زاکانی با اشاره به نهائی شدن قرارداد در سفر به پکن:
اولین سری از ۷۹۱ واگن مترو خریداری شده از چین سال آینده به تهران میرسد
شهردار تهران که در سفر به چین قرارداد
۷ سال بر زمین مانده ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران را به جریان انداخت، گفت:
با ۲۵ درصد افزایش این قرارداد، تعداد واگنها به ۷۹۱ دستگاه رسید.
به گزارش کیهان، علیرضا زاکانی در حاشیه حضور در سومین اجلاس کلانشهرهای «راه ابریشم» در چین، با بیان اینکه براساس قانون قرار بود هزار و 50 دستگاه از دو هزار دستگاه واگنی که در برنامه ششم توسعه مصوب شده، سهم تهران شود، اظهارداشت: خدا را شاکر هستیم که امروز موفق شدیم قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران را که از هفت سال پیش معطل مانده بود، عملیاتی
کنیم.
زاکانی افزود: توفیقات بسیار زیاد دیگری نیز حاصل شد؛ از جمله اینکه با ۲۵درصد افزایش این قرارداد تعداد واگنها به ۷۹۱ دستگاه رسید. در مرحله دوم نیز برای ۲۵۹ واگن دیگر با طرف چینی تفاهم کلی صورت پذیرفت. به این ترتیب میتوان امیدوار بود که قدرالسهم تهران، آنچه که در برنامه ششم مقرر شده بود یعنی هزار و 50 دستگاه، تکمیل شود.
مرتفع شدن مهمترین گلوگاه جابهجایی مسافر
در مترو تهران
وی درباره مدت زمان این قرارداد، بیان داشت: راه برای تأمین این تعداد واگن برای شهر تهران تا پنج سال آینده فراهم شد. تهیه و تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن نیز با مجموعههای داخلی قرارداد شده که امیدواریم با اضافه شدن این تعداد، میزان واگنهای جدید شهر تهران به هزار و ۱۶۳ دستگاه برسد. یعنی ظرفیت فعلی ناوگان متروی تهران دو برابر میشود.
شهردار تهران ادامه داد: نتیجه محتوم دو برابر شدن ظرفیت واگنها، طبیعتاً افزایش مطلوبیت سفر با متروی تهران است. امیدواریم به این ترتیب سقف جابهجایی مسافر افزایش یابد. در نهایت به لطف الهی مهمترین گلوگاه جابهجایی مسافر از طریق شبکه زیرزمینی که همانا «کمبود واگن» بود، با اجرائی شدن این قرارداد مرتفع شد. زاکانی همچنین با تاکید بر اینکه نباید تلاش دولت خدمتگزار را در عملیاتی شدن این قرارداد فراموش کرد؛ گفت: پیشپرداخت قرارداد توسط دولت فراهم و پرداخت شده است.
ورود ایران به باشگاه سازندگان کِشنده واگن
در جهان
وی افزود: با انتقال تکنولوژی توانمندیهای تولید داخلی تقریباً دو برابر شده که مایه افتخاری برای جمهوری اسلامی است. در قالب همین قرارداد، ساخت و انتقال تکنولوژی ۸۴۰ دستگاه بوژی نیز عملیاتی خواهد شد. با انتقال تکنولوژی ساخت بوژی (کِشنده و سیستم تعلیق) ما عملاً وارد باشگاه بوژیسازان جهان خواهیم شد. شهردار تهران همچنین یکی از دستاوردهای مهم دیگر این قرارداد را مذاکره درباره «زمان تحویل» واگنها دانست و توضیح داد: پس از بحث و گفتوگوی فراوان، طرف چینی پذیرفت تا مدت زمان ۲۳ ماهه پیشبینی شده در قرارداد اولیه برای تحویل اولین سری واگنها را به حدود یکسال کاهش دهد تا انشاءالله از اواخر سال آینده شاهد ورود اولین سری قطارهای جدید باشیم.
پیگیری تأمین اتوبوس
در سفر تیم مدیریت شهری به پکن
نایبرئیسشورای شهر تهران نیز در گفتوگو با کیهان، درخصوص سفر شهردار تهران به چین و برنامههای مدیریت شهری برای توسعه حملونقل عمومی، اظهار داشت: یکی از اهدافی که در برنامه سنواتی گنجانده شد و بیش از ۴۰ درصد بودجه شهر تهران را به خود اختصاص داده، توسعه حملونقل عمومی است. ما مجوزی برای واردات اتوبوس خارجی دریافت کردیم و قرار بر این است که این موضوع نیز در سفر شهردار تهران به چین مورد پیگیری قرار بگیرد؛ از این مسیر میتوانیم قسمتی از کاستیهای این حوزه را تأمین کنیم و سفر چین میتواند این برنامهها را به نتیجه برساند. پرویز سروری با تأکید بر اینکه برای کنترل و کاهش آلودگی هوا، قراردادهای تأمین موتورسیکلتهای برقی نیز در حال پیگیری است، افزود: تفاهمنامههایی با تولیدکنندگان داخلی در این زمینه منعقد شد و یکی از زمینههای سفر شهردار تهران به کشور چین، اتوبوسهای برقی بود و با توجه به پیگیریهای گذشته به زودی یکصد دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان خواهد شد و قرار است تفاهم جدی و گسترده در این زمینه صورت بگیرد تا بتوانیم ناوگان را برقی کنیم. قرار بر این است موضوع تاکسیهای برقی نیز در سفر آقای زاکانی به چین پیگیری شود اما مهمترین مسئله، تأمین مترو است. سروری با تأکید بر اینکه تعداد ۷۹۱ دستگاه واگن وارداتی معادل دو سوم ظرفیت مترو تهران از زمان شکلگیری تا امروز است، گفت: واردات این واگنها میتواند اتفاق بزرگی را در تهران رقم بزند. ضمناً تولید این واگنها در سفر شهردار تهران به چین آغاز شده است.