kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰

تناقضات وزیر صمت درباره کیفیت خودروهای داخلی و واردات

 
 
 
در حالی که در بسیاری از کشورها، به دلیل ایمنی بالای خودروها، تصادفات با منشا رانندگی یا جاده بد، اغلب منجر به خسارات مالی می‌شود؛ وزیر صمت گفت: کشته‌های حوادث رانندگی فقط به‌خاطر کیفیت خودرو نیست بلکه وضعیت جاده‌ها و فرهنگ رانندگی هم اثرگذار است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علی‌آبادی در نشست با مسئولین بسیج دانشجویی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: کشته‌های حوادث رانندگی فقط به‌خاطر کیفیت خودرو نیست بلکه وضعیت جاده‌ها و فرهنگ رانندگی هم اثرگذار است. درخصوص کیفیت خودرو ما استاندارد‌های 85گانه نظیر روشنایی روز گذاشتیم که خیلی هم برای کشور ما کاربردی نیست اما درباره استاندارد‌های مهم در ایمنی تکلیف کرده‌ایم که جدای از قیمت خودرو باید برای همه محصولات به صورت کامل و با کیفیت بالا، رعایت شود.
گفتنی است، دلیل بیشتر تصادفات خودروها از سوی پلیس، عامل انسانی اعلام شده است اما کارشناسان اعتقاد دارند اگر خودرو، ایمن باشد بیشتر تصادفات به خسارات مالی و جراحات سطحی منجر می‌شود نه مرگ و میر. به عنوان مثال، مردم بارها شاهد بوده‌اند که یک خودروی خارجی با کیفیت با سرعت بالا و بدون ترمز با خودروی دیگری برخورد کرده‌ اما ایمنی بالای خودروها، موجب مرگ سرنشینان نشده است. اگر پلیس و نهادهای دیگر، آمار فوتی‌های تصادفات خودروهای داخلی و خارجی در کشورمان را به تفکیک اعلام کنند خیلی چیزها روشن می‌شود.
 تناقض در دل یک اصرار
وزیر صمت در مورد واردات خودروی کارکرده گفته است: برای واردات خودروهای کارکرده، نگرانی برای تخصیص ارز وجود دارد اما این موضوع رفع خواهد شد. ممکن است واردات این خودرو‌ها باعث افزایش مطالبات ارزی شود که باید از ارز‌های با منشا خارجی برای این‌کار استفاده کرد و بانک مرکزی در حال بررسی موضوع است.
اظهار نگرانی وزیر صمت از تأمین ارز خودروهای کارکرده در حالی است که او چند روز پیش که از تامین ارز واردات خودروهای برقی سخن گفت در موضعی متناقض، نگران افزایش مطالبات ارزی نبود. وزیر صمت در حالی به واردات خودروهای برقی اصرار می‌ورزد که زیرساخت‌های آن فراهم نیست و ممکن است همین موضوع به یکی از عوامل نارضایتی مردم تبدیل شود. 
 مقدمه‌چینی برای افزایش قیمت سیمان
علی‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود در بین دانشجویان در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری سیمان گفت: 17 کارخانه سیمان در حال احداث داریم که صاحبان آن‌ها حاضر به تکمیل طرح‌ها نیستند، چون فروش سیمان چندان به صرفه نیست و کارخانه‌های سیمان زیان‌ده هستند و سود چندانی ندارند. در صنعت لوازم خانگی هم تقاضا کاهش یافته و در آستانه زیان هستند و کشش بازار تعیین‌کننده قیمت است. سیاست من در همه صنایع، قیمت‌گذاری دستوری نیست و به بازار رقابتی اعتقاد دارم اما تا رقابتی شدن بازار ناچار به قیمت‌های دستوری هستیم.
وزیر صمت افزود: بزرگ‌ترین چالش کشور صادرات مواد خام است و مطالبه خود من هم قبل از وزیر شدن همین بود. این موضوعات را بار‌ها مطرح کرده‌ام و نگاه امروز من خام‌فروشی نیست اما در اجرا، مسائلی وجود دارد. گاهی وقتی می‌گوییم خام‌فروشی نکنید پاسخ می‌دهند که الان به نقدینگی نیاز داریم و زمان برای تبدیل به محصول نداریم، اما باید تحمل کرد و به‌دنبال تولید پول سریع نباشیم.
گفتنی است، مقدمه‌چینی وزیر صمت برای افزایش قیمت سیمان در حالی است که چندی پیش، عده‌ای به دنبال خروج فولاد و سیمان از بورس کالا به بهانه گرانی این اقلام و فشار بر نهضت ملی مسکن بودند اما اکنون، صدایی از کسی شنیده نمی‌شود. ضمن اینکه خا‌م‌فروشی به بهانه نبود نقدینگی، بهانه همیشگی است و با این وضعیت مدیریتی در وزارت صمت تا ابد ادامه خواهد داشت.