kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۵۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷
آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد

رشد اقتصادی در دولت سیزدهم،۳ برابر دولت گذشته است

 
 
 
در فصل شروع به کار دولت سیزدهم رشد اقتصادی کشور یک درصد و متوسط رشد اقتصادی در دولت گذشته یک و نیم درصد بود اما در دولت سیزدهم تاکنون رشد اقتصادی کشور به طور متوسط چهار و هفت دهم درصد بوده است.
به گزارش ایرنا، متوسط رشد اقتصادی دولت سیزدهم در هفت فصل اخیر از پاییز ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۲ بیش از چهار و هفت دهم درصد بوده است. همچنین در فصل تابستان ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم شروع به کار کرد، رشد اقتصادی کشور فقط یک درصد بود.
در هشت سال (معادل ۳۲ فصل) دولت‌های یازدهم و دوازدهم متوسط رشد اقتصادی کشور یک و نیم درصد بود. ضمن اینکه در دولت گذشته رشد اقتصادی کشور روند بسیار پرنوسانی را طی 
کرد.
در ۳۲ فصل عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم، رشد اقتصادی کشور در ۱۲ فصل منفی شده بود. این در حالی است که در دولت سیزدهم تاکنون همواره رشد اقتصادی کشور مثبت بوده و هیچ‌گاه منفی نشده است.
بر این اساس، متوسط رشد اقتصادی در دولت سیزدهم تاکنون بیش از سه برابر رشد اقتصادی در هشت سال دولت گذشته بوده است.
ضمن اینکه در چهار سال پایانی دولت روحانی یعنی در دولت دوازدهم متوسط رشد اقتصادی کشور فقط سه دهم درصد (نزدیک به صفر) بود. همان‌طور که ذکر شد متوسط رشد اقتصادی در دولت سیزدهم تاکنون چهار و هفت دهم درصد بوده که ۱۶ برابر دولت دوازدهم است.
نکته مهم دیگر در روند رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم، افزایش آهنگ رشد طی چهار فصل متوالی است. یعنی پس از آن که رشد اقتصادی در بهار سال گذشته به یک و 9 دهم درصد رسید، از تابستان ۱۴۰۱ تا بهار ۱۴۰۲ طی چهار فصل متوالی رشد اقتصادی کشور نسبت به فصل ماقبل، بیشتر شده است. این اتفاقی است که حتی پس از برجام هم رخ نداده بود. یعنی پس از اجرای برجام هم اقتصاد کشور نتوانست چهار فصل متوالی با افزایش رشد اقتصادی مواجه شود.
کاهش رشد نقدینگی به زیر 30 درصد
اتفاق مهم در دو سال اخیر، موفقیت سیاست‌های کنترل نقدینگی و تورم همزمان با افزایش رشد اقتصادی بوده است.
میثم مهرپور کارشناس اقتصادی در این زمینه با بیان اینکه در زمان حاضر تورم ماهانه تقریباً عددی بین دو تا دو و نیم درصد است، به تسنیم گفت: به‌نظر می‌رسد اگر بانک مرکزی بتواند سیاست‌های خود در زمینه کنترل نقدینگی را ادامه دهد و در نرخ ارز ثبات نسبی ایجاد کند، در شرایط مناسب می‌توانیم تورم را تا پایان سال به کانال 30 درصد یا به‌عبارتی رقمی بین 31 تا 39 درصد برسانیم.
به‌گفته این کارشناس اقتصادی، تورم از گذشته به‌صورت ساختاری در اقتصاد ایران رخنه کرده است و این موضوع به چند سال گذشته مربوط نمی‌شود.
وی افزود: در زمان حاضر رشد نقدینگی به زیر 30 درصد رسیده است و هدف، رسیدن به تورم زیر 25 درصد است که با ادامه روند فعلی حتماً محقق خواهد شد. تصور ما بر این است که اگر همه چیز سر جای خود باشد، می‌توانیم تورم را تا پایان سال به کانال 30 درصد برسانیم. از طرفی با این شرایط نمی‌توان توقع داشته باشیم که تورم بیش از این کاهش یابد.
مهرپور ضمن ابراز اینکه تورم در کشور ما ساختاری است، اضافه کرد: ازآن‌جایی که تورم آنی ایجاد نمی‌شود و به عوامل مختلفی در گذر زمان باعث ایجاد تورم ساختاری می‌شود، طبیعتاً به‌سرعت و آنی نیز از بین نخواهد رفت؛ اما موتورهایی که تورم زیاد و ساختاری ایجاد می‌کردند به‌مرور در حال خاموش‌شدن هستند. در مجموع، عملکرد سیاست‌گذاری پولی، باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد ما عملکرد درستی است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر مفهوم تورم را بررسی کنیم، تورم هرسال نسبت به سال گذشته حساب می‌شود و اگر بتوانیم امسال تورم را در کانال 30 درصد قرار دهیم، کاهش تورم و قراردادن آن در کانال 20 درصد برای سال آینده کاملاً شدنی و منطقی است. باتوجه به شوک تورمی که سال 1397 به اقتصاد ما وارد شده است، اما امیدواریم در سال پایانی دولت سیزدهم به روال عادی تورم یعنی تورم حدوداً 13درصدی بازگردیم.