kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۲۳۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴
در سفر به لبنان و سوریه

امیر‌عبداللهیان با سید حسن نصر‌الله  و بشار اسد دیدار و گفت‌و‌گو کرد

 
 
 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به منطقه غرب آسیا و در دومین مقصد این سفر بعد از حضوری یک روزه در دمشق و رایزنی با مقامات عالی‌رتبه سوریه، بعدازظهر پنجشنبه نهم شهریورماه در رأس هیئتی وارد بیروت پایتخت لبنان شد و با دبیرکل حزب‌الله لبنان و دیگر مقامات لبنانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیئتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه سوریه، چهارشنبه هشتم شهریور ماه  وارد دمشق شد، در بدو ورود در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف این سفر گفت: ما همواره رایزنی‌ها و مشورت‌های منظمی را با مقامات عالی‌رتبه سوریه و با همتایم فیصل المقداد در دمشق و تهران داریم.
وزیر خارجه اضافه کرد: با توجه به تحولات جدید در منطقه و صفحه جدید و مثبت روابط که در منطقه شاهد آن هستیم، سفری که اخیرا به عربستان سعودی داشتم و از مقامات عربستان سعودی اظهارات مثبتی را در ارتباط با سوریه دریافت کردم، امروز در دمشق هستیم تا درباره این مسائل و همچنین موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو داشته باشیم.
توصیه امیرعبداللهیان به نظامیان آمریکایی:
به خانه برگردید
حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.
وی گفت:‌ امروز گفت‌وگوهای خوبی را با المقداد درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم.
وی با‌اشاره به دیدارش با نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوریه گفت: توافق داریم که کمیسیون عالی مشترک ایران و سوریه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر سوریه در تهران در آینده نزدیک برگزار شود. تقویت هر چه بیشتر مناسبات تجاری و همکاری‌های اقتصادی به ویژه بین تجار و بازرگانان دو کشور مورد توجه جدی ما قرار داشت.
وزیر خارجه افزود: امنیت سوریه و امنیت منطقه دغدغه جدی و مشترک ماست. به حمایت‌های قوی خود از رهبری، ارتش، دولت و ملت سوریه در راستای رسیدن به منطقه‌ای امن، با ثبات و توسعه یافته ادامه می‌دهیم.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: معتقدیم که روابط دوستانه و مبتنی بر همسایگی و برادری بین سوریه و ترکیه به نفع دو کشور و منطقه است. بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از جمله در قبال سوریه و ترکیه تأکید داریم.
امیرعبداللهیان بیان کرد: به نظامیان آمریکایی توصیه می‌کنیم به خانه برگردند و به مقامات آمریکا توصیه می‌کنیم منطقه را به اهل منطقه واگذارند. هیچ طرفی قادر نیست مسیرهای مواصلاتی تاریخی منطقه را مسدود کند. این اقدامات با ادعای حقوق بشری غربی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ تناسبی ندارد.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: در سفرم به عربستان از مقامات عالی‌رتبه سعودی این عبارت را شنیدم که عربستان برای عادی ‌سازی روابط با سوریه از اراده لازم برخوردار است.
وزیر خارجه سوریه: اجازه نمی‌دهیم آمریکا
به اهداف خود برسد
فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در این دیدار تداوم ‌اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه و افزایش تحرکات نظامی آمریکا در منطقه را در راستای تداوم تلاش‌های این کشور برای تنش آفرینی و افزایش بی‌ثباتی در منطقه دانست. 
وی افزود: فشار و محاصره اقتصادی آمریکا علیه سوریه با هدف ممانعت از عادی‌‌سازی شرایط سوریه و دستیابی به اهداف سیاسی شناخته شده واشنگتن ادامه دارد و در حال افزایش است، اما دولت و ملت سوریه اجازه نخواهند داد که آمریکا به اهداف خود برسد.
نخست‌وزیر سوریه در دیدار امیرعبداللهیان:
قدردان حمایت‌های ایران هستیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دمشق سفر کرده است، چهارشنبه هشتم شهریور ماه با «حسین عرنوس» نخست‌وزیر سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار با‌اشاره به اینکه دولت و ملت سوریه قدردان حمایت‌های ایران از سوریه است، گفت: روابط دو کشور ریشه‌دار، دوستانه و برادرانه است و ما به این روابط افتخار می‌کنیم.
وی افزود: سوریه بر ۱۲ سال فشار و جنگ پیروز شد و اکنون دشمنان ملت سوریه در تلاش هستند که با تحریم و فشار اقتصادی بر سوریه، همچنان دولت و ملت سوریه را تحت فشار قرار دهند.
امیرعبداللهیان با بشار اسد دیدار کرد
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در این دیدار، پیوستن ایران به گروه بریکس را به دولت و ملت ایران تبریک گفت و افزود: این امر نشان می‌دهد که جهان در حال تغییر است و آنچه که ما و شما برای آن ایستادگی کردیم، درست بود.
رئیس‌جمهور سوریه در دیدار امیرعبداللهیان راهبرد آمریکا در منطقه برای تامین منافع خود را، ایجاد و دامن زدن به تنش و بحران بین کشورها و ملت‌های منطقه اعم از اختلاف شیعه و سنی و یا عربی ایرانی خواند و از ابتکار عمل ایران برای تقویت روابط با کشورهای عربی منطقه استقبال کرد و آن را اقدامی فوق راهبردی برشمرد.
 رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد که خروج نظامیان ترکیه، شرط اجتناب‌ناپذیر دمشق برای بازگشت روابط با آنکارا به حالت عادی است.
امیرعبداللهیان در بیروت: 
به حمایت قوی از لبنان ادامه می‌دهیم
وزیر امور خارجه ایران پس از سفر دو روزه به سوریه دمشق را به مقصد بیروت ترک کرد و در بدو ورود به بیروت عنوان داشت:جمهوری اسلامی ایران جز خیر، صلاح، ثبات، توسعه و آرامش برای لبنان نمی‌خواهد.
وزیر خارجه افزود: در گفت‌وگوهایی که با مقامات عالی‌رتبه لبنان خواهیم داشت از همه طرف‌های لبنانی دعوت می‌کنیم هر چه سریع‌تر از طریق گفت‌وگو و تفاهم نسبت به انتخاب رئیس‌جمهور اقدام کنند. طبعا این مردم و رهبران فهیم لبنان هستند که باید نسبت به انتخاب رئیس‌جمهور تصمیم بگیرند.
وزیر خارجه با‌اشاره به سفرش به عربستان سعودی گفت: در گفت‌وگوهایی که با مقامات عربستان انجام شد، عبارات مثبت و سازنده‌ای را از مقامات عربستان درخصوص کمک به وضعیت لبنان شنیده‌ایم. ما همه کشورها را به کمک و همکاری‌های اقتصادی با لبنان دعوت می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های قوی خود از لبنان ادامه خواهد داد.
امیرعبداللهیان: انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان
یک موضوع داخلی است
وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان در جمع خبرنگاران گفت که گفت‌وگوهای مفیدی را با وزیر خارجه لبنان داشته است و افزود: اتفاق نظر داریم پرونده‌های روابط دوجانبه را بیش از گذشته فعال کنیم.
وزیر خارجه همچنین آمادگی شرکت‌های ایرانی برای رفع مشکل برق در لبنان را اعلام کرد.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی همچنین انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان را موضوعی داخلی خواند و افزود: بر این باوریم که رهبران لبنان از شایستگی لازم برای تعیین رئیس‌جمهور برخوردار هستند.
امیرعبداللهیان در دیدار با نبیه بری: 
انتخاب رئیس‌جمهور در صلاحیت ملت و رهبران سیاسی لبنان است
وزیر امور خارجه صبح جمعه دهم شهریور ماه نیز با «نبیه بری» رئیس ‌پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو
کرد. 
رئیس‌دستگاه دیپلماسی از نقش برجسته نبیه بری در صحنه سیاسی لبنان تجلیل کرد و گفت: ما اطمینان داریم که رهبران لبنان بهترین تصمیم را در بهترین زمان خواهند گرفت.
نبیه بری هم در این دیدار با تأکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع در لبنان، موضوع ریاست جمهوری است، گفت: در صورت انتخاب رئیس‌جمهور، لبنان کشور ثروتمندی است و می‌تواند در بازه زمانی کوتاه از شرایط سخت اقتصادی کنونی خارج شود. 
رئیس ‌پارلمان لبنان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین علت فشار بر لبنان، هدف قرار دادن مقاومت است، اظهار داشت: مقاومت حامی لبنان در مقابل تهدیدات و در کنار ارتش رکن اساسی امنیت لبنان است. 
نبیه بری همچنین ضمن ابراز خرسندی از تحولات مثبت در روابط ایران و عربستان سعودی، آن را به نفع کل منطقه خواند.
 دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در بیروت به سر می‌برد با دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیئت همراه با حضور مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت دیدار و درباره آخرین رویدادها و تحولات سیاسی لبنان و منطقه گفت‌وگو کردند.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی گفت: در شرایط بازگشت روابط سوریه به حالت طبیعی با کشورهای عربی، تحرکات بیگانه در فعال کردن تروریست‌ها در سوریه، نشانگر اهداف دشمنان و رژیم صهیونیستی علیه سوریه و امنیت منطقه است.
آخرین وضعیت فلسطین و بحران‌های چندلایه امنیتی و اجتماعی در داخل سرزمین‌های‌اشغالی هم از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود‌، سید حسن‌ نصرالله در این خصوص گفت: امروز مقاومت لبنان و فلسطین در قوی‌ترین وضعیت قرار دارد و اگر از صهیونیست‌ها رفتاری مبتنی بر محاسبه خطا سرزند، با واکنش پشیمان‌کننده مقاومت مواجه خواهند شد. 
دبیرکل حزب‌الله لبنان با‌اشاره به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در قبال منطقه و لبنان، یاد و خاطره شهدای مقاومت منطقه، لبنان و ایران را گرامی داشت و نقش سردار شهید قاسم سلیمانی را در تثبیت امنیت منطقه در مقابله با صهیونیسم و تروریسم فراموش نشدنی خواند.
دیدار امیرعبداللهیان با رهبران مقاومت فلسطین
در لبنان
شبکه خبری المیادین گزارش داد که امیرعبداللهیان در بیروت، نشست مفصلی با رهبران گروههای حماس و جهاد اسلامی فلسطینی حاضر در لبنان برگزار کرده است. 
جهاد اسلامی و حماس خاطر نشان کردند: هیچ عقب‌نشینی درخصوص عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری وجود ندارد و این مسئله، در مرحله کنونی، یک اولویت است.
امیرعبداللهیان هم به رهبران گروه‌های مقاومت گفته است که تهران همچنان به راهبرد حمایت از ملت و مقاومت فلسطین و آزاد‌سازی این سرزمین پایبند است. وی همچنین به رهنمود‌های مقام معظم رهبری حضرت  آیت‌الله خامنه‌ای درباره لزوم حمایت از کرانه باختری‌ اشاره کرد.
به گزارش فارس در این دیدار همچنین النَخاله، ضمن قدردانی از حمایت‌های دائمی جمهوری اسلامی از مردم فلسطین و مبارزات آنها، گزارشی از تحولات اخیر فلسطین‌اشغالی به ‌ویژه شکست رژیم صهیونیستی در جنگ پنج روزه غزه، شرایط کرانه باختری و دست برتر گروه‌های مقاومت در این منطقه ارائه کرد.