kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۵۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
رئیس ‌هیئت عامل صندوق ملی مسکن اعلام کرد

مذاکره با ۱۰ شرکت آسیایی و اروپایی برای ساخت مسکن در ایران

 
 
 
رئیس‌ هیئت عامل صندوق ملی مسکن گفت: به منظور ارتقاء فناوری و به صرفه‌ کردن نهضت ملی مسکن با بیش از ۱۰ شرکت آسیایی و اروپایی در حال مذاکره هستیم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدرضا اسماعیلی درباره مشارکت شرکت‌های خارجی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: وزارت راه و شهر‌سازی در حال رایزنی با بیش از ۱۰ کشور است که این شرکت‌ها هم آسیایی هستند و اروپایی که به محض به سرانجام رسیدن اطلاع‌رسانی می‌شود.
او در پاسخ به اینکه آیا از محل تهاتر نفت تأمین منابع مالی برای صندوق اجرائی شده است، گفت: طبق قانون در سال ‌1401 برای تهاتر نفت 20 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که با توجه به مصوبات اخیر این موضوع به امسال منتقل شد تا صندوق بتواند در سال جاری از این منابع بهره‌مند شود. وزارت نفت برای تسهیل فروش نفت و عملیات عمرانی کشور علاوه‌بر فروش معمول منابع نفت، این امکان را اضافه کرد تا دستگاه‌ها با حواله نفتی بتوانند برخی از مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند.
رئیس ‌هیئت عامل صندوق ملی مسکن در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در بحث تهاتر نفت برای ساخت مسکن صرفا با شرکت‌های داخلی قرارداد امضاء می‌شود یا شرکت‌های خارجی نیز در این فرآیند حضور دارند؟ تصریح کرد: در تعامل بین‌المللی حوزه ساخت و تعاملات بانکی دو حوزه تامین مالی هستند که از وظایف صندوق ملی مسکن محسوب می‌شوند. در این راستا با بانک توسعه اسلامی و دیگر بانک‌های بین‌المللی تعامل داریم.
اسماعیلی ادامه داد: اخذ تسهیلات یا ایجاد فرآیندهایی که طی آن تامین ضمانت‌نامه به منظور انجام خریدهای بین‌المللی یا انعقاد پروژه‌های بین‌المللی داشته باشیم جزو وظایف ماست که در حال دنبال کردن آن هستیم. البته اولویت وزارتخانه و صندوق ملی مسکن به عنوان دستگاه تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن استفاده از تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی است.
وی با‌ اشاره به جریمه بانک‌های متخلف بر اساس قانون جهش تولید مسکن، افزود: بابت عدم همراهی بانک‌ها با نهضت ملی مسکن و نپرداختن تسهیلات، بانک‌ها برای دو سال باید 140 هزار میلیارد تومان جریمه پرداخت کنند.
 وام دو میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی به ساخت مسکن
رئیس ‌هیئت عامل صندوق ملی مسکن ادامه داد: تاکنون 70 هزار میلیارد تومان برگه تشخیص از سوی سازمان امور مالیاتی برای بانک‌های متخلف صادر شده است و از این سازمان می‌خواهیم با همان دقتی که از درآمدهای 20 میلیون تومانی مالیات دریافت می‌شود از درآمدهای 20 هزار میلیارد تومان نیز مالیات دریافت شود.
اسماعیلی از واریز دو میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی به صندوق ملی مسکن خبر داد و افزود: رقم ریالی این منابع حدود 80 هزار میلیارد تومان خواهد بود که صرف پروژه‌های نهضت ملی مسکن می‌شود. همچنین تاکنون ۹۰۵ میلیارد تومان از محل صندوق ملی مسکن بابت عملیات عمرانی به استان‌ها پرداخت شده است.