مشکلات فعلی آموزش و پرورش با تدبیر حل میشود
سرویس سیاسی-
مجلس روز یکشنبه در صحن علنی به ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم پرداخت و همچنین یک جلسه غیرعلنی با هدف بررسی مشکلات آموزش و پرورش تشکیل شد.
ثبت 150 نقطه مرتبط با حوادث انقلاب
در فهرست آثار ملی
نمایندگان در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بندهای الحاقی (2)، (3) و (4) ماده 83 لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مکلف به ثبت حداقل ۱۵۰ نقطه مرتبط با انقلاب اسلامی در فهرست آثار ملی تا پایان برنامه هفتم توسعه کردند. همچنین وزارتخانه مذکور موظف به راهاندازی حرکت سازمانیافتهای در کشورهای مختلف برای حضور گردشگران زیارت و گردشگران طالب آشنایی با انقلاب اسلامی و سرمایهگذاری مؤمنان کشورهای مختلف در اماکن مقدسه و مناطق تفریحی کشور شد. در ضمن رشد سالانه حوزه صنایع دستی به میزان حداقل هشت (8)درصد تعیین شد
اهداف کمی
سنجههای عملکردی ارتقای نظام آموزشی
ماده 87 برنامه هفتم مربوط به اهداف کمی سنجههای عملکردی ارتقای نظام آموزشی است. این ماده دیروز به تصویب نمایندگان رسید.
بر اساس جدول ماده 87، در پایان برنامه هیچ مدرسه با جمعیت بیش از 75 دانشآموز بدون مربی پرورشی نباید وجود داشته باشد. همچنین به ازای هر 280 دانشآموز باید یک مربی تربیت بدنی وجود داشته باشد.
ماده 87 مقرر نموده تا پایان برنامه تعداد کلاسهای با تراکم بیش از 35 دانشآموز در دوره ابتدائی و متوسطه اول به صفر برسد و پوشش آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در متوسطه دوم حداقل 50 درصد باشد.
همچنین سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت با افزایش تدریجی سالانه 15 درصد تعیین شد.
با تدبیر میتوان مشکلات آموزش و پرورش را
حل کرد
مجلس روز یکشنبه یک جلسه غیرعلنی پیرامون مشکلات آموزش و پرورش داشت. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه غیرعلنی گفت: در طول 18 سال گذشته 15 وزیر و سرپرست این وزارتخانه مهم تغییر کرده است و با این شرایط آیا کسی میتواند از کارنامه این وزارت
دفاع کند؟
رئیس مجلس با اشاره به اتفاقات اسفند 1401 و عدم پرداخت حقوق معلمان که به کنار رفتن وزیر سابق آموزش و پرورش منجر شد، گفت: به نظر میرسد در آموزش و پرورش مسائلی وجود دارد که حل نشده و حل و فصل آن نیاز به تدبیر دارد.
وی درباره بهکارگیری معلمان بازنشسته برای حل فوری مشکل پیش آمده تأکید کرد: البته زمانی که به معلمان بازنشسته پیشنهاد تدریس برای یکسال داده میشود، ممکن است استقبال کمی انجام شود اما وقتی اعلام شود که بازنشستگان مثلا برای 5 سال میتوانند به صورت حقالتدریس به نظام آموزشی کمک کرده و حقالتدریس خود را نیز دریافت میکنند، طبیعتا با استقبال بیشتری مواجه خواهیم بود. لذا به نظر میرسد که حل این مشکلات، پیچیده نیست و راهکار آن وجود دارد و با تدبیر و تصمیم درست میتوان مشکل را حل کرد.