kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۵۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰

سلطان موز، رئیس‌جمهور اکوادور شد

 
 
«دنیل نوبوآ» وارث امپراتوری تجارت موز، در انتخابات ریاست جمهوری اکوادور پیروز شد و قول داد این کشور آمریکای جنوبی را که با اقتصاد ضعیف و افزایش جرم و جنایت و خشونت دست و پنجه نرم می‌کند، باز‌سازی کند. 
«دانیل نوبوآ» 35 ساله که تاجر موز در «اکوادور» است و میراث دار امپراتوری موز پدرش است موفق شد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب اکثریت آرا نامزد گروه‌های چپگرا را شکست داده و به ریاست جمهوری برسد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، پس از شمارش بیش از ۹۰ درصد آرای انتخابات روز یکشنبه، نوبوآ ۵۲ درصد آرا را کسب کرد و «لوئیسا گونزالس» که حدود ۴۸ درصد آرا را به دست آورد با پذیرش شکست، پیروزی رقیب خود را تبریک گفت.
به گزارش رویترز، دنیل نوبوآ با چالش مهم اصلاح اقتصاد که از زمان «کرونا» با مشکل مواجه شده و هزاران نفر از «اکوادوری‌ها» را به مهاجرت وادار کرده و افزایش شدید جرم و جنایت، از جمله افزایش قتل‌ها، سرقت‌ها و شورش‌ زندان‌ها، مواجه خواهد شد.او فقط ۱۷ ماه فرصت دارد تا حکومت کند و از دسامبر(دی ) سال جاری تا می‌۲۰۲۵ (اردیبهشت 1404) دوره کوتاهی را در سمت ریاست جمهوری خواهد بود. «نوبوآ» که از او به عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهوری اکوادور یاد می‌شود، می‌تواند دوباره در رقابت‌های برنامه‌ریزی شده سال ۲۰۲۵ شرکت کند. پیروزی او یک رویای دیرینه خانوادگی را محقق می‌کند؛ «نوبوآ» جوان در کنار پدرش که یک امپراتوری تجارت موز به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را اداره می‌کند، بزرگ شده و پدرش «آلوارو» که در تجارت قهوه و خدمات مالی هم دست دارد، بارها تلاش‌های ناموفق برای رسیدن به ریاست جمهوری داشته است. «گیرمو لاسو»، رئیس‌جمهوری مستعفی اکوادور، انتخابات زودهنگام اعلام کرد تا از استیضاح به اتهام بی‌اعتنایی به هشدارهای مربوط به اختلاس در یک شرکت دولتی جلوگیری کند. او این اتهامات را رد کرده است. «اکوادور» در شمال غربی آمریکای جنوبی قرار دارد و پایتخت آن «کیتو» است. جمعیت این کشور نزدیک به 18 میلیون نفر است. اکوادور از شمال با کلمبیا، در شرق و جنوب با پرو و در غرب با اقیانوس آرام همسایه است.