kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۹۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
اتاق اصناف ایران خبر داد

آغاز طرح نظارت بر بازار شب یلدا از امروز

 

معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران گفت: طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۰ آذر ماه آغاز و نظارت ویژه بر میوه‌فروشی‌ها، قنادی‌ها، آجیل‌فروشان و گل‌فروشی‌ها انجام می‌شود.
«بهنام نیک‌منش»، در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: محصولات عرضه‌شده در شب یلدا قیمت مصوب ندارند و نرخ‌گذاری آنها براساس عرضه، تقاضا و نرخ متعارفی است که اتحادیه‌های مربوطه اعلام می‌کنند. طرح نظارتی ویژه شب یلدا هم از 20 آذر ماه آغاز و نظارت ویژه بر میوه‌فروشی‌ها، قنادی‌ها، آجیل‌فروشان و گل‌فروشی‌ها صورت می‌گیرد.
وی افزود: نظارت بر بازار شب یلدا توسط بازرسان اتحادیه‌های مربوطه انجام و شکایت‌ها دریافت می‌شود.
معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران در ارتباط با نحوه قیمت‌گذاری متعارف محصولات شب یلدا هم گفت: با توجه به کیفیت آجیلی که فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند نرخ‌ها تعیین می‌شود؛ به‌طور مثال میزان پسته‌ای که در آجیل شب یلدا موجود است قیمت را تعیین می‌کند.
«زهرا جلیلی‌مقدم»، مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی هم در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه انار مورد نیاز شب یلدا تامین است، گفت: امسال تولید بیش از یک میلیون و 220 هزار تن انار کیفی در سطح 91 هزار هکتار از باغات سراسر کشور پیش‌بینی شده است.
وی درباره وضعیت تولید و عرضه انار شب یلدا افزود: محصول انار در نیمه دوم سال تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود. کمبود انار برای بازار شب یلدا نخواهیم داشت و میوه تازه خوری در بازار به وفور یافت می‌شود.
ذخیره کالاهای اساسی برای نوروز و رمضان
«سید سعید راد»، معاون وزیر جهاد کشاورزی هم با تأکید بر اهمیت و ضرورت تثبیت قیمت، حفظ و تقویت ذخایر کالاهای اساسی و لزوم مراقبت دقیق از کالاهای موجود در انبارهای‌ شرکت بازرگانی دولتی در سراسر کشور، اعلام کرد: کالاهای اساسی برای مصارف مردم در ایام ماه مبارک رمضان و عید سعید نوروز، تدارک دیده شده است.
رئیس هیئت ‌مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران با نام بردن از ادارات ‌کل غله به‌عنوان بازوان تنظیم بازار استان‌ها، لزوم مراقبت از توزیع کالاهای اساسی در استان‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: تا آخر خرداد سال آینده، گندم برای مصرف 88 میلیون جمعیت کشورمان در انبارها و سیلوهای سراسر ایران ذخیره شده است و از بابت تأمین آرد و نان، هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی نداریم.
راد با اعلام اینکه مصرف سالانه گندم کشور، حدود 12 میلیون تُن است، افزود: امسال، 10 میلیون و 354 هزار تن گندم داخلی از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است و به این ترتیب، در زمینه تأمین آرد موردنیاز واحدهای نانوایی به خودکفایی رسیده‌ایم.
صادرات پیاز و گوجه محدود می‌شود
گمرک ایران هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و نظر وزارت جهاد کشاورزی، محدودیت‌ها درخصوص صادرات پیاز و گوجه فرنگی به زودی اعلام می‌شود.
به گفته این نهاد، با توجه به بارگذاری بخشنامه مربوطه توسط وزارت جهاد کشاورزی در پایگاه ملی قوانین و مقررات، این محدودیت‌ها به زودی اعلام خواهد شد.
درنتیجه تجار و ذی‌نفعان با توجه به این اطلاعیه و شرایط در بازارهای هدف صادراتی می‌توانند برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.