kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
وزیر راه و شهر‌سازی: برای تسریع در اجرای نهضت ملی مسکن

واگذاری زمین به انبوه‌سازان تسهیل شد

 

وزیر راه و شهر‌سازی از تسهیلگری دولت برای واگذاری زمین به انبوه‌سازان خبر داد و افزود: واحدهای مسکونی در شهرک‌ها و شهرهای جدید با مشارکت انبوه‌سازان احداث می‌شود.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهر‌سازی، مهرداد بذرپاش در نشست هم‌اندیشی اعضای کانون انبوه‌سازان ضمن تاکید بر اینکه نهضت ملی مسکن یکی از اولویت‌های اصلی وزارتخانه است، افزود: در بخش تولید مسکن برای تسریع و تسهیل در ساخت و ساز نیازمند مشارکت بیشتر بخش خصوصی و انبوه‌سازان هستیم که برنامه‌ریزی شده تا با روش‌هایی مناسب حضور بخش خصوصی در تولید مسکن در کنار دولت تقویت شود.
وی با ‌اشاره به اینکه سیاست دولت قبل در بخش مسکن مبتنی بر ساخت و تولید مسکن نبوده است، اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات وزارت راه و شهر‌سازی در کنار اجرای قانون تولید مسکن برای متقاضیان واقعی، ساماندهی بازار اجاره مسکن است.
کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به ۱۸ درصد
وزیر راه و شهر‌سازی توضیح داد: تشکیل جلسات منظم شورای عالی مسکن و حضور رئیس‌جمهور و سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط امکانی را فراهم کرده است تا تولید مسکن در همراهی با سایر ارکان دولت تقویت شود.
بذرپاش، رایزنی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد را بخش دیگری از این تلاش‌ها عنوان کرد و افزود: افزایش میزان تسهیلات ودیعه مسکن، رشد ۳۵ درصدی تسهیلات صنعتی‌‌سازی بخشی از تلاش‌های مجموعه دولت برای رونق بخشی به تولید مسکن بوده است.
او با ‌اشاره به اینکه هم اکنون الحاق زمین در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت بر عهده شورای مسکن استان‌هاست؛ از برنامه‌ریزی برای دادن اختیارات به استان‌ها برای الحاق زمین به محدوده شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت خبر داد.
استفاده از تجربه مسکن مهر
وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد از تجربیات مسکن مهر، بهره لازم را ببریم، افزود: هم اکنون تامین آورده توسط متقاضیان مسکن یکی از مشکلات پیش‌روست که تلاش خواهیم کرد تا مشارکت مردم را در این خصوص تقویت کنیم. البته تعدد مراکز تصمیم‌گیری در تولید مسکن، بخش دیگری از مشکلات است.
بذرپاش با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در حال ساخت است که در مراحل مختلف قرار دارد از موافقت خود برای تشکیل کارگروه تولید مسکن با انبوه‌سازان خبر داد و اضافه کرد: در برنامه است تا زمین در اختیار انبوه‌سازان برای تولید مسکن قرار بگیرد و آنها بخشی از تولید مسکن را برای نهضت ملی عهده‌دار شوند.
او با ‌اشاره به اینکه تولید یک میلیون واحد‌ مسکونی در مشارکت بخش خصوصی و انبوه‌سازان انتظاری است که دولت و وزارت راه و شهر‌سازی از بخش خصوصی دارد، افزود: در برنامه است تا تولید مسکن در شهرک‌ها و شهرهای جدید در مشارکت با انبوه سازان باشد.
همچنین بر اساس اعلام بانک مسکن، سید عباس حسینی؛ مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه تا نیمه مردادماه سال جاری قرارداد ۲۷۰ هزار و ۱۴۵ واحد مسکونی در این بانک منعقد شده است، افزود: در همین راستا، قرارداد ۳۲ هزار و ۸۲۰ پروژه ذیل طرح نهضت ملی مسکن منعقد شده که بانک طی آن متعهد به پرداخت ۹۲۰ هزار و ۴۸۳ میلیارد ریال شده است. بانک مسکن تاکنون از محل آورده متقاضیان و منابع خود، مبلغ ۷۹۵ هزار و ۹۸۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.