رسانههای صهیونیستی:
توقیف کشتی توسط یمنیها به اقتصاد اسرائیل ضربه بزرگی میزند
رسانههای رژیم صهیونیستی گزارش دادند توقیف کشتی تجاری گلکسی لیدر از سوی نیروهای مسلح یمن، زنگ خطر را به صدا درآورده و پیامدهای بزرگی برای اقتصاد اسرائیل به همراه دارد.
به گزارش فارس، نیروهای مسلح یمن در پاسخ به تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی به ملت مظلوم یمن عصر روز یکشنبه (۲۸ آبان ۱۴۰۲) یک کشتی رژیم صهیونیستی به نام «گلکسی لیدر» با ۵۲ خدمه را در پهنه دریای سرخ توقیف کردند. این کشتی متعلق به یک تاجر صهیونیست به نام «رامی اونگر» است.
ارتش یمن همچنین به همه کشتیهای متعلق به دشمن صهیونیستی یا کسانی که با آن همکاری میکنند، هشدار داد که تا پایان جنگ غزه به هدف قانونی برای نیروهای مسلح تبدیل خواهند شد.
روزنامههای عبری زبان در واکنش به توقیف کشتی صهیونیستی، نگرانیهایی را در مورد تأثیرات اقتصادی مورد انتظار این رویداد بر اقتصاد و تجارت رژیم صهیونیستی و نیز بازارهای شرکتهای صهیونیستی در جهان بیان کردند.
افزایش حق بیمه کشتیها
در گزارشی که توسط وبسایت صهیونیستی «گلوبس» منتشر شده، آمده است: حتی قبل از توقیف کشتی، همه شرکتهای کشتیرانی که مسئولیت مدیریت کشتیهایی را به مقصد اسرائیل و از مبداء اسرائیل دارند که از منطقه عبور میکنند، شاهد افزایش قابل توجهی تا ۱۰ برابر در اقساط حق بیمه به دلیل خطر جنگ بودهاند.
این وبسایت با بیان اینکه پیشبینی میشود در مبالغ بیمهای که به عنوان درصدی از ارزش کالاهای حمل شده توسط کشتی محاسبه شود، جهش زیادی داشته باشیم، آورده است: برخی از کشتیها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به ازای هر محموله با قیمت بازار حمل میکنند.
بر اساس این گزارش، اگر محموله کشتیها خودرو باشد، این افزایش قیمت علاوهبر حق بیمه، میتواند به افزایش صدها دلاری ارزش خودرو منجر شود. اتفاقی که در نهایت به قیمت خودروهای فروخته شده به مشتریان افزوده میشود و این افزایش قیمت به خودی خود بر قیمت جهانی کالاها تاثیر میگذارد.
افزایش قیمت محصولات وارداتی
گلوبس افزود: علاوه بر این تاثیرات و افزایشها، ممکن است هزینههای اضافی مانند الزام به اسکورت مسلحانه برای همه کشتیهایی که از منطقه عبور میکنند، وجود داشته باشد. همچنین ممکن است مسیرهای قبلی کشتیها برای تحویل خودروها به یا از اسرائیل لغو یا تغییر کند.
روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» هم گفته است که عملیات نیروهای صنعاء زنگ خطر را به صدا درآورده و پیامدهای بزرگی را به دنبال دارد.
از جمله اینکه ممکن است حملونقل دریایی به اسرائیل متوقف شود و در نتیجه قیمت محصولات وارداتی از دریا همانطور که انتظار میرود، افزایش یابد. این روند به طور قابل توجهی روند صعودی پیش گیرد و به اسرائیلیها و امنیت غذایی آنها آسیب برساند.
به نوشته این روزنامه، توقیف کشتی گلکسی لیدر متعلق به رامی اونگر، تاجر اسرائیلی، ممکن است عواقب اقتصادی گستردهای برای اسرائیل داشته باشد.
نگرانی اصلی این است که این رویداد به دلیل بالا بردن هزینه بالای بیمه و حتی لغو مسیرهای اسرائیل، باعث افزایش قیمت حملونقل دریایی به سرزمینهای اشغالی شود. این مسئله به نوبه خود ممکن است منجر به افزایش قیمت محصولات وارداتی از طریق دریا شود.
این روزنامه به نقل از «نیرگلدشتاین» مدیرعامل موسسه تحقیقاتی اسرائیل «جیآیاف»، گفت: خسارت وارد شده از سوی حوثیها به خطوط کشتیرانی میتواند تاثیر استراتژیک بر واردات به اسرائیل، به ویژه در دنیای مواد غذایی داشته باشد.
وی افزود: از ابتدای جنگ غزه، شاهد ترس شرکتهای کشتیرانی از پهلوگیری در اسرائیل بودهایم و همزمان قیمت بیمه و حمل و نقل دریایی به اسرائیل افزایش یافته است. اکنون انتظار میرود که این روند به طور چشمگیری افزایش یابد و به امنیت غذایی اسرائیل آسیب برساند.