یک مسئول در تعاون روستایی خبر داد
افزایش ۲۴ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در ۸ ماه امسال
مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: صادرات محصولات شیلاتی، دامی و کشاورزی امسال از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و ارزش ۲۴ درصد رشد داشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سید روحالله لطیفی درباره وضعیت صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه پنج میلیون و ۱۷۳ هزار تن محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی به ارزش سه میلیارد و ۶۷۱ میلیون و ۹۰۲ هزار دلار از کشورمان صادر شده که از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۲۴ درصد رشد داشته است.
او افزود: البته صادرات شبکه تعاونیهای روستایی با وجود سهم بالا در تولید این محصولات ناچیز است که به دنبال حذف واسطهها در صادرات و اتصال تولید به بازارهای هدف صادراتی از طریق تعاونیهای روستایی هستیم.
دلائل منسوخ شده برای گرانی گوجه
گفتنی است، یکی از دلائل گرانی میوه و تره بار، صادرات بیرویه است. این مسئله به دلیل عدم وجود آمار درست از میزان تولید و مصرف و سودجویی دلالان بزرگ رخ میدهد. به عنوان مثال قیمت گوجه طی چند هفته گذشته به کیلویی 50 هزار تومان در برخی مناطق خاص و 40 هزار تومان در مناطق متوسط شهر تهران رسید که دلیل آن مانند همیشه بارندگی اعلام شد؛ دلیلی که در زمانه ما منسوخ شده و توجیهی سطحی است.
البته مصطفی دارایینژاد؛ مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران گفت: «افت قیمت گوجه فرنگی در بازار خبر خوبی بود، قیمت به حدود نصف یکی دو هفته گذشته رسیده است. قیمت گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره بار نسبت به هفته گذشته حدود هشت هزار تومان کاهش یافته و بین 15 تا 28 هزار تومان عرضه میشود.»
رئیس اتحادیه بارفروشان پیش از این گفته بود گوجه فرنگی ذخیرهسازی میشود و عرضه گسترده به بازار انجام خواهد شد و قیمتها را میشکند. وی در عین حال دلیل گرانی هر ساله در این فصل را موج سرما و بارندگیهای پاییزه عنوان کرده بود. مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی هم گفته بود «کاهش عرضه به دلیل بارندگیها بوده و قیمتها بهزودی متعادل میشود.»
وزارت جهاد کشاورزی همه ساله در این فصل گران شدن گوجه فرنگی را کمبود عرضه به دلیل وجود سرما و نیز اختلال در حمل بار به دلیل بارندگی عنوان میکند. این در حالی است که سهم بالای گوجه فرنگی در سبد سبزی و صیفی مردم، تاثیر قیمت آن را در معیشت مردم دو چندان میکند.
گفتنی است، در کنار فقدان آمار صحیح تولید و مصرف؛ از دیگر دلائل معضلات عرضه محصولات کشاورزی و از جمله میوه و ترهبار؛ وجود نگرشهای منسوخ شده و عدم بهروزرسانی مدیریت عرضه است.