kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۱۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
فرار به جلوی همتی 

درباره آب رفتن یک میلیارد دلار از درآمد ارزی کشور

 
 
افت ارزش یک میلیارد دلاری منابع ایران در کره‌جنوبی بدین معناست که بازیگری نفتی ایران ذیل ساختار «برجام» و تحت نظارت آمریکا منجر به کاهش 14 درصدی ارزش درآمد نفتی کشور شد.
به گزارش فارس، همزمان با آزادسازی منابع بلوکه شده نفت ایران در کره‌جنوبی روایت‌های مختلفی پیرامون این قضیه در رسانه‌ها شکل گرفت. نکته جالب توجه این بود که آزادسازی منابع ایران بدون پذیرش محدودیت‌های هسته‌ای و بدون اجرای برجام و FATF  رقم خورد.
علی‌رغم موفقیت دولت سیزدهم در انجام کاری که دولت تدبیر از انجام آن عاجز بود، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی دولت روحانی در توئیتی عنوان کرد: می‌گویند شش میلیارد دلار را «بدون برجام و بدون FATF» آزاد کردیم! الان باید خوشحال باشیم که با مجوز آمریکا از منابع خود برای غذا و دارو استفاده خواهیم کرد؟ نوعی خنثی‌سازی تحریم‌هاست؟ چرا نمی‌گویید؛ طی دو سال هر دو ماه، از شش میلیارد و جمعاً از 72 میلیارد دلار درآمدنفتی محروم شده‌ایم!
البته طبق اعلام وزارت امور خارجه، ایران به دارایی‌های آزاد شده خود دسترسی کامل و مستقیم خواهد داشت و بانک‌های ایرانی کنترل کامل خواهند داشت و می‌توانند کالا و خدمات را بدون هیچ محدودیتی خریداری کنند.
عبدالناصر همتی همچنین در ادامه در توئیتی دیگر ادعا کرد: پرسیدم چرا با تعلل در انجام توافق، ظرف دو سال کشور را از 72 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور محروم کردید؟ به جای پاسخ گفتند چرا از آزادی منابع در کره‌جنوبی ناراحتید؟! تازه معلوم شده است یک میلیارد آن هم در طول دو سالی که خبر درمانی می‌کردند، آب رفته است! یعنی جمعاً شد 1+72=73 میلیارد دلار عدم‌النفع.
طبق اعلام بانک مرکزی ایران، منابع ارزی کشور در کره‌جنوبی به ارز وون انباشته و بلوکه شده بود و به دلیل کاهش ارزش وون نسبت به دلار در مدت زمان بلوکه ماندن منابع، ارزش آن از هفت میلیارد دلار به شش میلیارد دلار کاهش یافت و ایران یک میلیارد دلار ضرر کرد. اما آیا این خسارت یک میلیارد دلاری ناشی از عدم احیای برجام بود یا اتفاقا فروش نفت در سازوکار تعیین شده توسط برجام؟
گل به خودی همتی
جهت استحضار آقای همتی، پول بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی عمدتا ماحصل فروش میعانات گازی به این کشور در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بوده است، دوره‌ای که رئیس جمهور وقت آمریکا هنوز از توافق هسته‌ای خارج نشده، اما محدودیت‌هایی را علیه فروش نفت ایران اعمال کرده بود. 
در نتیجه میعانات گازی ایران ذیل چارچوب برجام فروخته می‌شد و پول حاصله در کره‌جنوبی انباشته شد و تبدیل آن هم به ارز دیگری به دلیل شروط ایالات متحده ممکن نبود. بعد از خروج آمریکا نیز دولت وقت ایران گمان می‌کرد اروپا به وعده‌هایی که داد، می‌تواند عمل‌ کند و قرار نیست منابع نفتی ایران بلوکه شود‌، لذا همچنان میعانات به کره فروختیم و پولی دریافت نکردیم.
در نتیجه افت ارزش یک میلیارد دلاری منابع صادرات نفت ایران در کره‌جنوبی بدین معناست که بازیگری نفتی ایران ذیل ساختار «برجام» و تحت نظارت آمریکا منجر به کاهش 14 درصدی ارزش درآمد نفتی کشور شده و تازه پول با تاخیر چندساله به کشور بازمی‌گردد.
این واقعیت باید مورد توجه کسانی قرار بگیرد که به تخفیف پنج  تا 10 درصدی بر روی قیمت نفت ایران برای دور زدن تحریم ایراد می‌گیرند ولی هزینه‌سازی برجام را سانسور می‌کنند.