kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۰۰۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
سخنگوی سازمان امور مالیاتی:

درج کد ملی خریدار نهائی طلا در سامانه مؤدیان الزامی نیست

 
سخنگوی سازمان امورمالیاتی با بیان اینکه جرائم مربوط به عدم ارسال صورت حساب الکترونیکی طلافروشان بخشوده می‌شود، افزود: هیچ الزامی برای درج مشخصات و کدملی خریداران نهائی طلا در سامانه مؤدیان مالیاتی نیست. 
مهدی موحدی‌بک‌نظر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به جلسه دیروز سازمان امور مالیاتی با رئیس و اعضای اتحادیه طلافروشان اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های این صنف، درج میزان سرمایه فعالان طلا در سامانه جامع تجارت بر اساس قانون مبارزه با قاچاق وزارت صمت بود که بر اساس همان قانون، الزامی برای ثبت کدملی مصرف‌کننده یا خریدار نهائی وجود ندارد.
وی اضافه کرد‌:‌ فعالان صنف طلا، سالیان متمادی بود که طبق قانون درخواست داشتند مالیات ارزش افزوده از اصل طلا گرفته نشود و فقط نسبت به سود، اجرت و حق‌العمل طلا دریافت شود. این خواسته فعالان صنف طلا سال گذشته به رسمیت شناخته شد و مالیات ارزش افزوده فقط از سود و اجرت و حق‌العمل طلا گرفته می‌شود.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی ‌گفت: اعضای صنف طلا از اول دی ماه سال جاری موظف هستند نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان اقدام کنند.‌ در مورد جرائم مربوط به عدم ارسال صورت حساب الکترونیکی طلافروشان که در گذشته روی داده و مشمول جریمه شده‌اند قرار شد این افراد در صورتی که وظایف و تکالیف قانونی خود را انجام دهند، از بخشودگی حداکثری از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی برخوردار شوند.
موحدی‌بک‌نظر، اضافه کرد: همچنین قرار شد کارگروهی تشکیل شود که در جهت ارائه آموزش به اعضای صنف طلا و جواهر اقدام کنند و سازمان امور مالیاتی تا آخر فصل زمستان نسبت به آشنا کردن اعضای صنف طلافروش به تکالیف قانونی خود و صورتحساب الکترونیک اقدام کنند.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد شایعه اخیر مبنی بر اخذ مالیات از عایدی طلا گفت: طبق اصل 51 قانون اساسی هیچ نوع مالیات و یا معافیتی فراقانونی اعمال نمی‌شود. اگر هم خریدار نهائی طلا مثلا 10 گرم از طلافروشی خریداری کند نیازی نیست کدملی خریدار در فاکتور یا سامانه مؤدیان درج شود و فقط طلافروش نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی باید اقدام کند.
موحدی‌بک‌نظر، تصریح کرد: زمانی که اصلاحات ساختاری در نظام مالیاتی پیشنهاد داده شد؛ کسانی نگران شدند که از فضای غیرشفاف، مبهم و تاریک اقتصادی کشور سوءاستفاده کردند. این افراد پیش از این می‌توانستند فرار مالیاتی داشته باشند و کتمان درآمد کنند.
 افزایش 25 درصدی مالیات طلا فروشان کذب است
سید محمدهادی سبحانیان؛ رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور هم دیروز در نشست هم اندیشی با صنف طلا و جواهر تهران با بیان اینکه شایعات روزهای اخیر مبنی بر افزایش 25 درصدی مالیات طلا فروشان بی‌اساس و کذب است، اظهار داشت: شایعاتی که در فضای مجازی برای تهییج افکار عمومی مبنی بر افزایش مالیات صنف طلا و جواهر شده است کاملا بی‌اساس می‌باشد و از طرف سازمان تکذیب شد.
او، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را یکی از قوانین مترقی کشور برای اجرای شفافیت و اجرای دقیق‌تر مطالبه صنف طلا مبنی بر معاف بودن اصل طلا از مالیات و جلوگیری از بی‌عدالتی‌ها در مالیات ستانی دانست.
نادر بذرافشان؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم با تقدیر از مسیر تعامل سازمان امور مالیاتی در دوره جدید، برگزاری میزهای خدمت را یکی از ابتکارات نظام مالیاتی برای ارتباط نزدیک‌تر با اصناف و تعامل دو طرفه دانست.
وی با تأکید بر همراهی صنف طلا و جواهر بر اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای اجرای شفافیت در اقتصاد کشور گفت: برای جلوگیری از شایعات و ایجاد نگرانی، نیازمند اطلاع‌رسانی، آموزش اصناف و اتحادیه‌ها درخصوص اجرای قانون هستیم.