kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۴۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
کیهان بررسی می‌کند

جنگ اوکراین طولانی شد/آیا غرب کیف را با روس‌ها تنها می‌گذارد؟

 

سرویس خارجی-
شبکه خبری اسکای نیوز در مطلبی با ‌اشاره به زمزمه‌های غرب مبنی بر کاهش حمایت نظامی از اوکراین، انتخابات پیش ‌روی کشورهای غربی را از جمله عوامل موثر در این روند دانسته و نوشت: پشتیبانی نظامی از کیف همیشگی نخواهد بود.
این روزها زمزمه‌های پایان کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی به اوکرین در کشورهای غربی بلند شده است. دولت‌های غربی پیش از این قول داده بودند کمک‌ها را تا هر زمانی که جنگ طول بکشد از اوکراین ادامه خواهند داد اما هر چه زمان می‌گذرد مخالفت‌های افکار عمومی در غرب با ادامه کمک‌ها و تسلیح کیف بیشتر می‌شود. نظرسنجی‌های اخیر نیز در آمریکا و اروپا از کاهش حمایت از کمک‌های نظامی و مالی به کیف حکایت دارد. در خود آمریکا بندهای کمک مالی و نظامی به کیف از سوی جمهوری‌خواهان در بودجه سال آینده آمریکا حذف شده است. همزمان اتحادیه اروپا نیز گفته است بدون آمریکا قادر نیست نیازهای اوکراین را تامین کند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران در نشست جامعه سیاسی اروپا در «گرانادا» اسپانیا در همین زمینه تصریح کرد علی‌رغم آن‌که اتحادیه اروپا قصد دارد کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین را افزایش دهد اما قادر نیست که خلاء آمریکا را در این امر پر کند و جایگزین آن شود.
شبکه خبری اسکای نیوز در مطلبی با‌ اشاره به زمزمه‌های غرب مبنی بر کاهش حمایت نظامی از اوکراین نوشت: چهار ماه پس از آغاز ضدحملات اوکراین و با وجود تلفات گسترده در هر دو جبهه، شک و تردیدها در مورد تداوم حمایت غرب از اوکراین بیشتر شده است. در این میان، ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی در کنفرانس حزب محافظه‌کار متعهد شد که دولتش به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد و جو بایدن رئیس ‌جمهوری آمریکا نیز با وجود مخالفت بسیاری از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، همچنان بر پشتیبانی از کی‌یف تاکید دارد. اسکای نیوز در عین حال می‌نویسد: اما فراتر از لفاظی‌های سیاسی، حمایت عمومی از جنگ اوکراین رو به کاهش بوده و انتخابات‌های پیش روی کشورهای غربی بی‌تردید بر روی حمایت از کیف تاثیر خواهد گذاشت. این شبکه می‌افزاید: در آستانه ۲ سالگی جنگ اوکراین، غرب برای حمایت از کیف تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد. نویسنده این مطلب یادآور می‌شود: اگرچه غرب همچنان همدردی گسترده‌ای با وضعیت اسفناک اوکراین دارد، اما به دلیل پیامدهای گسترده‌ای که همه‌گیری کووید-۱۹ بر روی اقتصادهای غربی گذاشته، افکار عمومی مسائل داخلی خود را اولویت می‌دانند. اسکای نیوز انتخابات اخیر در اسلواکی را نمونه بارز این امر ارزیابی کرد که در آن یک نخست‌وزیر متحد کرملین با وعده قطع کمک‌های نظامی به اوکراین پیروز انتخابات شد. لهستان نیز در آستانه انتخابات، تنش‌های بسیاری را با اوکراین تجربه می‌کند. به زعم نویسنده، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پارلمان بریتانیا در سال آینده نیز از دیگر عوامل موثر در روند حمایت از اوکراین است. اسکای نیوز می‌افزاید: در این میان بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با گذشت بیش از چهار ماه از ضدحملات اوکراین و علی‌رغم حمایت گسترده نظامی اروپا و آمریکا از آن، این کشور دستاورد چندانی نداشته است. از همین رو نتیجه‌گیری کرده‌اند که تداوم پشتیبانی‌ها از کیف تنها به یک درگیری طولانی، پرهزینه و اساسا بی‌نتیجه منجر می‌شود. اسکای نیوز در پایان خاطرنشان می‌کند حتی اگر افکار عمومی همچنان طرفدار حمایت از اوکراین بودند، تسلیح این کشور همیشگی نخواهد بود. این شبکه خبری استدلال می‌کند از آنجا که کمک‌های نظامی غرب به اوکراین شامل تسلیحات با فناوری پیشرفته و گران است، بنابراین محدودیت تولید دارند. از همین رو تمام شدن تولیدات را نمی‌توان به سرعت جبران و جایگزین کرد، زیرا این امر ذخایر ملی را هم کاهش می‌دهد. رئیس ‌کمیته نظامی ناتو نیز به تازگی نسبت به کاهش ذخایر تسلیحاتی غرب هشدار داد و تاکید کرد که امکان تکمیل آنها در کوتاه مدت وجود ندارد.
خستگی غرب از جنگ اوکراین
خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارشی خستگی کشورهای غربی از جنگ اوکراین را از روز شروع این درگیری نظامی تا به امروز مورد بررسی قرار داده است.
به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های جریان اصلی غربی گزارش دادند که خستگی از جنگ اوکراین به هر دو سوی آتلانتیک گسترش یافته است؛ در حالی‌که مشکلات داخلی همچنان افزایش می‌یابد و کیف هیچ دستاوردی در میدان جنگ به دست نمی‌آورد. «اسپوتنیک» می‌افزاید پدیده خستگی از جنگ اوکراین یک شبه به وجود نیامده است. تحریم‌های غرب علیه روسیه در آغاز جنگ اوکراین به سرعت نتیجه معکوسی را در اروپا و ایالات متحده به همراه داشت؛ قیمت‌های انرژی را افزایش داد و تورم را تسریع کرد.ابتکار «راه‌های همبستگی اتحادیه اروپا و اوکراین» بروکسل نیز بی‌اثر بوده زیرا نه تنها در تحویل غلات ارزان اوکراینی به کشورهای فقیر در جنوب جهانی شکست خورده است، بلکه به تولیدکنندگان کشاورزی اروپای مرکزی و شرقی نیز ضربه زده است. برای رفع این وضعیت، اتحادیه اروپا با لهستان، مجارستان، بلغارستان، اسلواکی و رومانی به توافق رسید تا علیه غلات تولید شده توسط اوکراین از ‌آوریل تا سپتامبر (اردیبهشت تا شهریور) ممنوعیت اعمال کنند.