kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
وزیر نفت:

جهش صادرات نفت ایران هیچ ربطی به چراغ سبز آمریکا ندارد

 
 
وزیر نفت با ‌اشاره به اینکه امروز بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم، گفت: همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده است.
به گزارش ‌شانا، جواد اوجی که در روزهای پنجشنبه و جمعه رئیس‌جمهور را در سفر به استان فارس همراهی می‌کرد، گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی دولت سیزدهم در دو سال اخیر، اقدام‌ها و دستاوردهای مطلوبی در همه حوزه‌ها رقم خورده؛ آن هم در شرایطی که تحریم‌ها تشدید هم شده است.
وی با ‌اشاره به اینکه وجود ۸۷ میلیون میعانات گازی روی آب‌های خلیج‌فارس و نزدیکی به ورود به فصل سرما و تأمین گاز کشور، پاشنه آشیل دولت سیزدهم در سال 1400 بود، گفت: سالانه ۴۳۰ میلیون دلار اجاره کشتی‌ها برای نگهداری میعانات روی آب بود که همه این کشتی‌ها با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم و بازاریابی و نرخ مطلوب به فروش رفت و حتی یک سنت ما نیز در بانک‌ها مسدود نشده است.
اوجی با بیان اینکه اکنون بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم، اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم. همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده و در این مدت آمریکا ۲۳ تحریم دیگر نیز اضافه کرده است.
 چشم‌انداز افزایش قیمت در بازار نفت
وضعیت بین‌المللی و بحران‌های موجود در کنار محدودیت عرضه تولیدکنندگان نفت، چشم‌اندازها از قیمت نفت را افزایشی نشان می‌دهد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در این زمینه پیش‌بینی کرد ۲۰۰ هزار بشکه در روز از ذخایر جهانی نفت به خاطر افت تولید اوپک پلاس، کاهش یافته و قیمت نفت برنت حدود 95 دلار شود.
به گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد انتظار می‌رود ذخایر جهانی نفت 200 هزار بشکه در روز در سه‌ماهه آخر جاری میلادی به خاطر کاهش تولید داوطلبانه عربستان و پایین آمدن جمعی تولید کشورهای عضو اوپک پلاس، کاهش یابد.
این اداره در گزارش ماهانه خود اعلام کرد کاهش ذخایر جهانی عرضه را پایین‌تر از سطح تقاضا نگه داشته و قیمت نفت را بالا می‌برد. پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام برنت در 2024 به 94 دلار و 91 سنت برسد، در حالی که قبلاً 88 دلار و 22 سنت پیش‌بینی شده بود.
قیمت نفت طی ماه‌های اخیر بسیار بی‌ثبات بوده است. کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه، قیمت نفت را افزایش داده و نگرانی‌های اقتصاد کلان هم دورنمای تقاضای نفت را تحت تاثیر قرار داده است. نفت برنت در حال حاضر کمی بالاتر از 86 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده کشورهای عضو اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس، تولید خود را 300 هزار بشکه در روز در 2024 نسبت به سال جاری پایین می‌آورند.
 دورنمای افزایشی در پیش‌بینی اوپک
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت، به میزان دو میلیون و 250 هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد. این پیش‌بینی نسبت به گزارش ماه پیش این نهاد، تغییری نداشته است.
به گزارش ایسنا، در گزارش اوپک آمده است: رشد اقتصادی جهانی قوی در سال ۲۰۲۴ در بحبوحه ادامه بهبود در چین، باعث تقویت بیشتر مصرف نفت می‌شود.
اوپک و متحدانش در گروه اوپک پلاس، عرضه نفت را با هدف تقویت قیمت‌ها، محدود کرده‌اند و این محدودیت، تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.
در گزارش اوپک همچنین قید شده است که تقاضا تا پایان سال ۲۰۲۳ و در سال میلادی آینده ممکن است در بعضی از نقاط جهان، کاهش پیدا کند. در نتیجه، اوپک پیش‌بینی‌های خود از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ را کاهش داده است.
اوپک اعلام کرد: با نگاهی به پیش رو و احتمال رشد فصلی غیرمعمول، تقاضا برای نفت جهت گرمایش، تداوم ابهامات و تحولات اقتصادی در اروپا و سایر مناطق، احتمالا روی تقاضا برای نفت در ادامه سال میلادی جاری و در سال ۲۰۲۴ تاثیر خواهد گذاشت.
 افزایش قیمت در معاملات پنجشنبه
رویترز خبر داده که قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه بازارهای جهانی حدود یک درصد افزایش یافت و بشکه‌ای 87 دلار و 18 سنت فروخته شد.
هر بشکه نفت خام آمریکا هم با یک دلار و 19 سنت افزایش به قیمت 84 دلار و 68 سنت معامله شد.
ارزش بازارهای سهام در جهان افزایش یافته و ارزش دلار و بازار اوراق قرضه قبل از انتشار آمار تورم آمریکا و نتیجه جلسه بانک مرکزی اروپا ثابت مانده است. کاهش سوددهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا، ریسک‌پذیری در بازار را تقویت می‌کند و سبب حمایت از بازار نفت می‌شود.
اخیرا هم وزیر انرژی عربستان و معاون نخست‌وزیر روسیه هر دو تاکید کردند، همکاری پیوسته‌شان برای متعادل کردن بازارهای نفت خوب بوده است.
عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در یک مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسی گفت: برای ایجاد ثبات در بازار نفت، با توجه به نگرانی‌های اخیر مبنی بر اینکه جنگ اسرائیل و حماس می‌تواند عرضه نفت در غرب آسیا را مختل کند. لازم است فعالیت بیشتری داشته باشیم.
الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز به بازارها اطمینان داد و گفت: قیمت فعلی نفت در مناقشه کنونی غرب آسیا نقش داشته و این نشان می‌دهد که ریسک ناشی از آن زیاد نیست.
 همکاری عراق و روسیه 
در چارچوب اوپک پلاس
همچنین به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که بغداد و مسکو باید به همکاری و هماهنگی خود در ائتلاف اوپک پلاس ادامه دهند.
نخست‌وزیر عراق گفت: کشورهای ما نقش مهمی در بازار نفت دارند. بنابراین باید هماهنگی‌ها را هم به صورت دوجانبه و هم در داخل اوپک ادامه دهیم. این هماهنگی باید بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا باشد و تقاضای سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت را در نظر بگیرد.
السودانی با ‌اشاره به نقش شرکت‌های نفتی روسیه که همکاری نزدیکی با شرکای عراقی خود دارند، افزود: ما فرصت‌های متنوع زیادی برای همکاری در حوزه اقتصادی داریم، ما پایه‌های خوبی برای همکاری داریم.
ولادیمیر پوتین نیز در جریان این گفت‌وگو تأکید کرد که مسکو و بغداد با موفقیت در همکاری با اوپک پلاس برای تثبیت وضعیت در بازارهای جهانی انرژی همکاری می‌کنند.