kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۱۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵

توضیحات سایپا درباره یک خبر و پاسخ کیهان

 
 
پیرو درج مطلبی با عنوان «گران‌فروشی سایپا به بهانه‌های مختلف» که در تاریخ 29/06/1402 در صفحه 4 کیهان چاپ شد، گروه خودرو‌سازی سایپا توضیحاتی ارائه داد.
گروه خودرو‌سازی سایپا، پیرو درج مطلبی با عنوان «گران‌فروشی سایپا به بهانه‌های مختلف» در تاریخ 29/06/1402 در صفحه 4 کیهان، توضیحاتی ارائه داد که به شرح زیر است؛ 
گروه خودرو‌سازی سایپا، برنامه توسعه محصولات‌ را در اولویت برنامه كاری خود قرار داده است و خوشبختانه با برنامه‌ریزی انجام شده، خودروی كوییك GXR و محصولات جدید با امكانات و تجهیزات به‌روز و با رعایت تمام استانداردها و الزامات ایمنی، مطابق نظر مشتریان و براساس زمان‌بندی تعریف شده در سبد محصولات گروه سایپا و در دولت مردمی، طراحی و در برنامه تولید قرار گرفته است. 
شركت سایپا بیش از 26 سال تمركز بر روی تولید خودروی پراید داشت اما در دولت سیزدهم، این مجموعه با تکیه بر توان و دانش پرسنل متخصص خود، موفق به طراحی، تولید و به‌روزآوری محصولات جدید شد و همچنین در این راستا به سمت طراحی خطوط تولید خودروهای كلاس C بر اساس استانداردهای اروپا اقدام کرد. 
بدیهی است ارتقاء كیفی محصولات كه شامل تغییر در قالب‌ها، توسعه تجهیزات، ارتقاء درجه كیفی قطعات، طراحی و تولید موتور جدید و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه است، موجب تحمیل هزینه و افزایش قیمت تمام شده خودرو شده است كه پس از تایید قیمت‌های حسابرسی شده توسط نهادهای مرتبط، قیمت خودروهای جدید اعلام شده است. 
لازم به توضیح است که افزایش تورم بخشی، قیمت مواد اولیه، ‌نرخ ارز و...، تولید محصولات جاری را با زیان رو‌به‌رو کرده است؛ همچنین به دلیل عدم بازنگری قیمت محصولات سایر رقبا، شاهد اختلاف قیمت محصولات این شركت در مقایسه با محصولات شركت‌های رقیب هستیم. 
  کیهان: گفتنی است، اواخر شهریورماه بود که چند تن از متقاضیان دریافت خودروی کوئیک جی‌ایکس‌آر که قرار است به آنها کوئیک اس‌آر تحویل داده شود در تماس با کیهان، از عدم اجرای مصوبه شورای رقابت از سوی سایپا خبر داده و به آن انتقاد کردند. سایپا در شهریورماه بالاخره قیمت خودروهای جدید خود را با یک وقفه طولانی اعلام کرد و یکی از این خودروها با نام کوئیک جی‌ایکس‌آر با مبلغ 320 میلیون تومان (بدون محاسبه مالیات و هزینه شماره‌گذاری و دیگر هزینه‌های جاری) قیمت‌گذاری شد. این خودرو هنوز به عرصه تولید انبوه نرسیده و طرح تبدیل حواله آنها برای جایگزینی با یک ماشین دیگر به تقاضای مشتریان سایپا مورد تایید این خودروساز قرار گرفته است.
متقاضیان دریافت خودروی کوئیک اس‌آر گفتند اجرای مصوبه 473 شورای رقابت با این مضمون که ثبت‌نام‌کنندگان سال گذشته با افزایش قیمت سال جدید مبلغی نباید پرداخت کنند در این طرح تبدیل که برای متقاضیان کوئیک جی‌ایکس‌آر به کوئیک اس‌آر در نظر گرفته شده، رعایت نشده است.
این در حالی است که شرکت سایپا تا قبل از این برای دارندگان خودروهای کوئیک جی‌ایکس که موعد تحویل آنها شهریور ماه جاری بود این مصوبه را با وجود تبدیل به کوئیک اس و ساینا بنزینی انجام داده بود و کسانی که متقاضی ساینا دوگانه بودند همان خودرو را تحویل گرفتند و مصوبه برای آنها رعایت شده اما در طرح‌ تبدیل کوییک جی‌ایکس‌آر به کوئیک اس‌آر از اجرای آن با این توجیه که کوئیک اس‌آر از خودروهای جدید مجموعه است سر باز زده ‌است.
نکته دیگر اینکه بسیاری از مشتریان از قیمت‌گذاری‌های جدید شرکت سایپا به شدت ناراضی بوده و دلیل آنها برای این نارضایتی قیمت کوئیک جی‌ایکس‌آر است که با احتساب مالیات و شماره‌گذاری و... به چیزی حدود 370 میلیون تومان خواهد رسید و این قیمت از نرخ کارخانه‌ای محصولاتی همچون دنا و 207 بالاتر می‌شود!
البته روزی نیست که تماس با روزنامه که حاکی از چند تخلف خودروسازان از جمله سایپا در بحث گرانفروشی، تاخیر در تحویل خودروهای خریداری شده از سامانه و غیبت خودروسازان در عرضه‌های جدید، دپو به قصد افزایش قیمت و... است وجود نداشته باشد.