kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷

برنامه‌های چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش برای فلسطین(اخبار ادبی و هنری)

 

چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش امسال با حضور اثری درباره فلسطین و نشست بررسی تأثیرات تمدنی طوفان الاقصی برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار کیهان، نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش روز گذشته با حضور علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال این‌ سازمان و سعیده اکبری داریان عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دبیر علمی چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برگزار شد.
مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این نشست با اشاره به اتفاقات غزه، تصریح کرد: ما موظفیم اطلاعات لازم را برای پژوهشگران و نخبگان مهیا کنیم تا بتوانند با اطلاعات کامل برای آیندگان و نسل جوان فعالیت کنند.
وی درباره ارتباطی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی با مراکز آرشیوی جهان، برقرار کرده است، اظهار داشت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی با مراکز آرشیوی جهان، تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کرده است تا پژوهشگران بتوانند با منابع جدید تمام کشورها آشنا شوند.
رئیس کتابخانه ملی افزود: ثبت میراث مکتوب و میراث فرهنگی از طریق دفتر یونسکو انجام می‌شود اما به این دلیل که یونسکو ضعیف بود، با همکاری کتابخانه ملی انجام می‌شد اما در دولت جدید با مصوبه‌ای که صادر شد‌، این اقدامات توسط میراث فرهنگی پیگیری می‌شود و یونسکو آن‌ها را ثبت می‌کند.
فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد در پاسخ به خبرنگار کیهان درباره فعالیت‌های مرتبط با فلسطین و غزه در جشنواره پژوهش توضیح داد: سال گذشته کتاب مطالعات کتاب‌های درسی و دانشگاهی درباره فلسطین به زبان انگلیسی را داشتیم که این کتاب رتبه بالا و نمره 100 را کسب کرد. امسال هم با توجه به اینکه ما سفارشی برای جشنواره نداریم و فقط آثار را دریافت می‌کنیم، یکی از آثار دریافتی خاطرات یکی از شخصیت‌های تاریخ فلسطین یعنی منیر شفیق را در جشنواره پژوهش خواهیم داشت. البته آثار دیگری هم در حوزه جهان اسلام دریافت شده است.
وی افزود: همچنین امروز چهارشنبه نیز در همین مکان، یک نشست تخصصی درباره تأثیرات طوفان الاقصی بر خاورمیانه از منظر تمدنی و تاریخی با حضور سه نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.