kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۶۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
امیرعبداللهیان در دیدار با امیر قطر:

گروه‌های مقاومت در مقابل جنایات صهیونیست‌ها منتظر توصیه کسی نمی‌مانند

وزیر امور خارجه در دیدار با امیر قطر با بیان اینکه گروه‌ها و جریان‌های مقاومت در مقابل این همه جنایت و حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی ساکت نخواهند ماند و منتظر توصیه کسی نمی‌مانند، گفت: چنانچه اوضاع از کنترل خارج شود، هیچ طرفی از پیامدهای آن در امان نخواهد بود.

 

سرویس سیاسی-

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیئتی و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات قطر به دوحه سفر کرد، ظهر سه‌شنبه نهم آبان ماه با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی‌» امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه در این دیدار با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور و با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر آیت‌الله رئیسی با امیر قطر و تبادل نظر انجام شده درخصوص تحولات فلسطین، از اهتمام و نقش حمایتی قطر از ملت مظلوم فلسطین تشکر و قدردانی کرد.
امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر قدرت مقاومت در ایستادگی و مبارزه مقتدرانه علیه ارتش رژیم صهیونیستی و ناتوانی رژیم در رویارویی با نیروهای مقاومت فلسطین، وضعیت انسانی در نوار غزه را به دلیل حملات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه شهروندان مظلوم غزه اسفناک خواند و نسبت به پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی جنایات جنگی صهیونیست‌ها که با حمایت دولت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی انجام می‌شود، هشدار داد.
وزیر امور خارجه انعکاس پیام قوی از سوی جهان اسلام به رژیم صهیونیستی و حامیان آن را مهم خواند و افزود: لازم است موضع مشترک و منسجم کشوهای اسلامی در حمایت از ملت فلسطین، در حوزه عملی و اجرائی نیز به طور مؤثر به فعلیت رسیده و کشورهای اسلامی از تمام توان خود برای پایان دادن به جنایت جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و رفع محاصره انسانی نوار غزه استفاده کنند.
چنانچه اوضاع از کنترل خارج شود هیچ طرفی از پیامدهای آن
در امان نخواهد بود
امیرعبداللهیان ادامه داد: در نتیجه استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و محاصره کامل غزه، به تدریج شاهد افزایش عکس‌العمل‌ها و تشدید و توسعه دامنه درگیری‌ها در منطقه هستیم و طبیعی است که گروه‌ها و جریان‌های مقاومت در مقابل این همه جنایت و نیز حمایت تمام عیار
آمریکا از رژیم صهیونیستی ساکت نخواهند ماند و آنها منتظر توصیه کسی نمی‌مانند، فلذا لازم است از آخرین فرصت‌های سیاسی برای توقف جنگ استفاده کنیم و چنانچه اوضاع از کنترل خارج شود، هیچ طرفی از پیامدهای آن در امان نخواهد بود.
به تلاش‌ها برای پایان بخشیدن
به حملات صهیونیست‌ها ادامه می‌دهیم
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز ضمن ابلاغ سلام خود به رهبری و رئیس‌جمهور ایران، به گفت‌وگوهای خوب و مهم اخیر خود با آیت‌الله رئیسی درخصوص تحولات فلسطین اشاره کرد و ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، مشورت‌ها بین دو کشور ایران و قطر را مهم خواند و افزود: این مشورت‌ها در چارچوب منافع دو کشور و مصالح کشورها و ملت‌های منطقه از جمله در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ادامه
خواهد یافت.
امیر قطر جنایات جاری رژیم صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی در غزه را از منظر همه ملت‌های جهان غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل دانست و تظاهرات ضد اسرائیلی گسترده مردمی در کشورهای مختلف جهان از جمله در آمریکا را نشانه انزجار جهانی از این جنایات برشمرد.
دیدار امیرعبداللهیان
با اسماعیل هنیه در دوحه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیئتی سیاسی و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات قطری روز سه‌شنبه نهم آبان ماه وارد دوحه شد، با «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) دیدار و گفت‌‌وگو کرد.
این دومین ملاقات امیرعبداللهیان با هنیه در ظرف دو هفته اخیر است. رئیس‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ۲۲ مهر ماه نیز در سفر به چهار کشور منطقه و در چهارمین مقصد این سفر در دوحه با اسماعیل هنیه دیدار و گفت‌‌وگو کرده بود. امیرعبداللهیان چندی پیش نیز با هنیه تلفنی گفت‌وگو کرد.
تأکید امیرعبداللهیان و همتای قطری بر تداوم تلاش‌ها برای
توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز سه‌شنبه نهم آبان ماه و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات قطری به دوحه سفر کرد، در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات این کشور با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و‌ گفت‌وگو کرد.
قدردانی از مواضع مسئولانه واتیکان
به گزارش فارس، در ادامه رایزنی‌های
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران
با همتایان خود درباره جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه صبح دوشنبه هشتم آبان ماه در تماس تلفنی با «پل ریچارد گالاگر» وزیر امور خارجه واتیکان درخصوص تداوم حملات رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطین و ضرورت تسریع اتخاذ یک راه‌حل سیاسی برای موضوع، به بحث و تبادل نظر پرداخت.
 وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو ضمن اشاره به مفاد نامه‌ای که اخیرا خطاب به همتای خود در واتیکان درخصوص وخامت اوضاع انسانی در غزه ارسال کرده بود، از اتخاذ مواضع مسئولانه وزیر خارجه واتیکان و همچنین پاپ قدردانی و بر ضرورت استمرار آن تأکید کرد. وزیر امور خارجه واتیکان نیز ضمن تأکید بر راه‌حل سیاسی، دیدگاه واتیکان در زمینه توقف درگیری‌ها و رساندن کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه را تشریح کرد.
امیدواری به تصویب قطعنامه پیشنهادی برزیل
وزیر خارجه مالت هم از دیگر وزرای خارجه‌ای بود که دوشنبه شب امیرعبداللهیان با وی تلفنی گفت‌وگو کرد. رئیس ‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو با بیان اینکه ما مخالف کشتار زنان کودکان و غیرنظامیان در هر جای جهان هستیم، عنوان کرد: متاسفانه هیچ تناسبی بین اقدامات حرکت آزادی بخش حماس و حملات مکرر و جنایات جنگی رژیم اشغالگر قدس وجود ندارد.
امیرعبداللهیان چارچوب ابتکار برزیل مبنی بر تصویب قطعنامه‌ای برای پیگیری راه‌حل سیاسی به منظور توقف حملات علیه غیرنظامیان و ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد این قطعنامه با همراهی اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل در جهت کمک به مردم فلسطین تصویب شود.
به گزارش فارس، یان بورگ وزیر امور خارجه مالت هم با اشاره به عضویت غیردائم کشورش در شورای امنیت سازمان ملل، غیرقابل قبول بودن ادامه درگیری‌ها و گسترش جنگ را مورد تأکید قرار داد و بر ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی تأکید و ابراز امیدواری کرد در ادامه شاهد گسترش جنگ در منطقه نباشیم.
وزیر خارجه ایران
امروز عازم ترکیه می‌شود
وزارت امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه
۳۱ اکتبر، نهم آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه به ترکیه سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری «آناتولی» به نقل از بیانیه دولت ترکیه، امیرعبداللهیان در این سفر با «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و دو طرف درباره وضعیت در فلسطین، تحولات جاری منطقه‌ای و همچنین روابط دوجانبه گفت‌وگو خواهند کرد.  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در رأس هیئتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات قطری و در راستای استمرار رایزنی‌ها درباره اوضاع جاری در غزه وارد دوحه پایتخت قطر شد و با حضور در محل دیوان امیری با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌‌وگو کرد. این دومین سفر امیرعبداللهیان به دوحه ظرف دو هفته اخیر است. رئیس‌دستگاه دیپلماسی ۲۲ مهرماه و در چهارمین مقصد سفرش به چهار کشور منطقه وارد دوحه شد و همان شب با همتای قطری دیدار و گفت‌وگو کرد. در دیدار روز آخرین تحولات جاری در فلسطین و بحران در غزه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. 
طرفین اوضاع در منطقه در نتیجه تداوم بحران جاری در غزه را انفجارآمیز خوانده و بر ضرورت تداوم تلاش‌های مشترک به منظور توقف حملات نظامی وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و پایان بخشیدن به جنایات جنگی صهیونیست‌ها و نیز شکستن محاصره ضدانسانی علیه غزه و ارسال فوری کمک‌های انساندوستانه تأکید کرده و درخصوص راه‌های تحقق این اهداف مشورت و تبادل نظر کردند. 
دو طرف همچنین نسبت به تداوم تلاش‌های مشترک در این زمینه و استفاده از ظرفیت‌های مشترک کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و متوقف کردن حملات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه غزه اتفاق نظر داشتند و قرار شد به مشورت‌ها و تلاش‌های مشترک خود ادامه دهند.
رایزنی‌های تلفنی امیرعبداللهیان
با وزرای خارجه ایرلند، واتیکان و مالت درباره وضعیت غزه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها درباره غزه و توقف جنایات صهیونیست‌ها با همتایان خود در کشورهای ایرلند، واتیکان و مالت تلفنی گفت‌‌وگو کرد.
او در این مدت با تعدادی از همتایان در کشورهای مسلمان و اروپایی درباره اوضاع غزه تلفنی گفت‌وگو کرد و در همین راستا نیز سفری به چهار کشور منطقه داشت و به جده نیز رفت تا در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین شرکت کند و در حاشیه آن نیز با برخی همتایان به رایزنی درباره وضعیت غزه پرداخت.
وی همچنین سفری به نیویورک داشت تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند و صبح روز سه شنبه هم برای دومین بار ظرف دو هفته اخیر راهی دوحه شد تا با مقامات قطری دیدار و گفت‌وگو کند و قرار است به ترکیه نیز برود.
امیرعبداللهیان پیش از این و پس از عملیات طوفان‌الاقصی با وزیر خارجه ایرلند هم تلفنی گفت‌وگو و به همتای خود در واتیکان نیز نامه نوشته بود.