kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
از ترس عملیات فلسطینی‌ها

قدس به پادگان نظامی تبدیل شد

ترس صهيونيست‌ها از عمليات نيروهاي فلسطيني باعث شده تا سرویس‌های امنیتی سطح آماده‌باش را در میان نیروهای خود افزایش داده و هزاران نیروی پلیس در نقاط مختلف فلسطین اشغالی به‌ویژه در بخش شرقی بیت‌المقدس مستقر شوند. رادیو عبری‌زبان رژیم صهیونیستی وضعيت قدس را به مانند يك پادگان نظامي توصيف کرده است.
 
سرويس خارجي-
 
قدس اشغالي فلسطين همواره به‌دليل بناهاي تاريخي و كوچه‌هاي سنگ‌فرش خود چشم‌نواز و ديدني بوده است، اما اين روزها آنچه بيش از هرچيز در قدس اشغالي به چشم مي‌خورد، ماموران زره‌پوش و مسلح رژيم صهيونيستي هستند كه قدم به قدم كوچه‌ها و محلات شهر قديمي قدس را اشغال كرده‌اند. صهيونيست‌ها هرچه به «يوم كيپور» نزديك‌تر مي‌شوند، نگراني و ترس‌شان بيشتر مي‌شود. یوم‌کیپور که معنی واژه به واژه آن از زبان عبری روز بخشایش گناهان است، يك مناسبت ديني و مهم‌ترین جشن مذهبی یهودیان و مقدس‌ترین روز در گاه‌شماری عبری است، ولي از آن‌جا كه اشغالگران قدس عمليات‌هاي ضدانساني خود عليه فلسطيني‌ها را شدت بخشيده‌اند، اكنون بسياري از اشغالگران انتظار عمليات تلافي‌جويانه ساكنان قدس و ديگر مناطق فلسطين در روز يوم كيپور را عليه صهيونيست‌ها دارند. يهوديان در غروب روز پیش از یوم‌ کیپور جشن و غذای ضیافت برپا مي‌كنند، چهار نوبت به کنیسه می‌روند، دعا و نماز می‌خوانند، گاه نانی بر سفره می‌نهند که به شکل بال است و معمولاً آن را نمادی از فرشتگان می‌دانند. در این روز معمولاً یهودیان به نشانه شادمانی لباس سفید بر تن می‌کنند و خاخام پایان روزه یوم کیپور را با دمیدن در کرنای شوفار(نوعی‌ساز بادي كه با استفاده از شاخ یک حیوان حلال‌گوشت معمولاً قوچ ساخته می‌شود) به آگاهی یهودیان می‌رساند، و آنها بیست‌وپنج ساعت روزه خود را می‌گشایند. اما براي يهوديان ساكن مناطق اشغالي فلسطين همه اين شرايط مهيا نيست و به‌دليل ماهيت اشغالگرانه حضور آنها در سرزمين‌هاي فلسطيني، صهيونيست‌ها با تهديدات زيادي از جانب نيروهاي فلسطيني رو‌به‌رو هستند. رادیو عبری‌زبان رژیم صهیونیستی در گزارشی در این رابطه وضعيت قدس را به مانند يك پادگان نظامي توصيف کرده و افزوده است كه نهادهای امنیتی اسرائیلی ده‌ها مورد هشدار در رابطه با احتمال انجام عملیات ضد صهیونیستی توسط فلسطینیان در روز کیپور دریافت کرده‌اند. به همین خاطر سرویس‌های امنیتی سطح آماده‌باش را در میان نیروهای خود افزایش داده و هزاران نیروی پلیس در نقاط مختلف فلسطین اشغالی به‌ویژه در نزدیکی معابد یهودی و بخش شرقی بیت‌المقدس مستقر شده‌اند. روزنامه یدیعوت آحارانوت هم در گزارشی که صبح يك‌شنبه روی خروجی وب‌سایت خود قرار داد، اعلام کرد، بسیاری از خیابان‌ها و جاده‌های قدس در روز عید کیپور بسته خواهد شد، همچنین پست‌های ایست و بازرسی نیز در نقاط حساس شهر مستقر شده و علاوه‌بر آن محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به بخش شرقی قدس اعمال خواهد شد و از ورود خودروها به این بخش جلوگیری به عمل می‌‌آید و تنها در خیابان‌های مشخصی امکان تردد به سوی این منطقه وجود خواهد داشت.
چند برابر شدن ايست‌هاي بازرسي
ترس صهيونيست‌ها از عمليات تلافي‌جويانه آزادي‌خواهان فلسطيني تا بدان‌جاست كه پایگاه عبری‌زبان واللا نیوز اعلام کرده است از شامگاه یک‌شنبه که تعطیلات عید کیپور آغاز می‌شود، پلیس ایست‌های بازرسی خود را در منطقه شرقی بیت‌المقدس چند برابر کرده و تمامی معابر و جاده‌های ورود به این شهر نیز تحت تدبیر شدید امنیتی قرار گرفته است. از سوي ديگر برخی از سازمان‌های صهیونیستی اعلام کردند در راستای آماده‌سازی برای انهدام مسجدالاقصی و بنای بارگاه سلیمان به‌جای آن طی اعیاد یهودی حملاتی را به مسجدالاقصی ترتیب خواهند داد. این حملات معمولا با همراهی و حمایت نظامیان صهیونیست به انجام می‌رسد. تصاويري نيز منتشر شده كه رقص صهيونيست‌ها را در گذرگاه‌هايي از مناطق مسلمان‌نشين شهر قدس نشان مي‌دهد. البته همزمان با اين اقدامات نيز، جنبش مقاومت اسلامی، حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش‌های جداگانه، تعرض به مسجدالاقصی را اقدامی تنش‌آفرین خواندند و آن را محكوم كردند.
اعتراضات ضد نتانياهو از تل‌آويو تا نيويورك
اعتراضات عليه شخص نتانياهو و كابينه افراطي او طي چند روز گذشته هم در شهر نيويورك آمريكا و هم در شهر تل‌آويو به‌عنوان مركز رژيم صهيونيستي جريان داشته است. روز جمعه وقتي نتانياهو مي‌خواست وارد مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك شود، با تجمعي هزاران نفري از معترضان رو‌به‌رو شد كه شعار «شرمت باد نتانياهو» سر مي‌‎دادند. نتانياهو معمولا نسبت به اعتراضات بي‌توجه است، اما جمعيت معترضان در نيويورك اعصاب نتانياهو را به‌هم ريختند و فيلمي از او منتشر شده كه او در نيويورك در جریان بازدید از یک بیمارستان وقتي با جمعيت معترضان رو‌به‌رو شد، با حركت دستش به معترضان نيويوركي مي‌گويد: «خاك بر سرتان». البته نتانياهو در مجمع عمومي سازمان ملل هم وقتي مي‌خواست سخنراني خود را آغاز كند، با صندلي خالي شركت‌كنندگان رو‌به‌رو شد و روزنامه «هاآرتص» تصاوير صندلي‌هاي خالي مجمع عمومي سازمان ملل متحد هنگام سخنراني نتانياهو را نشان داده است. در عين حال نتانياهو پس از بازگشت از نيويورك در تل‌آويو هم با سيل جمعيت معترضان در شامگاه شنبه رو‌به‌رو شد. براساس گزارش تايمز اسرائيل، ده‌ها هزار معترض صهیونیست برای سی‌وهشتمین هفته متوالی در شهرهای مختلف علیه طرح تغییرات قضایی کابینه نتانیاهو دست به تظاهرات زدند. معترضان طی سی‌وهفت هفته گذشته، در ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی ازجمله تل‌آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئرالسبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو و تغییرات دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی تظاهرات کرده بودند.