kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

رشد 33درصدی ترانزیت از کشور در یک‌سال اخیر

 
 
سرویس اقتصادی- 
وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود تداوم تحریم‌ها، از آذرماه پارسال تاکنون، شاهد رشد ۳۳درصدی ترانزیت و عبور کالا از کشور هستیم.
به گزارش کیهان، مهرداد بذرپاش دیروز در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل شبستان مصلی امام خمینی تهران اظهار داشت: طی یک‌سال اخیر رشد 33درصدی ترانزیت را داشته‌ایم؛ در حالی که نه تحریم‌ها کاهش یافته و نه منابع افزایش یافته است.
او با بیان اینکه تکمیل و رشد راه‌های مواصلاتی در یک‌سال اخیر در دستورکار بوده است و پروژه‌های معطل مانده به بهره‌برداری رسیده، ادامه داد: بهره‌برداری از پروژه همدان- سنندج که استان کردستان را از بن‌بست ریلی خارج کرد و بهره‌برداری از پروژه بستان‌آباد- تبریز و شروع عملیات ساخت محور 30 کیلومتری شلمچه- بصره که 45 سال معطل مانده بود و می‌تواند ما را به سواحل مدیترانه و اروپا متصل کند، از جمله اقدامات انجام‌شده در طول یک‌سال اخیر است.
 آغاز ساخت خط‌آهن رشت- آستارا 
از ابتدای 2024
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق انجام‌شده درخصوص پروژه رشت- آستارا گفت: این پروژه قطعه مفقوده‌ای بود که سال‌ها قرار بود اجرائی شود و کریدور شمال- جنوب را تکمیل کند. قراردادهای این پروژه و عملیات اجرائی آن از ابتدای سال جدید میلادی آغاز می‌شود.
بذرپاش با اشاره به انعقاد قراردادهای متعدد صادرات خدمات فنی و مهندسی، اظهار داشت: از جمله این قراردادها توافق ۲۰۰میلیون دلاری احداث جاده توسط شرکت‌های ایرانی در ارمنستان و توافق ۵۵۰میلیون دلاری احداث ۲۴۰ کیلومتر جاده در ترکمنستان قابل اشاره است.
او به توافق با جمهوری آذربایجان در تعریض کریدور ارس از آب‌بند تا جلفا اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۵ سال قرار بود این پروژه اجرائی شود که به دلایل مختلف نمی‌شد. بهره‌برداری از بزرگ‌ترین قطعه آزادراهی کشور یعنی آزادراه اصفهان- شیراز هم صورت گرفت و مسیر دیگری از سمت اصفهان به بوشهر تعریف شده که می‌تواند ما را به دریا متصل کند.
درخواست وزارت راه برای واردات واگن مسافری
همچنین وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح نمایشگاه حمل‌ونقل در جمع خبرنگاران از درخواست صدور مجوز واردات واگن مسافری به سران قوا خبر داد و افزود: خط‌‌آهن نیمه‌تمام اقلید- یزد تا پایان سال تکمیل می‌شود و عملیات اجرائی خط‌آهن میانه- اردبیل به طول 170 کیلومتر در ماه‌های پایانی قرار دارد.
بذرپاش ادامه داد: یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور در جلسات دولت و سایر جلسات، پیگیری پروژه‌های مربوط به پروژه ایران‌راه و در دستورکار قرار دادن آنهاست. مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور در این جلسات پیگیری می‌شود که می‌توان به خط‌آهن چابهار- زاهدان، شلمچه- بصره، رشت- آستارا، شهرکرد- اصفهان و... اشاره کرد. 
وی از بهره‌برداری خط‌آهن رشت- کاسپین در دهه فجر امسال خبر داد و با بیان اینکه به این ترتیب اتصال ریلی دریا به دریا محقق می‌شود، افزود: با این اقدام خطوط ریلی توسعه یافته و بنادر امیرآباد و کاسپین در کنار بندر سابق انزلی عملاً یک اقتصاد دریایی متفاوت‌تری را خواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی از سفارش‌گذاری تولید واگن‌های مسافری به تولیدکنندگان داخلی خبر داد و افزود: برای پاسخگویی به تقاضای این بخش، درخواستی به سران قوا ارائه کرده‌ایم تا در قالب آن مجوز واردات واگن‌های مسافری را اخذ کنیم.
گفتنی است؛ هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با شعار «حمل‌ونقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصادی» دیروز 27 آذرماه افتتاح شد و تا فردا ۲۹ آذرماه در محل مصلی امام خمینی(ره) دایر است. شهریار افندی‌زاده؛ معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: ۳۱۶ شرکت دولتی و خصوصی و ۸۵ شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه شرکت دارند.