kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۵۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
در جمع مردم عاشورایی زنجان

روحانی: درس کربلا تعامل سازنده و مذاکره با دشمن است !

رئیس‌جمهور در جمع مردم عاشورایی زنجان در اظهاراتی قابل تامل اظهارداشت: درس کربلا برای ما درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است !

زنجان - خبرنگار کیهان:

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته در نهمین سفر استانی خود با استقبال استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه و دیگر مقامات ارشد محلی استان زنجان وارد این استان شد.
در ادامه رئیس‌جمهور در جمع پر شور  مردم زنجان در ورزشگاه کارگران با ابراز رضایت از حضور در شهر مذهبی زنجان سخنان خود را با اشاره به فلسفه قیام عاشورا آغاز کرد و اظهار داشت: پیام کربلا و امام حسین (ع)، پیام امر به معروف و نهی از منکر و مسیر، مسیر دعوت جامعه به خیر و صلاح و سعادت و نجات جامعه است. وی با تاکید بر اینکه یک نکته که «امر به معروف و نهی از منکر» اختصاص به هیچ فرد یا جناح و دسته خاصی ندارد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید، من آمر به معروف و ناهی از منکر هستم، ادامه داد: اصل عمل به امر به معروف این است که ما باید همه را به خیر و نیکی دعوت کنیم و امر به معروف و نهی از منکر طبق آموزه‌های اسلام و قانون اساسی یک عمل همگانی و متقابل است، یعنی شما باید بنده را به امر به معروف دعوت کرده و من نیز همین تقاضا را از شما داشته باشم.
طرح مجلس درباره امر به معروف باید منتج به انسجام جامعه شود
 رئیس‌جمهور با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است، افزود: مبادا روزی امر به معروف و نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیک‌تر جامعه به یکدیگر باشد، موجب تفرقه شود.  وی با اشاره به طرح مجلس در خصوص امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: من خیلی دوست دارم که پایان کار مجلس شورای اسلامی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر انسجام بیشتر جامعه، وحدت بیشتر جامعه و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد.
از دیدگاه اسلام  فقط یک گروه آمر به معروف نیستند
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از دیدگاه اسلام یک گروه آمر به معروف نیستند و همه مسئول هستند و همه مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را دارند، خاطر نشان کرد: مبادا فردا تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ناامنی آغاز شود، اساس امر به معروف امنیت است، اساس معروف برادری و کرامت انسانی و احترام به یکدیگر است؛ مبادا منکر را تنها به یک مسئله خلاصه کنیم و دروغ و تهمت را منکر نپنداریم، بورسیه‌های تقلبی و رشوه خواری را منکر نپنداریم و از صبح تا شب فقط یک مسئله بدحجابی را به عنوان منکر مطلق تلقی کنیم.
روحانی ادامه داد: عزیزان من زنان ایران، زنان مسلمانان با عفت و همه آنها طرفدار حجاب هستند، چند نفر در این کشور، خودشان را متولی اخلاق نپندارند، درس عاشورا برای ما آن است، همه باید دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم که قیام امام حسین (ع) به خاطر همین بود.
منکری بالاتر از فقر
 و بیکاری نیست
روحانی با بیان اینکه به اعتقاد من طلبه، در حدی که از آموزه‌های اسلام می‌فهمم، منکری بالاتر از بیکاری و فقر نیست، افزود: بیایید دست به دست هم دهیم و با فقر مبارزه کنیم و به زندگی مردم توجه کنیم و اگر می‌خواهیم معروفی را ترویج دهیم، نخستین معروف توسعه در این کشور است و کشور ما باید در مسیر توسعه قرار گیرد.
 رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه جامعه و سرزمین ایرانی تمام استعداد‌ها و ظرفیت‌های لازم برای توسعه و پیشرفت را در اختیار دارد به انتقاد از رفتار اختلاف‌آفرین برخی‌ در داخل کشور پرداخت و افزود: یکی از منکرات اختلاف و تفرقه است؛ نگذاریم در جامعه تفرقه و اختلاف و شکاف ایجاد شود؛ یک عده زندگی آنها در اختلاف است و به دنبال شکاف در منطقه، شکاف در دولت و بین دولت و مردم هستند و یک عده بین مردم با مردم شکاف و تفرقه ایجاد می‌کنند، بین این جناج و آن جناح؛ اگر اهمال و گناهی هم بوده باید گذشت کنیم و به تفرقه دامن نزنیم، ما تابع همان حسین بن علی(ع) هستیم که توبه حر را هم قبول کرد و پذیرفت.
مذاکرات هسته‌ای  را با حمایت رهبری و پشتیبانی مردمی ادامه خواهیم داد
روحانی با بیان اینکه درس اباعبدالله‌الحسین به ما درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر بوده است، دراظهار نظری شگفت آور و قابل تامل گفت: درس کربلا برای ما درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است.
وی افزود: ما در سایه تعامل سازنده با قدرت‌های بزرگ مذاکره می‌کنیم و در نخستین گام‌ در سال گذشته نیز به پیروزی‌هایی دست یافته‌ایم، امید ما به خداوند است و اتکال ما به ارواح طیبه شهدا و توجهات حضرت ولی عصر (عج) است، مقام معظم رهبری نیز پشتوانه بزرگ ما است، ما به حول و قوه الهی به مذاکره برای حل مشکلات با یاری خداوند ادامه خواهیم داد.
تلاش برای حذف دیوار ظالمانه تحریم برای همیشه
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت بزرگ ایران بداند ما از حق مردم و حقوق آنان کوتاه نخواهیم آمد افزود: در عین حال با همه قدرت بر آن هستیم که دیوار ظالمانه تحریم را برای همیشه از میان برداریم.
اجرای 71 پروژه در استان زنجان طی سال‌های 93 و 94
روحانی بخش پایانی سخنان خود را به موضوعات مربوط به استان زنجان اختصاص داد و  افزود: ان‌شاءالله به حول و قوه الهی، با تصمیماتی که در شورای اداری نتیجه آن اعلام خواهد شد، 71 پروژه برای استان زنجان در ظرف سال 93 و 94 اجرایی و به اتمام خواهد رسید.
وی در این باره توضیح داد: مبلغ 378 میلیارد تومان برای این پروژه‌ها  اختصاص داده‌ایم اما به خاطر وضع هوا قول نمی‌دهیم که این پروژه‌ها چه زمانی تمام می‌شود، ولی امیدواریم طی سال 93 و 94 این پروژه‌ها به پایان برسد.
رئیس جمهور با بیان اینکه چند طرح مهم دیگر نیز در برنامه دولت است که تا پایان عمر دولت اجرایی و عملیاتی خواهد شد که اولین آن دو خطه کردن راه آهن زنجان و قزوین است، افزود: من در تهران در جمع وزرا این پروژه را به عنوان طرح اولویت‌دار مطرح کردم و وزارت راه را مکلف کردم که کار این پروژه را آغاز کرده و استاندار و مسئولان نیز این طرح بزرگ را پیگیری می‌کنند.
آیت‌الله مهدوی‌کنی، یکی از سرداران بزرگ صحنه انقلاب
همچنین رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران در فرودگاه زنجان با ابراز رضایت از حضور در استان زنجان و شنیدن پیام مردم این استان از نزدیک  گفت: در این سفر اقدامات دولت را در ماه‌های گذشته مرور خواهیم کرد و طرح‌هایی که در دولت در استان زنجان قرار است انجام شود بررسی کرده و با مسئولان استان نیز دیدار خواهیم کرد. وی همچنین با ادای احترام به روح پرفتوح آیت‌الله مهدوی‌کنی، ایشان را یکی از سرداران بزرگ صحنه انقلاب عنوان کرد و گفت: هم اکنون که این یار دیرین انقلاب به دیار حق شتافت به روح آنهایی که رفته‌اند درود می‎فرستیم و برای بازماندگان نیز آرزوی توفیق داریم.