kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۱۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
ایران در رسانه های جهان

پولیتیکو: سیاست مهار و بازدارندگی واشنگتن در برابر ایران ناموفق بوده است

پایگاه خبری تحلیلی پولیتیکو در یادداشتی از مارک کیمیت (سرتیپ بازنشسته ارتش آمریکا‌، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی- نظامی و معاون دستیار وزیر دفاع در امور خاورمیانه در زمان جورج دبلیو بوش) در روز 10 ژانویه 2024 به ناموفق بودن سیاست بازدارندگی آمریکا در برابر محور مقاومت و ایران پرداخته است و در ادعایی عنوان می‌دارد: 23 دسامبر نفتکش شیم پوتو در اقیانوس هند مورد حمله پهپادهای ایرانی قرار گرفت.
 
سرویس سیاسی-
این یک حمله نیابتی توسط گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حماس در غزه، حوثی‌ها در یمن یا شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق نبود. این حمله مستقیم به کشتیرانی بین‌المللی بود که توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
پولیتیکو می‌افزاید: این حمله گواه روشنی است که نشان می‌دهد سیاست مهار، دفاع و بازدارندگی واشنگتن برای جلوگیری از گسترش جنگ غزه ناموفق بوده است. و قبل از وقوع یک حمله بزرگ‌تر و مرگبارتر- همان‌طور که قطعاً انجام خواهد شد - زمان آن فرا رسیده است که سیاست قاطعانه‌تری را به طور علنی اعلام کنیم.
این پایگاه با چشم‌پوشی از جنایات اسرائیل در غزه، عنوان می‌دارد: از زمان 7 اکتبر‌، سیاست ایالات متحده به دنبال جلوگیری از تشدید مناقشه در سراسر خاورمیانه است. برای انجام این کار، واشنگتن دستور داد تا حضور خود را در به صورت نمایشی افزایش دهد و اسکادران‌های جنگنده اضافی، یک زیردریایی موشک هدایت‌شونده کلاس اوهایو و مهم‌تر از همه، دو ناو گروه هواپیمابر را مستقر کند. این دارایی‌ها بر ایجاد یک محاصره در اطراف غزه متمرکز شده بود در مرحله بعد، ایالات متحده موقعیت دفاعی خود را تقویت کرد و دفاع هوائی قابل توجهی را برای محافظت از دارایی‌های اسرائیل و ایالات متحده در منطقه مستقر کرد. علاوه‌بر این، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، اقدامات بیشتری را اعلام کرد و از عملیات نگهبان رفاه برای حفاظت و دفاع از کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی که از اقیانوس هند و دریای سرخ عبور می‌کنند، خبر داد.
پولیتیکو در ادامه عنوان می‌دارد: ایالات متحده همچنین با مجموعه‌ای تقریباً مداوم از تماس‌های دیپلماتیک، بازدیدها و پیام‌رسانی به اسرائیل به دنبال جلوگیری از گسترش بیشتر درگیری‌ها بوده است.
این پایگاه در اشاره‌ای ناشی از ترس از قدرت ایران و محور مقاومت اظهار می‌دارد: بدون شک، آمریکا همچنین برای جلوگیری از اقدام اسرائیل علیه ایران، که دولت نتانیاهو آن را مغز متفکر 7 اکتبر می‌داند - و همچنین حزب‌الله، حوثی‌ها و شبه‌نظامیان نیابتی آنها در عراق، مشاوره قوی ارائه کردند..
پولیتیکو عنوان می‌دارد: از 7 اکتبر، نیروهای آمریکایی بیش از 100 بار در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند. حوثی‌ها در دریای سرخ و اقیانوس هند تعداد مشابهی از حملات پهپادی و موشکی را با هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری انجام داده‌اند. و حزب‌الله هر روز حملات موشکی و موشکی متعددی را به اسرائیل انجام می‌دهد.با بسیاری از اقدامات، به نظر می‌رسد که سیاست ایالات متحده نتوانسته است به هدف خود در مهار گسترش خشونت اعمال شده توسط بازیگران غیردولتی در سراسر منطقه دست یابد.
این رسانه آمریکایی با اتهام‌زنی واهی به ایران بیان می‌کند: بدتر از آن، حمله 23 دسامبر (هدف قرار گرفتن کشتی در هند)، که مستقیماً توسط ایران انجام شد و نه از طریق یک نماینده قابل انکار، یک نقطه عطف در جنگ است.
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: این نشان می‌دهد که ایران اکنون مایل به شرکت در نبرد علنی است، که باعث جسارت بازیگران غیردولتی می‌شود، بعید است سیاست فعلی ایالات متحده مانع از تشدید بیشتر تنش شود.
در این یادداشت در توصیه‌ای ناشی از ترس از ورود ایران به مناقشات و بحران اخیر خاورمیانه عنوان شده است: پرزیدنت بایدن به‌زودی سخنرانی وضعیت کشور آمریکا (State of the Union Address)(معروف به نطق وحدت در بین نمایندگان مجلس و سنا آمریکا) را ایراد خواهد کرد و با چالش‌های بسیار بزرگ‌تری از سوی تهران مواجه خواهد شد. این سخنرانی فرصتی منحصربه‌فرد برای اعلام سیاست صریح‌تر و قاطع‌تر ایالات متحده در قبال تخاصم فزاینده ایران است. این یک تهدید، تحریک یا جنگ‌افروزی نیست. مملکت‌داری است، و باید قبل از تشدید تنش بیشتر ایران به قیمت جان و اعتبار آمریکا انجام شود.