kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱

کتب صوتی «قانون اساسی» و «محشای قانون اساسی» رونمایی شد

مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون اساسی به همراه رونمایی از کتاب‌های گویای قانون اساسی و محشای قانون اساسی و کتاب تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی اثر آیت‌الله کعبی و معرفی برگزیدگان سومین دوره رقابت‌های شبیه‌‌سازی شورای نگهبان در پژوهشکده این شورا برگزار شد.
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، در این مراسم دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، دکتر محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان، دکتر‌ هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، دکتر خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان، آیت‌الله عباس کعبی‌نسب نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، دکتر سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی دولت، دکتر امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری، دکتر حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر مظفری قائم‌مقام معاون صدای رسانه ملی حضور داشتند.
کدخدایی: ترویج قانون اساسی
مورد توجه جدی است
دکتر کدخدایی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از کسانی که این همایش را برگزار کردند و مجریان را یاری دادند، اظهار داشت: قانون اساسی یک سند مهم در کشور ما و یک سند مترقی در بین قوانین کشورهای مختلف است.
وی در ادامه درخصوص فعالیت‌های پژوهشکده شورای نگهبان گفت: این پژوهشکده که متشکل از جوانان متخصص، علاقه‌مند، متدین و انقلابی است، درصدد می‌باشد در کنار وظایفی که برای آن در نظر گرفته شده است در راستای ترویج قانون اساسی و حقوق اساسی و فراتر از آن حقوق عمومی گام بردارد.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان افزود: یکی از وظایف ما ارائه گزارش‌های کارشناسی به اعضای شورای نگهبان است. دوستان ما در این‌جا مشغول هستند، بررسی‌های کارشناسی خودشان را انجام می‌دهند و هر سه‌شنبه گزارش خودشان را به صحن شورای ارائه می‌کنند. گزارش‌ها مورد توجه اعضای محترم شورای نگهبان قرار گرفته است و به همه ما در شورای نگهبان برای بررسی بهتر و دقیق‌تر مصوبات کمک می‌کند.
کدخدایی درباره برگزاری رقابت‌های شبیه‌‌سازی هم عنوان کرد: شبیه‌‌سازی یکی از اقدامات در حوزه ترویج است. امروز شبیه‌‌سازی در غالب کشورها و در حوزه‌های بین‌المللی برای ترویج مباحث مربوط به آن موضوع یا آن مرجع اهمیت بسزایی دارد و به طور جدی در دانشگاه دنبال می‌شود.
وی بیان داشت: یکی از ایده‌هایی که دوستان جوان ما داشتند این بود که دوره‌های شبیه‌‌سازی برای شورای نگهبان برگزار کنیم؛ یعنی جوانان و دانشجویان حضور یابند و خودشان را در قامت عضو شورای نگهبان چه در بحث بررسی مصوبات و چه در بحث بررسی صلاحیت‌های انتخابات محک بزنند و ببینند که آیا می‌توانند در این جایگاه نظر صاحبی ارائه کنند و البته با بخشی از مشکلات ما هم رو‌به‌رو بشوند.
کدخدایی با ابراز خوشحالی از استقبال دانشجویان و جوانان از این دوره رقابت‌ها گفت: در سال‌های گذشته که این دوره‌ها برگزار شد، استقبال خوبی صورت گرفت. دوره اخیر هم برگزار شد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: موضوع دیگر این است که قانون اساسی و مباحث حقوق اساسی دور از دسترس مردم نگه داشته شده است؛ به طور طبیعی مباحث حقوق اساسی و حقوق عمومی رواجی در کشور نداشته است. به جز اوایل انقلاب که این بحث‌ها در زمان تدوین قانون اساسی خیلی در جامعه مطرح بود، بعدها نگاه ترویجی به این مباحث نداشتیم و متاسفانه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کمتر به آن پرداخته شده است.
وی در همین رابطه از تلاش‌های صدا و سیما و معاونت صدا رسانه‌ ملی قدردانی کرد و با اشاره به کتاب گویای قانون اساسی و محشای آن ابراز امیدواری کرد که این کتاب‌ها مفید واقع شود.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان عنوان کرد که برنامه‌‌های دیگری نیز در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد که یکی از آنها ترویج مباحث نظام سیاسی و قانون اساسی برای کودکان است. امیدواریم در بحث ترویج قانون اساسی گام‌های خوبی برداریم.
معرفی برگزیدگان سومین دوره شبیه‌‌سازی
 شورای نگهبان
بخش دیگر این مراسم معرفی برگزیدگان سومین دوره مسابقات شبیه‌‌سازی شورای نگهبان بود که سه گروه برتر معرفی و از آنها تجلیل شد.
به گفته دکتر علی فتاحی‌ زفرقندی، قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان ۴۳ گروه شش نفره از دانشگاه‌های مختلف کشور همچون تهران، شاهد، علامه طباطبایی (ره)، علوم قضائی و خدمات اداری، امام صادق‌(ع)، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، تربیت مدرس، شیراز و واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره از رقابت‌ها شرکت کردند و به رقابت با یکدیگر پرداختند. داوران نیز اساتید برتر رشته‌های حقوق در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، سمنان، باقرالعلوم‌(ع)، علوم قضائی و خدمات اداری و کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان بودند.
رونمایی از کتاب «تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی» 
اثر آیت‌الله کعبی
در این مراسم همچنین جلد سوم و چهارم کتاب «تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی» اثر آیت‌الله کعبی حقوقدان و عضو مجلس خبرگان رهبری که درباره فصل سوم (حقوق ملت) قانون اساسی است، رونمایی شد.
در این مراسم از کتاب گویای قانون اساسی و کتاب گویای محشای قانون اساسی نیز رونمایی شد و از دست‌اندرکاران این محصول تجلیل به عمل آمد.
بهروز رضوی، سیدحسین حسینی و سودابه آقاجانیان به عنوان گویندگان این اثر و مهندس مهدی شاملو مدیر شبکه ایران صدا و سارا عشقی‌نیا به عنوان تهیه‌کنندگان تجلیل شدند.
رونمایی از کتاب «حقوق برنامه»
به قلم سخنگوی شورای نگهبان
خبر دیگر اینکه، کتاب «حقوق برنامه» که درباره نگارش برنامه‌های پنج ساله توسعه در کشورمان است، طی مراسمی در سالن همایش‌های پژوهشکده شورای نگهبان با حضور دکتر‌هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان و دکتر داود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه رونمایی شد.
این کتاب به قلم سخنگوی شورای نگهبان که دکترای حقوق خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده و عضو هیئت علمی دانشگاه است با همکاری آقای علی‌هادی‌زاده نگاشته شده و توسط پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شده است.
دکتر طحان‌نظیف گفت که این کتاب در ۵ محور مفهوم برنامه و برنامه‌نویسی، شاخص‌های قانون برنامه، مبانی قانون برنامه، فرآیند تهیه و تصویب برنامه و آسیب‌شناسی قوانین برنامه در نظام حقوقی ایران طی چند سال نگاشته شده است.
وی گفت که این کتاب در ۵ محور مفهوم برنامه و برنامه‌نویسی، شاخص‌های قانون برنامه، مبانی قانون برنامه، فرآیند تهیه و تصویب برنامه و آسیب‌شناسی قوانین برنامه در نظام حقوقی ایران طی چند سال نگاشته شده است.
سخنگوی شورای نگهبان البته این نکته را هم عنوان کرد که اگرچه این کتاب نخستین اثر در حوزه حقوق برنامه است اما همچنان نیازمند تکمیل است و ابراز امیدواری کرد که همچنان محتوای آن با دریافت نکات صاحب‌نظران در چاپ‌های بعدی ارتقا یابد.
وی در همین رابطه از تلاش‌های ناظران علمی از جمله آقای دکتر سیدصمد موسوی خوشدل عضو هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه بود نیز قدردانی کرد.