kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
معاون علمی رئیس‌جمهور اعلام کرد

ظرفیت یک میلیارد دلاری تولید اسباب‌بازی در ایران

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: ایران از ظرفیت تولید یک میلیارد دلاری اسباب‌بازی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی، دیروز در بازدید از نخستین رویداد توسعه و تبادل فناوری در صنعت اسباب‌بازی در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران اظهار داشت: برای رشد در این صنعت ظرفیت بالایی از طریق شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان وجود دارد. گردش مالی جهانی بازار اسباب‌بازی ١٠٠ میلیارد دلار است که سهم ایران، ٣٠٠ میلیون دلار است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور تصریح کرد: سهم تولید داخل اسباب‌بازی یک‌سوم یعنی معادل ١٠٠ میلیون دلار است در حالی که ما ظرفیت ۱۰۰ برابری در خلق فرصت داریم؛ یعنی ایران از ظرفیت تولید یک میلیارد دلاری اسباب‌بازی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه صنعت اسباب‌بازی نیاز به فرهنگ و هنر دارد، افزود: انیمیشن هم یک خلاقیت است؛ چراکه از فناوری‌های رسمی در کنار خلاقیت استفاده می‌شود.
همچنین « مسعود حسنلو»؛ دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: ٧٣ شرکت دانش‌بنیان و ٩٣ شرکت تولیدی در صنعت اسباب‌بازی فعال هستند که بین آنها فضای تعاملی ایجاد شده است. همچنین ٢۴ نیاز فناورانه در پنج حوزه مختلف صنعت اسباب‌بازی شناسایی شده است.
«محمدرضا زارع»؛ سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران نیز اظهار داشت: صادرات اسباب‌بازی سال ١٣٩٩ زیر ٣٠ میلیون دلار بود که در سال ١۴٠١ به ٣٨ میلیون دلار رسید و هدف‌گذاری امسال ۵٠ میلیون دلار است.
وی با اشاره به اینکه فقط تجهیزات اولیه صنعت اسباب‌بازی وارد کشور می‌شود، افزود: در سال ١۴٠٠ بالغ بر 17 میلیون و 400 هزار دلار سهم واردات بود که در سال ١۴٠١ به سه میلیون و 150 هزار دلار رسید. در سال ١٣٩٩ معادل ٣٧۶ میلیون دلار قاچاق اسباب‌بازی به کشور داشتیم که از این رقم ١۵٢ میلیون دلار قاچاق اسباب‌بازی الکترونیکی بود. البته ٢۴ نهاد در صنعت اسباب‌بازی وظیفه دارند که جلوی قاچاق را بگیرند.
 گفتنی است، افزایش تنوع و تولید و صادرات در صنعت اسباب‌بازی، متناسب با فرهنگ بومی ایران اسلامی، از لحاظ فرهنگی و اقتصادی دارای اهمیت است چرا که اسباب بازی علاوه‌بر اینکه کالاست؛ حامل فرهنگی هم هست. بنابراین، شرکت‌ها با جذب افراد خوش ذوق و آگاه به ذائقه روز به لحاظ فرم و در راستای فرهنگ بومی باید به طراحی و تولید اسباب‌بازی بپردازند تا کم‌کم تمایل به محصولات خارجی کاهش یافته و زمینه صادرات به کشورهای دیگر هم فراهم شود.