kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

 تظاهرات سراسری در فرانسه علیه خشونت پلیس و نژادپرستی سیستماتیک

 
 
رسانه‌های فرانسوی از برگزاری تظاهرات گسترده علیه «خشونت پلیس فرانسه» و «نژادپرستی سیستماتیک» در نقاط مختلف این کشور از جمله پاریس خبر دادند.
 تشدید نژادپرستی پلیس فرانسه طی ماه‌های گذشته خشم عمومی را در این کشور برانگیخته است. نمونه ملموس خشونت ژاندارم‌های فرانسوی را اوایل تیرماه امسال در قتل خونسردانه یک نوجوان ۱۷ ساله به نام «نائل مرزوق» آن‌هم در روز روشن و به دست پلیس و ارائه گزارش دروغ از این واقعه، می‌توان مشاهده کرد. این قتل به خیزش گسترده شهروندان فرانسوی علیه خشونت پلیس این کشور انجامید و مدت‌ها فرانسه را در موجی از ناآرامی و تنش فرو برد و آتش خشم شهروندان را به عطش انتقام تبدیل کرد.
روز یک‌شنبه نیز شهرهای مختلف فرانسه و از جمله پاریس به دنبال فراخوان 100 اتحادیه کارگری و سیاسی شاهد تظاهرات ده‌ها هزار نفری مردم بود. دراین اعتراضات‌، سه افسر پلیس زخمی و شش نفر نیز بازداشت شدند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تظاهرات به دلیل حضور پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در شهر بندری مارسی، تحت تدابیر شدید امنیتی برگزاری شد و «ژرال دارمنن» وزیر کشور فرانسه در نامه‌ای که به فرمانداری‌ها ارسال کرده بود، تاکید داشته است که در صورت نیاز برگزاری تظاهرات ممنوع شود. شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ همچنین اعلام کرد که تظاهرات گسترده دیروز  حمایت ۱۵۰ تن از چهره‌های شاخص سینمای این کشور از جمله ژوستین تریه کارگردان نخل طلای ۲۰۲۳ را همراه داشت.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، ده‌ها هزار نفر در چندین شهر فرانسه از جمله پاریس علیه خشونت پلیس تظاهرات کردند که در آن سه افسر پلیس در پی حمله‌ای که خودروی آنها را هدف قرار داد، به طور جزئی مجروح شدند. بر اساس بیانیه وزارت کشور فرانسه، حدود ۳۱۳۰۰ نفر در سراسر این کشور تظاهرات کردند که ۹۰۰۰ نفر آنها در پاریس بودند. این ادعای وزارت کشور فرانسه در حالی است که کنفدراسیون عمومی کار اعلام کرد که تعداد تظاهرکنندگان به حدود ۸۰۰۰۰ نفر از جمله ۱۵۰۰۰ نفر در پایتخت رسیده است.حدود ۱۰۰ تشکل صنفی و سیاسی و گروه‌های دیگر از طبقه کارگری برای این تظاهرات فراخوان داده بودند به گزارش خبرگزاری فرانسه، «پس از آغاز تظاهرات در پایتخت در یک فضای آرام، تظاهراتی شامل صدها مرد نقابدار تشکیل شد که به نمای بیرونی شعب بانک‌ها حمله و به سمت ماشین پلیس سنگ پرتاب کردند». تظاهرکنندگان در پاریس شعار می‌دادند: «همه جا پلیس هست، هیچ جا عدالت نیست»، «عدالت نیست، صلح نیست» و «عدالت برای نائل». نائل نوجوانی است که در ۲۷ ژوئن در حومه پاریس به ضرب گلوله پلیس فرانسه کشته شد.