در جلسه اقتصادی دولت مطرح شد
تشریح جزئیات رشد اقتصادی 6/2 درصدی در سهماهه اول سال جاری
گزارش بانک مرکزی نشان میدهد نرخ رشد گروه خدمات در سه ماهه ابتدایی سال جاری 6.2 درصد، بخش نفت 16.5 درصد، گروه صنایع و معادن 3.7 و گروه کشاورزی 2.2 درصد بوده است.
صبح یکشنبه جلسه رصد اقتصادی به ریاست سید ابراهیم رئیسی و با حضور اعضای تیم اقتصادی دولت برگزار شد.
تشریح جزئیات گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی سه ماهه اول سال 1402 موضوع اصلی جلسه بود. بر اساس این گزارش، در حالی که رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال گذشته به 1.9 درصد رسیده بود، اقتصاد ایران در سه ماهه اول سال جاری توانست در اثر بهبود قابل توجه تولید و رشد کمسابقه بخش خدمات، به رشد اقتصادی 6.2 درصدی دست یابد.
گزارش بانک مرکزی نشان میدهد نرخ رشد گروه خدمات در سه ماهه ابتدایی سال جاری 6.2 درصد، بخش نفت 16.5 درصد، گروه صنایع و معادن 3.7 و گروه کشاورزی 2.2 درصد بوده است.
در سمت تقاضا نیز رشد مخارج مصرفی بخش خصوصی از 6.4 به 8.2 درصد و افزایش تشکیل سرمایه ناخالص از منفی 1.4 به مثبت 2 درصد و همچنین افزایش صادرات از 7.2 به 9.4 و کاهش واردات از 14.6 به 5.5 درصد از عوامل رشد 6.2 درصدی رشد اقتصادی سه ماه اول امسال عنوان شده است.
در جلسه گزارشی هم از بخش مسکن ارائه شد که طبق آن نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان با بهبود قابل ملاحظه در سه ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل از منفی 9.4 درصد به مثبت 1.7 درصد رسیده است. بر اساس این گزارش قیمت مسکن هم در تهران در مرداد ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن 1 درصد کاهش داشته است.
ارائه گزارش از وضعیت کالاهای اساسی در بازار هم بخش پایانی جلسه بود که رئیسجمهور نکات و تذکرات لازم را درباره تامین و قیمت برخی از این کالاها بیان کرد.
جلسه بررسی آسیبهای اجتماعی
با حضور رئیسجمهور برگزار شد
سید ابراهیم رئیسی در جلسهای که عصر شنبه با هدف بررسی آسیبهای اجتماعی و ارائه آخرین گزارش دستگاههای مسئول از اقدامات صورت گرفته برگزار شد، بااشاره به تکالیف دستگاههای مسئول برای کاهش آسیبهای اجتماعی بر نقش دستگاههای فرهنگی جهت فرهنگسازی و ارائه الگوهای سازنده و بهکارگیری همه ظرفیتهای مردمی جهت اصلاح برخی ناهنجاریها تأکید کرد.
رئیسجمهور بااشاره به پروژه برنامهریزی شده دشمن برای تخریب ارزشهای فرهنگی، نقش رسانه بهویژه صدا و سیما در فرهنگسازی و مقابله با آثار سوء ناهنجاریهای اجتماعی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند بخشی از ناهنجاریها برنامهریزی شده هستند و ضروری است دستگاههای مسئول نیز در مقابله با ناهنجاریها با برنامه وارد شوند.
رئیسی با بیان اینکه مطالبه عمومی جامعه از مسئولان سالمسازی فضای فرهنگی و مقابله جدی با اقدامات سازمانیافته جهت حیازدایی از جامعه اسلامی است، تأکید کرد: قانون به عنوان یک میثاق ملی و اجتماعی باید ملاک عمل عمومی قرار گیرد.
رئیسجمهور بااشاره به انتظار خانوادهها از مسئولان برای سالمسازی محیطهای فرهنگی و آموزشی، بر نقش ویژه مدیران آموزش و پرورش و وزارت علوم برای فراهم کردن زمینه آسایش و رفع دغدغه والدین تأکید کرد.
اجرای طرح پویش مهر به جای طرح پرسش مهر؛ دانشآموزان از نگاه خود راوی پیشرفتهای کشور باشند
سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی 1403-1402، با حضور در آموزشگاه شهید کمندی شهرستان بهارستان استان تهران، با بیان اینکه آموزش و پرورش ماموریت بسیار مهمی دارد و انجام این ماموریت مهم در دستان توانای مدیران و معلمان است، گفت: محور آموزش و پرورش معلم است؛ معلم علاوهبر آموزش، الگوی علمی و عملی دانشآموزان نیز هست.
رئیسجمهور بااشاره به جایگاه رفیع شغل معلمی افزود: معلمان باید قدر جایگاه رفیع خود در امر تعلیم و تربیت را بدانند و با علمافزایی و معرفتافزایی برای حفظ و ارتقای آن تلاش کنند. معلم همچنین باید تلاش کند الگوی مناسبی برای دانشآموزان بهخصوص در عرصه مهم تعلیم و تربیت باشد.
رئیسی ارتباط بین خانه و مدرسه را از نکات مهم در عرصه آموزش و پرورش برشمرد و اظهار داشت: خانوادهها بر اساس اعتماد فرزندان دلبندشان را به مدرسه میفرستند، اما به هیچ عنوان نباید رابطهشان را با مدرسه، معلم و مدیران قطع کنند. دانشآموزان همواره باید احساس کنند میان خانه و مدرسه به عنوان دو مجموعه اثرگذار ارتباط و هماهنگی برقرار است.
رئیسجمهور بااشاره به جایگاه مهم خانه و مدرسه و ارتباط و هماهنگی آنها در هویتسازی و شخصیتبخشی به فرزندان تصریح کرد: مدرسه کانون علم، امید، نشاط و ایمان، مرکز تحول و محور اجرای سند مهم تحول آموزش و پرورش با همت مدیران، معلمان و مربیان است، لذا جایگاه مدارس بسیار با اهمیت و حساس است.
رئیسی با بیان اینکه امسال به جای پرسش مهر، قصد دارم پویش مهر را مطرح کنم، در توضیح آن گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفتهای بسیاری در همه بخشها و مناطق کشور داشته است. شما دانشآموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.
رئیسجمهور افزود: شما دانشآموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، میتوانید پیشرفتهای کشور را به تصویر بکشید. حتماً شهر و روستای شما پیشرفتهایی داشته، مجموعه کشور علیرغم همه تهدیدها و تحریمها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، پیشرفتهای شگفتانگیزی داشته است.
رئیسی ادامه داد: میتوانیم در کنار اردوهای راهیان نور برای بازدید از مناطق جنگی، اردوهای راهیان پیشرفت هم داشته باشیم که دانشآموزان و دانشجویان از طرف مدرسه و دانشگاه بروند و پیشرفتهای کشور را مشاهده کنند و راویان، این پیشرفتها را روایت کنند.
رئیسجمهور تصریح کرد: از دانشآموزان میخواهم که در این بازدیدها، پیشرفتها را با قلم و بیان خود تصویر کرده و گزارشهای آن را به مدرسه و معلمان محترم ارائه کنند و در مرحله بعد این گزارشها برای دیگر دانشآموزان و والدین و همچنین برای دیگر مدارس به نمایش درآید و سپس در شهرها و استانهای دیگر و به شکل یک جشنواره در سراسر کشور برگزار شود.
رئیسی خاطرنشان کرد: حتما این گزارشها پویش مهر وقتی با نگاه نوجوانان و جوانان ما تهیه شود، برای همه بسیار دیدنی خواهد بود. شما دانشآموزان برای اینکه بدانید قبلا چه وضعیتی داشتیم به والدین و پدربزرگ و مادربزرگهای خود مراجعه کنید و از آنها بپرسید که قبلا چه وضعیتی داشتیم و امروز در چه جایگاهی هستیم که به عنوان مثال این مدرسه به سرعت و در مدت کوتاهی برای شما آماده شده است.
رئیسجمهور با بیان اینکه پاسخ دادن به سؤال مهر از سوی دانشآموزان کافی نیست و آنها باید در روایت پیشرفتهای کشور به شهر و کشور خود نیز مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: دانشآموزان در کنار روایت پیشرفتهای شهر، روستا و استان محل زندگی خود در قالب پویش مهر، همچنین میتوانند برای بهبود شرایط آموزش و پرورش و دیگر عرصههای کشور پیشنهادات خود را ارائه دهند و با دولت در ساختن کشور مشارکت کنند.
رئیسی با تاکید بر اینکه نگاه و توجه دانشآموزان به پیشرفتهای شهر و روستا و استان محل زندگیشان موجب ایجاد احساس مسئولیت آنها در ساختن کشور میشود، تصریح کرد: خواست من از والدین دانشآموزان عزیز آن است که ارتباطات خود را با کانون مدرسه حفظ کنند چرا که رها کردن بدون نظارت دانشآموزان در جامعه آنها را در معرض سوءاستفاده راهزنان فکر و اخلاق قرار میدهد.
رئیسجمهور مشارکت کانون خانواده و کانون مدرسه در تربیت دانشآموزان را بسیار با اهمیت و منجر به شکلگیری هویت ایرانی- اسلامی آنها دانست.
رئیسی همچنین با تاکید بر توجه ویژه به موضوع مهم افزایش بهرهوری در مجموعه وزارت آموزش و پرورش خطاب به مدیران و مسئولان این وزارتخانه گفت: بنده در سال گذشته توجه به موضوع افزایش بهرهوری را مطرح کردم و امسال نیز تاکید مضاعف دارم که مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مسیر افزایش بهرهوری به عنوان یک مسئله مهم و محوری تلاش و از نیروها و امکانات برای رشد و تعلیم و تربیت دانشآموزان به بهترین وجه استفاده کنند.
رئیسجمهور در ادامه معلمان را در زمره افتخارات کشور دانست و با تقدیر از توجه آنها به ارتقای سطح علم و دانش دانشآموزان تصریح کرد: صرف کار شکلی در مدرسه و گرفتن امتحان در آخر فصل کفایت نمیکند و معلمان باید در قیاس شهر، استان و کشور سطح نمرات و همچنین دانشِ دانشآموزان را به صورت توامان ارتقاء دهند.
رئیسی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تلاش دولت و همت معلمان، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در پایان سال کارنامهای درخشان در عرصه آموزش و پرورش نزد ملت ایران، رهبری معظم انقلاب اسلامی و در پیشگاه خداوند متعال رقم بخورد.