kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
مسئولان اقتصادی دو کشور تاکید کردند

استفاده از پول ملی به جای دلار در مبادلات ایران و عمان

 
رئیس کل بانک مرکزی ایران و وزیر تجارت عمان، ضمن تاکید به ضرورت توسعه مناسبات پولی و بانکی دو جانبه، بر استفاده از ارز‌های ملی دو کشور به‌جای دلار در مبادلات تجاری و اقتصادی تأکید کردند.
محمدرضا فرزین روز پنج‌شنبه در دیدار با وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان؛ ضمن اشاره به تاریخچه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور تصریح کرد: از هر اقدامی که منجر به توسعه همکاری‌های پولی و بانکی میان ایران و عمان شود، استقبال می‌کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه ضرورت دارد تا روابط پولی و بانکی ایران و عمان همپای مناسبات دیگر دو کشور افزایش یابد، گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی و فنی هیئت‎های بانکی و اقتصادی دوطرف باید بستری برای افزایش حجم مبادلات مالی، اقتصادی و تجاری شود؛ چراکه افق جدیدی در مناسبات ایران و عمان طی چند سال گذشته گشوده شده است و از این ظرفیت می‌توان در توسعه مناسبات دوجانبه بانکی استفاده کرد.
همچنین در این دیدار «قیس بن محمد الیوسف» وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان نیز با اشاره به ظرفیت‌های مختلف اقتصادی عمان و ایران، بر افزایش مناسبات پولی و بانکی در جهت تسهیل مبادلات تجاری میان دو کشور تأکید کرد.
وی با اشاره به رشد 41 درصدی حجم مبادلات در هشت ماهه اول سال جاری، ضرورت استفاده از پول ملی دو کشور در همکاری‎های اقتصادی و تجاری را بسیار مهم دانست و گفت: ایجاد زیرساخت‌های مربوط به نقل و انتقالات پولی و بانکی عمان در ایران به اضافه طراحی و عملیاتی کردن پروژه‌های مشترک تجاری، از خواسته‌های ماست.
وزیر تجارت عمان افزود: سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و معدنی، حضور سرمایه‌گذاران عمانی در پروژه‎های مختلف ایران از جمله حضور سرمایه‌گذاران عمانی در بخش انرژی و میادین گازی ایران، مهم‌ترین ظرفیت‌هایی است که عمان خواهان حضور جدی در آن‌هاست.
به گفته این مقام دولت عمان، این کشور آماده است با استفاده از روش‌های مختلف و توسعه مناسبات پولی و بانکی با ایران، حجم همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور را بهبود بخشد. بنابراین برای تحقق این موارد و پیشبرد سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های مشترک، ضروری است نقل و انتقالات مالی هرچه بیشتر میان دو کشور تسهیل شود.
  برپایی نمایشگاه مشترک شیلات
در دیدارها و نشست‌های هیئت عمانی در تهران درباره موضوع برپایی نمایشگاه بین‌المللی مشترک صنایع ماهی به میزبانی عمان در سال ۲۰۲۴، حوزه‌هایی که این نمایشگاه شامل خواهد شد و شرکت‌های متخصصی که از کشورهای مختلف جهان در زمینه صنعت پرورش ماهی حضور خواهند داشت، با طرف ایرانی بحث و گفت‌وگو انجام شد.
هیئت اتاق بازرگانی عمان همچنین جلسات متعددی را بین بازرگانان حاضر در این هیئت و همتایان آنها در اتاق بازرگانی تهران برگزار کرد که طی آن توافقنامه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف تجاری به امضا رسید. «سعید بن علی العبری» رئیس این هیئت خبر داد که اتاق بازرگانی عمان از طریق چنین توافقاتی به دنبال گسترش فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور است و این هیئت بر بخش سرمایه‌گذاری شیلات در شاخه‌ها و زمینه‌های مختلف آن تمرکز دارد.
  تجارت 8/1 میلیارد دلاری با عمان
مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت هم با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است،‌ از آغاز مذاکرات برای امضاء موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور در آینده نزدیک با نظر مثبت مقامات دو کشور خبر داد و گفت: همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، صنعتی، معدنی، استاندارد، مالی، بانکی، مناطق آزاد، کشاورزی، شیلات، حمل‌ونقل، نفت و گاز، پتروشیمی، انرژی، گردشگری و... در قالب کمیسیون همکاری مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان پیگیری می‌شود.