kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
با گلایه درباره افزایش حقوق کمتر از تورم

همتی بار دیگر به خودش گل زد

 

عبدالناصر همتی در حالی از «افزایش حقوق کمتر از تورم» گلایه می‌کند که در چهار سالی که رئیس کل بانک مرکزی بود حقوق کارمندان کمتر از تورم تعیین شد و اظهارنظر تازه او، گل به خودی محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ عبدالناصر همتی؛ رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در دولت دوازدهم که از سوم مرداد سال 1397 تا 9 خرداد سال 1400 ریاست بانک مرکزی را به‌عهده داشته است، اخیراً در فضای مجازی نوشت: «سیاست درآمدی (رشد کمتر حقوق نسبت به نرخ تورم با وعده کنترل تورم) به دلیل تداوم تورم عملاً جواب نداده است. تورم اقتصاد ایران بیشتر ناشی از تداوم سیاست‌های عامل کسری بودجه و بی‌انصباطی مالی-پولی است. ادامه این سیاست در بودجه آتی تاثیر مخربی بر استاندارد زندگی حقوق بگیران خواهد داشت.»
انتقاد همتی ناظر بر افزایش 18 و 20 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در لایحه بودجه 1403 هست که کمتر از نرخ تورم لحاظ شده است. مرور آمارهای تورم سالانه و میزان افزایش حقوق در سال‌های 97 تا 1400 نشان می‌دهد که در تمام این سال‌ها که اتفاقاً آقای همتی عضو مهم و اثرگذار کابینه دولت روحانی بوده و مسئولیت اداره بانک مرکزی را برعهده داشته، افزایش حقوق کارمندان همواره پایین‌تر از نرخ تورم بوده است. بنابراین، اظهارنظر تازه او درباره نسبت حقوق و تورم، گل به خودی محسوب می‌شود.
در سال 97 با وجود تورم 31 و دو دهم درصدی حقوق کارمندان به‌صورت پلکانی از شش تا 20 درصد، در سال 98 با وجود تورم 41 و دو دهم درصدی حقوق کارمندان 18 درصد، در سال 99 با وجود تورم 47 و یک دهم درصدی حقوق کارمندان 15 درصد و در سال 1400 با وجود تورم 46 و دو دهم درصدی حقوق کارمندان 25 درصد افزایش یافته بود.
در دوره ریاست ‌کلی همتی بر بانک مرکزی، قیمت دلار از هشت هزار به 32 هزار تومان هم رسید ولی او مدعی بود که نمی‌داند چه افرادی دلار را یک‌شبه هزار تومان بالا و پایین می‌کنند! ضمن اینکه رشد نقدینگی 40 و شش دهم درصدی سال 1399 ؛ به‌عنوان بالاترین رشد نقدینگی بعد از انقلاب، جزء رکوردهای همتی محسوب می‌شود.