براساس قانون بودجه 1402 صورت گرفت
اتصال ۹۸ درصدی دستگاههای دولتی به پنجره ملی دولت هوشمند
براساس قانون بودجه 1402، تاکنون بیش از ۹۸ درصد دستگاههای اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.
به گزارش ایسنا، نخستین جلسه کمیته نظارتی اجرای بند ج تبصره هفتم قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که به هوشمندسازی خدمات دولت و راهاندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اختصاص دارد، با حضور عیسی زارعپور(وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) میثم لطیفی(معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی) و سیدمهدی نیازی (معاون سازمان برنامه و بودجه) برگزار شد.
عیسی زارعپور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای این جلسه با بیان اینکه در راستای ارائه خدمات دولت بهصورت هوشمند، دولت سیزدهم گامهای بلندی برداشته و آن را به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل کرده است، افزود: براساس قانون بودجه، همه دستگاههای اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، مکلف شدند که سه اقدام را انجام دهند که اتصال دستگاهها یک مرحله از کار است که با پیگیری قابلتقدیر رسانهها تاکنون بیش از ۹۸ درصد دستگاهها به این پنجره متصل شدند.
او ادامه داد: قدم بعدی ارائه تمام خدمات دستگاهها در قالب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تا پایان آبان ماه است. همچنین تمام استعلامات بین دستگاهی نیز باید تا آذرماه امسال آنی و برخط شود و در نهایت ۲۰ درصد خدمات دستگاهها هم باید تا دیماه کاملاً هوشمند شود.
وزیر ارتباطات افزودد: اگرچه در گام نخست به توفیقات خوبی دست پیدا کردهایم اما برای تحقق اقدامات بعدی توسط برخی دستگاهها هنوز پیشرفتهایی مشاهده نشده است. بنابراین ضروری است با برگزاری جلسات کمیته نظارتی بهصورت هفتگی موانع پیشروی دستگاهها بررسی و برای کنار زدن آنها اقدام شود.
در ادامه این جلسه میثم لطیفی؛ رئیس سازمان اداری و استخدامی با استقبال از پیشنهاد وزیر ارتباطات برای برگزاری جلسات منظم این کمیته نظارتی گفت: خوشبختانه در میان دستگاههای اجرایی یک تفاهم خوبی در رابطه با ضرورت هوشمندسازی دولت اتفاق افتاده است و بر همین اساس ما نیز این آمادگی را اعلام میکنیم که برای تسریع در پیشرفت این پروژه و دستیابی به اهداف از پیش تعیینشده که تکلیف قانونی نیز محسوب میشود جلسات کمیته نظارتی را هر هفته برگزار کنیم.
او با بیان اینکه میزان رضایت مردم از عملکرد دستگاههای اجرایی، بهترین شاخص برای ارزیابی عملکرد دستگاهها است، گفت: اگر بتوانیم به مردم خدمات دولتی را بدون مراجعه حضوری و بهصورت الکترونیکی و هوشمند ارائه کنیم، قطعاً میتوانیم در مسیر کسب رضایت مردم حرکت کنیم و به دنبال آن رتبه دستگاهها در شاخص ارزیابیها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
در ادامه این جلسه سیدمهدی نیازی؛ معاون تولیدی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه نیز با تاکید بر ضرورت و اهمیت هوشمندسازی ارائه خدمات دولت گفت: ما به عنوان سازمان برنامه و بودجه با قوت و قدرت پای کار هوشمندسازی ارائه خدمات دولت و تکمیل پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستیم و این را در سازمان به عنوان یک کار ویژه تعریف کردهایم.
در این جلسه گزارشی از میزان پیشرفت پروژه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه شد که در بخشی از آن این نکته حائز اهمیت بود که تاکنون بیش از ۲۳ میلیون و 500 هزار نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبتنام کردهاند. همچنین سیر ورودی یکپارچه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با بیش از صد درصد رشد در تیرماه به بیش از ۱۱۳ میلیون ورود رسیده است.