kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۷۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳

رقابت کشورهای منطقه برای کاهش سهم دلار در مبادلات خارجی

در حالی که چین و عربستان با هدف گسترش روابط غیرنفتی، اخیراً یک قرارداد سوآپ ارزی به ارزش 50 میلیارد یوان (حدود هفت میلیارد دلار) امضا کرده‌اند، مسئولان مصری هم از توافق با امارات و عربستان برای استفاده از ارزهای محلی در مبادلات تجاری به منظور کاهش وابستگی به دلار خبر می‌دهند.

به گزارش رویترز، بانک‌های مرکزی چین و عربستان اخیراً یک قرارداد سوآپ ارزی به ارزش 50 میلیارد یوان معادل شش میلیارد و 930 میلیون دلار یا به عبارتی 26 میلیارد ریال عربستان امضا کرده‌اند.
بانک مرکزی چین طی بیانیه اعلام کرد این قرارداد سوآپ ارزی تا سه سال اعتبار دارد و قابل تمدید شدن است. این قرارداد استفاده از ارزهای داخلی را گسترش و تجارت و سرمایه‌گذاری بین ریاض و پکن افزایش می‌دهد‌.
شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در دسامبر(دی‌ماه) سال گذشته میلادی به سران عرب حاشیه خلیج‌فارس اعلام کرد قصد دارد نفت آنها را با یوان خریداری کند، اما طبق گفته تاجران، هنوز نفت عربستان را با ارز خود خریداری نکرده است.
پکن بزرگ‌ترین شبکه سوآپ ارزی در دنیا را با حداقل 40 کشور در اختیار دارد، اما به ندرت جزئیات این قراردادها را افشا می‌کند.
آرژانتین در ماه اکتبر خط سوآپ ارزی خود با چین را برای دومین‌بار طی سه سال گذشته با ظرفیت شش میلیارد و 500 میلیون دلار راه‌اندازی کرد تا ذخایر ارز خارجی خود را در بحبوحه بحران اقتصادی افزایش دهد. تورم سالیانه در آرژانتین به بیش از 130 درصد رسیده و ذخایر دلار بانک مرکزی این کشور تا سطح منفی پایین آمده است.
تلاش مصر
برای عقب نماندن از قافله دلارزدایی
با توجه به تبعات وابستگی به دلار در معاملات بین‌المللی و افزایش بی‌اعتمادی‌ها به آمریکا، کشورهای بسیاری سعی می‌کنند سهم این ارز را در معاملات خود کاهش دهند. در این بین مسئولان مصری هم از توافقات و رایزنی‌های کشورشان با امارات و عربستان سعودی برای استفاده از ارزهای محلی در مبادلات تجاری به منظور تسهیل در همکاری‌های اقتصادی بدون وابستگی به دلار خبر می‌دهند.
به گزارش فارس، «یحیی الواثق بالله»، رئیس اداره نمایندگی تجاری مصر پیش‌بینی کرد که اجرای قرارداد سوآپ ارزی بین مصر و امارات در سه ماهه دوم سال آینده آغاز شود.
الواثق بالله در گفت‌وگو با کانال الشرق عربستان سعودی گفت: بانک مرکزی مصر در سپتامبر گذشته قراردادی را با همتای اماراتی خود برای مبادله ارزهای محلی به ارزش پنج میلیارد درهم امارات در ازای ۴۲ میلیارد پوند مصر امضا کرد و رؤسای بانک‌های مرکزی دو کشور درباره جزئیات این قرارداد به توافق رسیدند تا در سال آتی به اجرا گذاشته شود.