رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو:
خودروهای نو استانداردهای آلایندگی یورو ۵ و ۶ را ندارند
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو گفت: نیمی از آلودگی هوا برای وسایل نقلیه متحرک است، نهتنها خودروهای فرسوده بلکه خودروهای نو نیز نمیتوانند استانداردهای آلایندگی یورو ۵ و ۶ را پاس کنند.
به گزارش ایرنا، محمود مشهدی شریف دیروز در نشست خبری اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ حدود هفت هزار خودروی فرسوده، سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳ هزار خودروی فرسوده، سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸ هزار خودروی فرسوده، سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار خودروی فرسوده و در شش ماه امسال حدود ۳۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است. امسال قرار بود که ۱۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود که تاکنون ۳۰ هزار خودرو از رده خارج شده است.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو با بیان اینکه اسقاط خودرو به کاهش آلودگی هوا کمک میکند، گفت: هر خودروی فرسوده چهار لیتر سوخت مازاد مصرف میکند؛ یعنی هر خودرو فرسوده ۱۳۲ هزار تومان روزانه مصرف مازاد دارد که در سال
۴۸ میلیون تومان است. نیمی از آلودگی هوا برای وسایل نقلیه متحرک است، نهتنها خودروهای فرسوده بلکه خودروهای نو نیز نمیتوانند استانداردهای آلایندگی یورو ۵ و ۶ را پاس کنند.
فرسودگی 40 درصد خودروهای کشور
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو بیان داشت: تکمیلکننده زنجیره تولید خودرو با اسقاط خودرو صورت میگیرد. به ازای تولید خودرو بایستی خودروهای فرسوده خارج شود در غیر این صورت ترافیکها و افزایش آلایندگیها را خواهیم داشت.
مشهدی با اشاره به اینکه بلاتکلیفی در تعداد گواهی اقساط باعث شده تا اسقاط خودرو به کمتر از ۲۰ درصد برسد، افزود: طبق آمارهای رسمی حدود ۹ تا ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده از بین ۱۲ میلیون دستگاه داریم؛ این در حالی است که انجمن موتورسیکلتسازان اعلام کرده است که پنج میلیون کارت سوخت وجود دارد؛ یعنی این رقم موتورسیکلت فرسوده است.
او با بیان اینکه ۳۵ تا ۴۰ درصد خودروها در کشور به مرز فرسودگی رسیدهاند، ادامه داد: دو میلیون و 500 هزار خودروی سواری فرسوده در کشور داریم و حدود سه میلیون خودرو در مرز فرسودگی است. همچنین تعداد خودروهای عمومی و تجاری فرسوده نیز با هم ۵۰۰ هزار دستگاه است.