kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳

طوفان‌الاقصی راه آزادی قدس شریف را هموار کرد (مقاله وارده)

با آغاز طوفان‌الاقصی بیداری جهانی در حمایت از مردم مظلوم غزه و نفرت از رژیم صهیونیستی شکل گرفت‌، آنچنان که پرداختن به ابعاد مختلف این مقاومت در دستور کار رسانه‌های جهان قرار گرفت.

 

زینب عواضه*

در این‌جا به همبستگی و همراهی جبهه حزب‌الله و مردم لبنان با مظلومان فلسطین و ترسیم آینده این مقاومت خواهم پرداخت:
1-سؤالی که در افکار عمومی مطرح شد از روحیه همدردی مردم لبنان با غزه سخن می‌گفت و آن را ارزیابی می‌کرد، اما می‌خواهم بگویم که ما نمی‌توانیم همبستگی لبنانی‌ها با مردم غزه را «همدردی» بنامیم، این بسیار فراتر از آن است. از روز دوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون بیش از 70 نفر در جبهه‌ای که مقاومت اسلامی و حزب‌الله در مرز جنوب لبنان گشود، شهید داده‌ایم، همچنین افرادی هستند که از خانه‌های خود در مرز جنوب لبنان آواره شده‌اند و شهدای غیرنظامی نیز وجود دارند. در نتیجه حملات رژیم غاصب صهیونیسم، ما نه تنها همدردی می‌کنیم، بلکه با تمام توان در حمایت از برادران و خواهران خود در غزه مشارکت می‌کنیم تا همچنان که سید حسن نصرالله حفظه‌الله گفتند حواس دشمن را از جبهه غزه منحرف کنیم تا کمی درد و رنج مردم را کاهش دهیم و این امری بدیهی است، و این‌گونه همراهی برای جامعه مقاومت مهم و بلکه ضروری است.
2-اما آنچه جدید است وضعیت اجماع مردمی و رسمی و ملی در لبنان است، به ویژه پس از بیانیه نخست‌وزیر لبنان «نجیب میقاتی» مبنی بر اینکه او مطمئن است که حزب‌الله دوستدار مردم لبنان است و در تمام کارها خرد مدیریت امور را در دست دارد و این امری بسیار مهم است. در کنار این موارد حمایت اکثریت مردم لبنان خصوصا کسانی که وابسته به مقاومت نیستند، از مردم غزه و دفاع از حق طبیعی آنها برای مقاومت و بازگرداندن سرزمین اشغالی نقطه عطفی در جبهه‌ای بود که حزب‌الله علیه رژیم غاصب اشغالگر گشود.
3- اما برگردیم به طوفان‌الاقصی، طوفان‌الاقصی توانست روحیه جهاد و مقاومت را در جهان اسلام و حتی غیر مسلمانان جهان علیه رژیم اشغالگر صهیونیست تقویت کند. به بیان دیگر باید گفت عملیات «طوفان الاقصی» توانست انقلابی در افکار عمومی جهان درباره حق ملت فلسطین در مقاومت در برابر اشغالگری ایجاد کند که حضور هزاران تظاهرکننده در پایتخت‌های مهم اروپایی و آمریکایی به خوبی نشانگر این تحول اساسی است. ورود و تظاهرات در داخل کنگره آمریکا و تظاهرات بی‌سابقه در سراسر جهان یا تظاهرات فقط در لندن که بیش از سیصد هزار نفر تخمین زده می‌شود برگزار شد، همه تظاهرکنندگان از غزه حمایت کردند در حالی که حتی یک تظاهرات در سراسر جهان در حمایت از «اسرائیل» برگزار نشد. تظاهرات مردم عرب و اسلام و غیر اسلام نشان می‌دهد که دشمن چهره ابرقدرت رسانه‌ای خود را که میلیاردها دلار برای آن هزینه پرداخت کرده از دست داده است. قدرتی که مردم غزه را وادار به صبر در برابر این همه کشتار علیه آنها کرد. تصویر امروز شرق و غرب مملو از بسیج برای روحیه مبارزه علیه اسرائیل و حق فرد فلسطینی برای دفاع از خود و احیای سرزمینش است.
4- و اما آینده این مقاومت و جنگ اشغالگران در غزه و پیش‌بینی آینده این تحولات، باید بگویم که نبرد طوفان‌الاقصی ممکن است درکوتاه مدت به آزادی فلسطین منتهی نشود، اما بی‌تردید راه را برای آزادی هموار کرد و مقدمه انقراض این موجودیت غاصب جعلی را فراهم کرد. اسرائیل انحطاط و زوال خود را از لحظه‌ای که قتل‌عام کودکان و زنان مظلوم غزه را با بمباران‌های وحشیانه و حتی استفاده از بمب‌های ممنوع فسفری انجام داد، آغاز کرده است. اسرائیل غاصب هر چند مظلوم‌نمایی می‌کند و جنایات خود را مشروع نشان می‌دهد و هر روز اهداف موهومی را برای خود تعیین می‌کند، دروغ می‌آفریند و خود‌، آن را باور می‌کند، اما جهان امروز ما آگاه‌تر و هوشیارتر شده و قدرت تشخیص حق از باطل را پیدا کرده‌اند و بر همین اساس هر روز شاهد تجمع مردم در گوشه‌ای از جهان در حمایت از مردم فلسطین هستیم.
5-اینجا بد نیست به نکته مهمی اشاره کنم، این روزها با نظر کسانی که می‌گویند یا تبلیغ می‌کنند که در سال 2023 نکبت جدیدی وجود خواهد داشت موافق نیستم.
زمانی که نکبت 1948 اتفاق افتاد نه مقاومتی مثل قسام و جهاد و غیره وجود داشت، نه جبهه‌های حمایتی مثل حزب‌الله، عراق و یمن... و نه دولت مادر مقاومت در جمهوری اسلامی ایران. ضمن اینکه امروز مردم فلسطین در غزه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند‌، اما حاضر نیستند یک لحظه خانه خود را ترک کنند. تاریخ نشان داده آینده متعلق به کسانی است که با وجود ویرانی ثابت قدم هستند، آینده متعلق به مقاومتی است که با وجود محاصره و بمباران زمینی و دریایی و هوائی شهرک‌های دشمن را با موشک ویران می‌کند.
جنگ غزه ممکن است طولانی شود و به جنگ فرسایشی تبدیل شود، اما مسلم است که غزه شاهد فاجعه جدیدی نخواهد بود، برعکس، پس از فرونشستن غبار نبرد، ممکن است برای آزادسازی قدس شریف نیازی به نبردهای بزرگ نداشته باشیم.
بیت‌المقدس را شهرک‌نشینان صهیونیست ترک خواهند کرد زیرا خاک فلسطین با آهن و آتش و گوشت برهنه شهدا آمیخته شده و اشغالگران را متقاعد کرده که این سرزمین خانه آنها نیست و این همان چیزی است که نخست‌وزیر سابق «ایهود باراک» در مقاله‌ای که در سال گذشته نوشت به آن اشاره کرد. روزنامه یدیعوت آحارونوت با استناد به «تاریخ یهود» ترس خود را از نابودی قریب‌الوقوع اسرائیل قبل از هشتادمین سالگرد تأسیس آن بیان کرد و نوشت: «ما در حال تجربه نفرین دهه هشتم هستیم.» این گواهی از درون جامعه منحط آنهاست و آینده متعلق به حقیقتی است که به برکت خون بیگناهان بعد از مدتی پیروز خواهد شد. و شهدا و خون رهبران راه بیت‌المقدس به رهبری سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، حاج عماد مغنیه و مصطفی بدرالدین... و وفاداری همه جبهه‌های مقاومت به محوریت محور اصلی مقاومت یعنی جمهوری اسلامی ایران، همگی صحنه بعدی را ترسیم می‌کنند. صحنه آزادسازی فلسطین، و همچنان که امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در سال 2016 فرمودند: «اسرائیل غاصب 25 سال آینده را نخواهد دید» اینک این روند آغاز شده است و راه رسیدن به قدس شریف در حال هموار شدن است به یاری خداوند متعال.
ـــــــــــــــــــ
*ساکن جنوب لبنان و دانشجوی دکتری از دانشگاه بیروت