kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد

درآمد 230میلیون دلاری کشور از پروازهای عبوری خارجی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوائی ایران گفت: کشور از پروازهای عبوری خارجی، سالانه ۲۳۰میلیون دلار عایدی دارد که برای توسعه، بهسازی و بازسازی فرودگاه‌های داخلی هزینه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا نخجوانی، دیروز در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: روزانه یک‌هزار پرواز عبوری از آسمان کشور داریم. اداره ۵۴ فرودگاه کشور، توسعه و هزینه‌های آنها برعهده ماست و سهم درآمدهای پروازهای عبوری ۸۵درصد بودجه کل شرکت و ۲۳۰میلیون دلار در سال است.
او درباره انتقال پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام اظهار کرد: فرودگاه مهرآباد ‌هاب پروازهای داخلی است و روزانه تا ۴۰۰ پرواز در مهرآباد انجام‌ می‌شود. بنابراین، انتقال این پروازها به فرودگاه امام موجب نارضایتی مردم می‌شود و برای آنان مشکل‌آفرین است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوائی ایران اظهار کرد: البته در مهرآباد هم مشکلات زیادی داریم و خدماتی که در مهرآباد ارائه می‌شود در شأن مردم نیست. در همین راستا از ۲۰ سال پیش طرح ارتقا و توسعه مهرآباد در دستورکار است و بر اساس طرح جامع همه مشکلات فعلی مهرآباد رفع خواهد شد.
نخجوانی افزود: کار به مشاور ارجاع و نتیجه‌گیری شده است تا در مهرآباد ترمینال ۱۰۰هزار مترمربعی ساخته شود. بدین ترتیب فرکانس پروازهای صبحگاهی مهرآباد را از ۴۵ به ۱۲۰ پرواز ارتقا می‌دهیم. به دستور وزیر راه و شهرسازی منابع مالی این طرح توسعه پیش‌بینی شده است.
همچنین محمد محمدی‌بخش؛ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته وزارت راه، اظهار داشت: بیش از ۷۰ هواپیما و بالگرد خریداری و وارد شده است.
او درباره سوخت هواپیماها گفت: مصرف سوخت ایرلاین‌های کارگو ایرانی‌، هلی‌کوپتری و آموزشی به قیمت فوب و از سامانه سدف سوخت می‌گیرند. هواپیماهای نیروهای مسلح هم از سامانه سدف سوخت دریافت می‌کنند. شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای مسیرهای خارجی روزانه یک‌ میلیون لیتر و مسیرهای داخلی، دو میلیون و 400هزار لیتر سوخت مصرف می‌کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در زمینه ساخت هواپیما در کشور توضیح داد: وزارتخانه‌های دفاع، صمت و راه و شهرسازی در موضوع هواپیمای ساخت داخل فعال هستند. هواپیمای مسافری و باری، فرآیندهای ثبت قانونی خود را دارد که کارشناسان سازمان همواره نظارت می‌کنند و سپس مجوز بهره‌برداری صادر می‌کنند. امروز با افتخار جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که دارای کارخانه هواپیماسازی است و این کارخانه‌ها به تاب‌آوری صنعت هوائی کشور کمک می‌کنند.