kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۵۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
غضنفری:

اموال و املاک بانک‌ها را بابت طلب صندوق توسعه ملی تملک می‌کنیم

 
 
 
مدیرعامل صندوق توسعه ملی خطاب به دولت و نهادهای عمومی که بدهی 113 میلیارد دلاری آنها معوق شده است، گفت: اموال و املاک بانک‌های عامل را برای وصول مطالبات، تملک می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی غضنفری دیروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا)،‌ تصریح کرد: صندوق توسعه ملی 100 میلیارد دلار از دولت‌ها و 13 میلیارد و 300 میلیون دلار هم از شرکت‌ها و نهادهای عمومی طلب دارد. صندوق توسعه ملی برای وصول اقساط قبلی به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید البته نیروگاه‌ها هم حرف‌هایی برای گفتن دارند و می‌گویند در سال 96 با مصوبه دولت قرار شد به نرخ رسمی ارز که 20 هزار تومان است بپردازیم در حالی که نرخ ای‌تی‌اس امروز بیش از این رقم است. به هر حال ما پول جرینگی داده‌ایم و الان هم دلاری یا معادل نرخ ای‌تی‌اس می‌خواهیم دریافت کنیم. او افزود: طی قراردادهای حقوقی که با بانک‌ها داریم یا دارایی‌های بانک‌ها را به نفع صندوق توسعه ملی ضبط می‌کنیم یا نیروگاه‌ها را تملک می‌کنیم اما ابتدا تلاش می‌کنیم واحدهایی که قرار است به تملک صندوق درآید برایش مشتری پیدا کنیم تا درگیر بنگاه‌داری نشویم.
 خودداری صندوق از بنگاه‌داری
مدیرعامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: به صراحت اعلام می‌کنیم صندوق توسعه ملی در بازپرداخت مطالبات خود بسیار جدی است. طبق ماده 14 صندوق توسعه ملی قرار است بخشی از مطالبات 100 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از دولت را از طریق سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفتی به دست ‌آوریم اما صندوق توسعه ملی در این زمینه هم نمی‌خواهد وارد بنگاه‌داری شود و از شرکت‌های بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این میادین استفاده می‌کند.
غضنفری افزود: در ماده 3 لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهاد کرده‌ایم همه تولید نفت و گاز در اختیار صندوق توسعه ملی قرار داده شود و صندوق این منابع نفت و گاز را سرمایه‌گذاری کند و از محل عایدی سرمایه بودجه دولت را تأمین کند. همچنین بتوانیم با سرمایه‌گذاری در میادین مشترک طلب 100 میلیارد دلاری خود را از دولت در طی سال‌های گذشته دریافت کنیم.
او به مشکلات قانونی هم ‌اشاره کرد و افزود:‌ هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که در آن سران سه قوه هم حضور دارند هفته گذشته تأیید کرد که صندوق توسعه ملی بتواند سرمایه‌گذاری کند و کسی نباید خود را بالاتر از هیئت عالی نظارت بداند. بنابراین ما در طرح‌هایی وارد می‌شویم و تسهیلات می‌دهیم که مطمئن باشیم اقساط تسهیلات صندوق برمی‌گردد.
بدهی معوق شده بانک‌ها
مدیرعامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به این پرسش که بانک‌های عامل چرا تسهیلات دریافتی از صندوق را بازپرداخت نمی‌کنند گفت: ما اتفاقا سراغ بانک‌های عامل رفته‌ایم اما بانک مرکزی می‌گوید از چهار میلیارد دلاری که تسهیلات داده، دو میلیارد دلار آن معوق شده است. اکنون به‌اندازه دو میلیون دلار هم در حساب بانک موجود نیست و متأسفانه خود بانک‌ها هم ضعیف بودند و ما روش پرداخت را عوض کردیم و شیوه آی‌هوپ را انتخاب کردیم که صندوق توسعه ملی راساً وثیقه می‌گیرد. البته 33 درصد از سهام بانک سینا بابت طلب صندوق توسعه ملی به تملک درآوردیم اما نمی‌‌خواهیم بنگاه‌داری کنیم.
غضنفری تاکید کرد: صندوق توسعه ملی از تولید برق موافق با طبیعت که آلودگی محیط زیستی ندارد حمایت می‌کند و دیروز این تفاهم‌نامه امضاء شد و برای گام اول دو میلیارد دلار به شرکت‌های متقاضی انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت می‌شود اما سقف آن پنج میلیارد دلار شده و تا 10 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر از این طریق تولید و به شبکه برق متصل خواهد شد.