kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر داد

رشد ۶۰درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور بیشترین سهم را دارد، گفت: در دو سال اخیر رشد 60درصدی در تولید نفت کشور رخ داده است.
به گزارش شانا، «محسن خجسته‌مهر» روز گذشته در دومین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری و افزایش تولید دانش‌بنیان زنجیره ارزش صنعت نفت، اظهار کرد: زمان کاهش مدت اجرا و افزایش تولید کالاهای راهبردی در صنعت نفت فرا رسیده و اگر بتوانیم به این دو موضوع برسیم شاید بتوانیم بگوییم این صنعت به مفهوم دانش‌بنیان رسیده است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی، نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور بیشترین سهم را دارد. همچنین در دو سال اخیر رشد ۶۰درصدی در تولید نفت کشور رخ داده که این دستاورد حاصل برنامه‌ریزی در دولت سیزدهم در بخش نفت بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، استفاده از فناوری‌های دیجیتال در صنعت نفت را لازم دانست و افزود: ما به دنبال افزایش تولید نفت از مخازن خود با هوش مصنوعی هستیم. قصد داریم 15 میدان نفتی و گازی کشور را با هوش مصنوعی اداره کنیم. نخستین میدان در این زمینه که تفاهم‌نامه آن با دانشگاه صنعتی شریف امضا شده، میدان گازی پارس‌جنوبی است و می‌خواهیم قطب گازی ایران را در قالب هوش مصنوعی مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه در دو سال اخیر 54 قرارداد به ارزش 80میلیون دلار در صنعت نفت امضا شده است، افزود: سهم شرکت ملی نفت ایران با 29 قرارداد به ارزش 30میلیون دلار است که تا پایان سال 40میلیون دلار دیگر فقط به سهم این شرکت اضافه خواهد شد.
خودکفایی ۱۰۰درصدی در تولید کاتالیست
همچنین وحیدرضا زیدی‌فرد؛ معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان اینکه هم‌اکنون تقریباً در زمینه تولید کاتالیست به خودکفایی رسیده‌ایم، افزود: استفاده از فناوری و نوآوری باید اولویت صنعت نفت باشد. وزارت نفت هرگونه حمایتی را که بتواند از شرکت‌های دانش‌بنیان از لحاظ قانونی انجام می‌دهد. صدور چندهزار تجهیزات به ونزوئلا موفقیت بزرگی برای صنعت نفت بوده است.
او افزود: قراردادهای متعددی را به صاحبان فناوری و بخش فناوری سایر دستگاه‌های اجرائی برای ساخت تجهیزات امضا کرده‌ایم. همچنین با حمایت و ایجاد زمینه برای خلاقیت و نوآوری برای افراد در داخل صنعت نفت و بیرون از آن توانسته‌ایم از اختراعات و محصولات آنها به‌خوبی استفاده کنیم.