کد خبر: ۲۷۵۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
وزیر راه و شهر‌سازی خبر داد

توافق برای تکمیل زنجیره ریلی کریدورهای شرق به غرب از چین تا ایران

وزیر راه و شهر‌سازی از توافق برای ایجاد کارگروه تکمیل زنجیره ریلی کریدورهای شرق به غرب از چین به قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران خبر داد.
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر‌سازی، مهرداد بذرپاش در حاشیه نشست‌های دوجانبه معاون اول رئیس‌جمهور و هیئت همراه با نخست‌وزیران و مقامات روسیه و قرقیزستان، گفت: یکی از نکات مورد توافق با نخست‌وزیر قرقیزستان، احداث مراکز لجستیک در هر دو کشور است که در بندرعباس یک مرکز لجستیک ایجاد خواهد شد تا تولیدکنندگان بتوانند کالا به ایران صادر کنند و بالعکس برای طرف ایرانی نیز در کشور قرقیزستان یک مرکز لجستیک برای صادرات تولیدات ایجاد خواهد شد.
وی افزود: یکی از نکات دیگری که بسیار مهم بود مسیر ریلی است که از چین به قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران که تا دریای جنوب متصل می‌شود. یک شبکه ریلی بسیار مهم در راستای تکمیل زنجیره کریدورهای شرق به غرب که تصمیم گرفته شد کارگروه مشترک در همه کشورها در این خصوص تشکیل شود. نکته دیگر، افزایش تعداد پروازها بود برای اینکه تجار بهتر بتوانند تردد کنند که این هم با توافق همراه شد. همچنین درباره استفاده از ارزهای مشترک ملی دو کشور تصمیمات خوبی گرفته شد.
محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌ جمهور کشورمان هم با «عاقل‌بیک جبار اف»؛ نخست‌وزیر قرقیزستان، توافق کردند که وزرای راه کشورهای مسیر ریلی شرق به غرب، برای راه‌اندازی یک مسیر ریلی از قرقیزستان تا ازبکستان، ترکمنستان و ایران، مذاکره و تفاهم کنند. او همچنین در بیست و دومین نشست شورای نخست‌وزیران ‌شانگهای ایران را سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی توصیف و ۱۳ پیشنهاد در قالب شش محور به کشورهای عضو ارائه داد و افزود: ایران  سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است و بر همین اساس، آمادگی ایجاد یک کریدور ترانزیتی فراگیر جهت اتصال کشورهای عضو را دارد. ایران، در این زمینه، گام‌های مهمی را در قالب کریدور شمال-جنوب برداشته که با تحقق کامل آن دسترسی‌های تجاری و اقتصادی از حوزه جنوب و شرق آسیا به کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز، روسیه، دریای سیاه و اروپا تسهیل خواهد شد. مشارکت در ایجاد زیرساخت کریدور شمال-جنوب و نیز کریدور «شرق-غرب-آسیا-دریای مدیترانه» را می‌توان به عنوان یک راهکار پیشنهادی در قالب سازمان‌شانگهای دنبال نمود.
 شروع احداث خط آهن رشت- آستارا
همچنین در حاشیه اجلاس نخست‌وزیران ‌شانگهای، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهر‌سازی درباره توافقات با روسیه گفت: تمام پروژه‌های مشترک مهم با روسیه، بررسی و تصمیمات خوبی گرفته شد. قرار است درباره مشکل کامیون‌های روسی که به ایران سفر می‌کنند یا بالعکس، وزرای ایران، روسیه و آذربایجان مشکلات را رفع کنند. همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ریلی و حمل‌ونقلی هم در این نشست‌ها مطرح شد.
«الکسی اورچوک»؛ معاون نخست‌وزیر روسیه هم گفت: اپراتور روسی خط آهن رشت- آستارا در ایران، کارهای مقدماتی برای اجرای این پروژه را آغاز کرده و به تدریج وارد موضوع شده و کارها شروع می‌شود. این پروژه روزهای اخیر در دیدار میخائیل میشوستین؛ نخست‌وزیر روسیه و محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. واضح است که این کار با پیچیدگی‌هایی از جمله در رابطه با تخصیص زمین رو به رو است.
گفتنی است، روسیه و ایران اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ قرارداد همکاری برای تامین مالی طراحی، ساخت و تامین کالا و خدمات برای ایجاد خط راه آهن رشت- آستارا به طول 162 کیلومتر امضا کردند. به نوشته رسانه‌های روسیه، پیش‌بینی می‌شود روسیه برای این ساخت و ساز وام بین دولتی به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون یورو ارائه کند. هزینه کل این پروژه یک میلیارد و 600 میلیون یورو است. ویتالی ساولیف؛ وزیر حمل‌ونقل روسیه پیش از این گفت که ساخت خط راه آهن رشت- آستارا تا سال 2028 تکمیل می‌شود.