رئیس مرکز ملی هوای سازمان محیطزیست خبر داد
فرسودگی 90 درصد از موتورسیکلتهای کشور
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست گفت:
از ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت شمارهگذاریشده در کشور حدود ۹۰ درصدشان فرسوده هستند.
داریوش گلعلیزاده در گفتوگو با ایسنا درباره موانع پیشرو در اجرای قانون هوای پاک اظهار داشت: بخشی از مشکلاتی که عدم اجرائی شدن قانون هوای پاک یا ضعف در اجرای آن را بهدنبال داشت، مربوط به ایراداتی است که در تعیین تکالیف در این قانون وجود دارد و شاید بخشی نیز مربوط به منطبق نبودن این تکالیف و قانون با ظرفیتهای کشور است اما تمام علت عدم تحقق آن همین عوامل نیست.
گلعلیزاده افزود: بسیاری از تکالیفی که در قانون هوای پاک درج شده است در قوانین دو دهه گذشته نیز وجود داشت، از جمله این قوانین میتوان به قانون توسعه حملونقل عمومی در مدیریت سوخت اشاره کرد که در صورت اجرا بسیاری از مشکلات در قانون هوای پاک و انباشت تکالیف دیگر وجود نداشت.
رتبه اول ایران در دنیا
از نظر شدت مصرف سوختهای فسیلی
وی با اشاره به محدود بودن منابع همچون سوختهای فسیلی ادامه داد: ۹۴ درصد از انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوختهای فسیلی است. ایران از نظر شدت مصرف سوختهای فسیلی در دنیا رتبه اول را دارد و این وضعیت بسیار نگرانکننده است. با توجه به مصرف حجم زیادی سوخت فسیلی، در نیمه دوم سال که شرایط وارونگی دما و یا سکون دمایی رخ میدهد، کلانشهرها دچار آلودگی هوا میشوند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست گفت: ۶.۵ میلیون دستگاه خودروی فرسوده از ۲۵ میلیون دستگاه خودرویی که در کشور شمارهگذاری شده و از ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت شمارهگذاری شده در کشور حدود ۹۰ درصدشان فرسوده هستند که بخشی از آنها در سطح شهر تردد میکنند. این مسئله موجب افزایش انتشار آلایندهها، افزایش میزان مصرف سوخت همچنین کاهش ایمنی میشود.
گلعلیزاده بیان داشت: خوشبختانه ظرفیت خوبی در قانون ساماندهی صنعت خودرو شکل گرفته است که براساس آن بتوانیم تسهیلات خودرو بدهیم تا روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تسریع شود. طی سه سال اخیر حدود ۴۰ هزار خودرو اسقاط شده و سال گذشته حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو شمارهگذاری شد. ورود بیرویه خودرو به چرخه حملونقل بدون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده میزان تقاضا برای مصرف سوخت را افزایش میدهد. وی افزود: در لایحه برنامه هفتم که در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسیده است، سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود که امیدواریم تا پایان برنامه پنجساله این هدف بهخوبی محقق شود. باید اینگونه برنامهریزی شود که تولیدات با اسقاط در یک راستا باشد و در نوسازی و ارائه تسهیلات کمک شود تا مالکان و دارندگان خودروهای فرسوده به سمت نوسازی حرکت کنند.