kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۵۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱

دلایل غیرشرعی بودن کاشت ناخن 

 
 
سکینه پورابراهیم
 به طور کلی احکام آرایش‌های نوپدید مانند کاشت ناخن از پنج منظر قابل بررسی است، در این‌جا بیان یک نکته ضروری است، آنچه در آرایشگاه‌ها در حال حاضر مرسوم است، کاشت ناخن نیست بلکه کاور ناخن است. زیرا لازمه کاشت، رشد ناخن است که در این مورد صدق نمی‌کند.
کاری که امروز به عنوان کاشت ناخن انجام می‌شود این است که با چسب، کاوری روی ناخن طبیعی چسبانده می‌شود و با لاک و لاک ژل به وسیله دستگاه لاک خشک کن کامل می‌شود، برداشتن این کار هم سخت و زمانبر نیست و در کمتر از ۲۰ دقیقه قابل برداشت است. 
بنابراین عنوان کاشت ناخن تنها برای فریب اذهان است و استفاده ما از اصطلاح کاشت ناخن در این‌جا به این دلیل است که این اصطلاح نهادینه شده وگرنه اصطلاح کاور ناخن صحیح است.
مضرات کاشت ناخن 
کاشت ناخن مضرات و آسیب‌هایی دارد که به چند مورد آن اشاره می‌شود:
اولین مورد وجود ضرر برای بدن است که این‌جا پزشک متخصص پاسخگو است، نه آرایشگر. پزشکان در این باره معتقدند که کاشت ناخن برای بدن مضر است به چندین دلیل، از جمله عموماً اصول بهداشتی در آرایشگاه‌ها رعایت نمی‌شود و احتمال انتقال ویروس وجود دارد. از طرفی با کاشت، اکسیژن کافی به بافت اصلی ناخن نمی‌رسد و باعث التهاب و حساسیت می‌شود.
دلیل دیگر اینکه دستگاه یووی یا لاک‌خشک‌کن، چسب و مواد شیمیایی مورد استفاده در کاشت ناخن سبب تَرَک ناخن و حساسیت، التهاب و خارش پوست اطراف ناخن و بروز بیمارهای عفونی می‌شود و در نهایت اینکه استفاده طولانی مدت از ناخن کاشته شده باعث تغییر شکل و آسیب به ناخن اصلی می‌شود. 
پس کاشت ناخن از نظر پزشکی مضر است و توصیه نمی‌شود.
مشکل این است که هر کس جای دیگری نظر می‌دهد و متأسفانه برخی آرایشگرها درباره موضوعات پزشکی هم نظر می‌دهند و کاشت ناخن را بدون ضرر معرفی می‌کنند. مشکل به این‌جا ختم نمی‌شود و متأسفانه آرایشگرها برای رونق کارشان احکام فقهی نادرستی را درباره کاشت ناخن بیان کرده و به مراجعان تفهیم می‌کنند که این کار از نظر فقهی و شرعی هم مشکلی ندارد.
کاشت ناخن از لحاظ فقهی
از نظر فقهی، ضرر رساندن به بدن به هر نحوی جایز نیست و کاشت ناخن با توجه به ضرری که برای بدن دارد، جایز نیست.
دومین اشکال شرعی مانع بودن در محل وضو و غسل است. ناخن کاشته شده همچون لاک، مانعی برای غسل و وضو است و حکم فقهی آن، برطرف کردن مانع قابل برداشت، از موضع وضو و غسل ولو با صرف هزینه است و جبیره و تیمم کفایت نمی‌کند مگر در مورد خاص. پس در مورد ناخن کاشته شده هم که مانع بودن آن واضح است و قابل برداشتن هم هست، برای وضو و غسل باید برداشته شود و جبیره و تیمم کفایت نمی‌کند.
کاشت ناخن به خودی خود حرام نیست‌، همان‌طور که لاک زدن هم حرام نیست، اما اینها چون در محل غسل و وضو هستند برای انجام تکلیف، باید برطرف شوند. 
پس جبیره و وضو با ناخن کاشته شده، باطل است و به تبع آن نماز و سایر عبادات فرد نیز باطل خواهد بود.
برخی‌ها می‌گویند جبیره و تیمم به جای وضو و غسل کفایت می‌کند، اما باید توجه داشت این حکم مختص کسی است که بزودی می‌خواهد ناخن کاشته شده را بردارد اما اکنون دسترسی به آرایشگاه ندارد مثلاً تا فردا که جهت برطرف کردن مانع اقدام کند، تا همان فردا شامل این حکم می‌شود نه بیشتر و همچنین شامل فردی که جهت ضرورت مانند آسیب یک ناخن، همان یک ناخن را کاشته که ناخن‌ها همسان باشند، می‌شود. این شیطنت آرایشگرهاست که آمدند این حکم را برای تمام موارد کاشت ناخن به کار بردند و خیلی سهل‌انگارانه با آن برخورد کردند درحالی که این چنین نیست.
سومین مورد قابل بررسی‌، زینت بودن آرایش مدنظر است. قطعاً ناخن کاشته شده باعث زیبایی دستان می‌شود و در نظر عرف زینت حساب می‌شود. 
حکم فقهی زینت آن است که باید از نامحرم پوشانده شود. پس ناخن کاشته شده را باید از نامحرم پوشاند، مگر همان موردی که برای ترمیم یک ناخن به خاطر همسان‌سازی با سایر ناخن‌های طبیعی بوده که این مورد چون همشکل ناخن طبیعی خود فرد و به جهت رفع آسیب بوده نیاز به پوشاندن ندارد.
چهارمین دلیل، آب نزدن به محل آرایش است، در برخی موارد آرایشگر توصیه می‌کند به موضع آرایش چند روز آب نخورد. حکم چنین موردی این است که این نوع آرایش، اختیاری انتخاب شده و ضرورتی برای آن نبوده، پس جبیره در این مورد باطل است و کفایت از وضو و غسل نمی‌کند.
پنجمین مورد قابل بررسی همراهی حرام است. منظور از همراهی حرام این است که خدای ناکرده این کار توسط شخص نامحرمی صورت نگیرد که به جهت لمس و نگاه نامحرم حرمت آن بدیهی است. پس کاشت ناخن توسط نامحرم، حرام است.
برای شخص مکلف به نماز، کاشت ناخن برای زیبایی جایز نیست و برای وضو و غسل، جبیره کفایت نمی‌کند و نیاز به برداشتن ناخن کاشته شده است، در این مورد بماند که غسل میت جبیره هم صحیح نیست و عواقبی دارد. بنابراین، سهل‌انگاری در این موضوع، سایر اعمال عبادی را تحت‌الشعاع قرار داده و دنیا و آخرت فرد را به مخاطره خواهد انداخت.
بانوان عزیز کشورمان نباید براحتی احکام مسائل نوپدید را از هر کسی بپذیرند و باید به کارشناسان این علم مراجعه کنند یا حتی با یک تماس تلفنی از دفاتر مراجع تقلید جویای حکم صحیح آن شوند تا سایر اعمال و تکالیفشان و به تبع آن، روح لطیفشان تحت تأثیر یک فعل قرار نگیرد. براستی اگر خانم‌ها حکم صحیح کاشت ناخن را می‌دانستند به این میزان، از آن استقبال می‌کردند؟
از: فارس