حضور قطعهسازان خودرو در نمایشگاه بینالمللی پاکستان
به گزارش کیهان، سید احمد حسینی در نشست خبری با اشاره به توانمندی قطعهسازان خودرو ایران، اظهار داشت: اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران برای اولین بار، پرچمدار پاویون ایران در نمایشگاه بینالمللی کراچی پاکستان است که از فردا چهارم آبان شروع میشود و تا هفتم ماه جاری ادامه دارد.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات صنف لوازم یدکی، تخصیص ارز است، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد قطعات یدکی وارداتی است و خیلی از قطعات تولیدی هم مواد اولیه وارداتی دارد. قطعات ماشینهای سنگین معدنی، راهسازی و صنعتی فقط در چند کشور دنیا تولید میشود و واردات آنها فرآیند پیچیدهای دارد.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران تصریح کرد: ترخیص کارهایی که کارت بازرگانی دارند قطعات خودرو هم وارد میکنند اما تخصص لازم در این زمینه را ندارند و شناسه کالا هم دریافت نمیکنند. اخیرا اعلام شده که واردکنندهها به میزان میانگین دو سال قبلشان مجاز به واردات هستند. این تصمیم باعث میشود به واردکننده رسمی ارز اختصاص نیابد و کسانی که تخصص ندارند مجاز به واردات باشند.
حسینی با بیان اینکه مخالف تکنولوژی نیستیم، افزود: شیوه عمل درگاه ملی مجوزها باعث شده خروجی سامانه نوین اصناف به یک دهم کاهش پیدا کند. ضمن اینکه فروشندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو در فضای مجازی باید تحت نظارت اتحادیه تخصصی، فعالیت کنند.
او درباره واردات خودروهای کارکرده گفت: اگر قرار است واردات خودروهای دست دوم انجام شود باید فکری به حال تامین قطعات آنها هم بشود چرا که اگر مشکلی پیش بیاید اتحادیه لوازم یدکی در مظان اتهام قرار میگیرد. ضمن اینکه در حال حاضر برخی خودروسازان، به ویژه مونتاژیها مصرفکننده را با کمبود قطعات مواجه کردهاند.
رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو تهران، تصویب دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ آیین نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای لوازم یدکی را به زیان صادرات قطعات یدکی خودرو دانست.