kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۲۰۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
سازمان راهداری اعلام کرد

اعزام مستقیم زائران به نجف با ۴۰۰ اتوبوس‌ عراقی


مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ‌و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای گفت: با استفاده از ظرفیت ۴۰۰ دستگاه اتوبوس عراقی امکان اعزام مستقیم زائران به نجف ‌اشرف فراهم شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، جواد هدایتی درخصوص استفاده از ظرفیت اتوبوس‌های عراقی برای اعزام مستقیم زائران به نجف ‌اشرف اظهار داشت: قبل از ایام اربعین به ‌صورت هفتگی تردد اتوبوس‌های عراقی برای انتقال مستقیم زائران عراقی به مشهد و قم انجام می‌شد اما در ایام اربعین برای زائرانی که قصد سفر یک‌سره به نجف ‌اشرف را دارند این ظرفیت افزایش پیدا کرد. به این ترتیب؛ با استفاده از ظرفیت ۴۰۰ دستگاه اتوبوس عراقی، امکان اعزام مستقیم زائران به نجف ‌اشرف فراهم شده است.
وی افزود: قیمت تعیین‌شده برای خرید بلیت از مبدأ تهران و قم یک‌ میلیون و 950هزار تومان است و مردم برای تهیه بلیت می‌توانند علاوه‌بر مراجعه حضوری به دفاتر فروش شرکت‌های حمل‌ و نقل عمومی، به پایگاه‌های معتبر و مجاز فروش بلیت در کشور مراجعه کنند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ‌و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای ادامه داد: اتوبوس‌های عراقی با ظرفیت حدود 50 نفر امکان جابه‌جایی زائران را دارند و مسافران بدون معطلی در مرز‌ها می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
هدایتی با‌ اشاره به اینکه در ایام اربعین برای تردد اتوبوس‌های عراقی مجوز موقت صادر شده است، افزود: زائرانی که قصد سفر یکسره از مبادی شهرهای تهران، اصفهان، قم و ساری به نجف‌ اشرف دارند برای تهیه بلیت می‌توانند علاوه‌بر مراجعه حضوری به دفاتر فروش شرکت‌های حمل ‌و نقل بین‌المللی مسافر به سایت‌های فروش بلیت آنها یا سایت‌های معتبر و مجاز فروش بلیت در کشور مراجعه و نسبت به رزرو و خرید بلیت اقدام کنند.
او افزود: انتقال زائران از پنجشنبه هفته گذشته از مبادی ساری، تهران، قم و اصفهان آغاز شده و به‌صورت منظم در حال انجام است. در صورت افزایش تقاضای مردم با توافقات صورت‌گرفته احتمال دارد که ظرفیت اتوبوس‌ها را افزایش دهیم.
توصیه سازمان راهداری به زائران
همچنین داریوش امانی؛ رئیس ‌سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام ‌شده، تلاش مجموعه سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای این بود که تا یک هفته قبل از اربعین تمامی کارهای عمرانی مسیرهای منتهی به پایانه و مرز مهران پایان یابد. در این راستا زیرساخت‌های لازم در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران در زمینه سایبان‌ها، مه‌پاش‌ها و تونل‌های سرد و آبسردکن‌ها به خوبی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه هفت هزار دستگاه اتوبوس، کار سرویس‌دهی و جابه‌جایی زائران را در ایام اربعین در کلیه مرزها به خصوص مرز مهران بر عهده‌ دارند، تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد تا از ظرفیت دیگر نهادها و دستگاه‌های دیگر نزدیک به یک‌هزار دستگاه به این تعداد اتوبوس اضافه کنیم تا مشکلی در تردد و جابه‌جایی زوار پیش نیاید.
رئیس ‌سازمان راهداری به زائران اربعین توصیه کرد که مرزهایی به غیر از مهران و شلمچه را برای تردد به عراق و بالعکس انتخاب کنند و سفر خود را برای روزهای آخر نگذارند تا با توجه به کمبود اتوبوس و ازدحام جمعیت در روزهای آخر، مشکلی در جابه‌جایی زوار ایجاد نشود.
همچنان تاخیرهای پروازی
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم درحالی برای ۱۶ ایرلاین مجوز پروازهای اربعین صادر شده که برخی از این شرکت‌ها در انجام این پروازها دچار مشکلات اساسی شده‌ و زائران را گرفتار کرده‌اند. طی روزهای سپری شده از طرح سفرهای هوایی اربعین، تاخیرات پیاپی پروازها به دلایلی از جمله نقص فنی، مشکلات فراوانی را برای زائران به‌وجود آورده است.