده واردات کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی خواهند شد یا خیر تصریح کرد: در سال آینده نیز ارز ترجیحی خواهیم داشت که نرخ پیشنهادی دولت در این ارتباط در قانون بودجه 31 هزار تومان است اما این نرخ باید مصوب شود تا به طور قطعی بتوان درباره آن صحبت کرد.
او در حاشیه نشست اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: موضوع رفع تعهد ارزی برای محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود تا شرایط صادرات این محصولات تسهیل شود. 
تاخیر در اعلام لیست دریافت کنندگان ارز ترجیحی
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤالی درباره تاخیر اعلام لیست دریافت کنندگان ارز ترجیحی و احتمال وجود فساد در اختصاص آن، گفت: مطابق قانون ابتدا کالا وارد کشور می‌شود و بعد در صف تخصیص ارز آن اختصاص می‌یابد و به طور مرحله‌ای ارز آنها اختصاص می‌یابد.
خانی تصریح کرد: مسائل مطرح شده درباره سال‌های گذشته مربوط به کالاهایی است که ارز نیمایی دریافت می‌کردند و مسیر دریافت ارز آنها، پس از انجام ثبت سفارش بود و بعد اقدام به واردات می‌کردند، شائبه‌هایی مطرح است که در نهادهای نظارتی و قانونی در دست بررسی است. 
وجود 120 واردکننده برنج
سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره انحصار واردات برنج توسط یکی از برندهای داخلی ضمن رد این موضوع گفت: در حوزه واردات برنج انحصاری نبوده و فسادی رخ نداده است. وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته در حوزه واردات این محصول ارز ترجیحی نداشته و واردات برنج با ارز نیمایی انجام شده است. به تمام شرکت‌ها اجازه ثبت سفارش داده شده و بیش از 120 شرکت واردات برنج را انجام دادند. همچنین هیچ شرکتی بیش از 15 درصد واردات برنج نداشته و سهم هر شرکت واردکننده کمتر از این عدد بوده است.
خانی تصریح کرد: آمار وزارت جهاد کشاورزی در تولید برنج سال گذشته نشان می‌دهد تولید آن پایین‌تر از دو میلیون و 300 هزار تن بوده و بر اساس آمار رسمی گمرک هم یک میلیون و 770 هزار تن برنج سال گذشته وارد شد. امسال تاکنون کمتر از 800 هزار تن واردات برنج به ثبت رسیده و با توجه به مدیریت ثبت سفارش وزارت جهاد کشاورزی این عدد تا پایان سال زیر یک میلیون تن خواهد بود.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه نرخ اعلامی 
19 هزار و 500 تومانی خرید تضمینی گندم توسط شورای قیمت‌گذاری نهائی است یا خیر گفت: خیر اصلا؛ قانون مسیری را تعیین و طراحی کرده که وزارت جهاد یک نظری را دارد و سایر بخش‌های دولت نظر دیگری دارند نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بخش‌های دیگر شامل نهادها و دستگاه‌ها دیگر نظر متفاوتی درباره نرخ خرید تضمینی گندم دارند اما در نهایت با یکدیگر مذاکره و به جمع‌بندی می‌رسند اما هنوز به جمع‌بندی نرسیدند.
 تهاتر نفت با کالاهای اساسی
‌علیرضا پیمان‌پاک؛ قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی هم در نشستی در اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اینکه نرخ 19 هزار و 500 تومانی گندم بالا و غیرواقعی است تصریح کرد: نرخ گندم باید به صورت واقعی تعیین شود اما در عین حال به کشاورزان کمک کند و در نهایت منجر به قاچاق معکوس نیز نشود. در شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی دولت نمایندگان محدودی دارد و افرادی خارج از دولت در آن شورا نظرات متفاوتی دارند و در نهایت تصمیم جمع در آن شورا ملاک قرار می‌گیرد. او اظهار کرد: تهاتر نفت با کالا تجربه موفقی بود که با دستور مخبر معاون اول رئیس‌جمهور انجام شد. تهاتر باعث شد که بتوانیم محصولات را با سرعت بیشتر و قیمت کمتری به کشور وارد کنیم و اکنون دوباره امکان تهاتر نفت برای واردات کلیه کالاهای اساسی فراهم شده است.