kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

 
 
بیان عیب کالا هنگام فروش 
س) آیا فروشنده هنگام فروش کالا باید عیب آن را بگوید؟
ج) اگر قصد فریب نداشته باشد، گفتن عیب واجب نیست ولی نباید عیب آن را مخفی کند یا اگر از او سؤال شد، دروغ بگوید. البته اگر خریدار پس از خرید بفهمد که کالا معیوب است، می‌تواند معامله را فسخ کند یا تفاوت قیمت را از فروشنده بگیرد.
واگذاری کار توسط اجیر به دیگران 
س) برای انجام نقاشی ساختمان، اجیر شدم و اجرت را دریافت کردم‌، سپس انجام آن را با اجرت کمتر به دیگری واگذار کردم، آیا این واگذاری جایز بوده است؟
ج) جایز نیست، مگر آنکه اولا، کارفرما شرط نکرده باشد که کار توسط شما انجام شود، ثانیا، مقداری از کار را انجام داده باشید تا بتوانید به قیمت کمتر به دیگری واگذار کنید؛ به طور کلی بدون انجام بخشی از کار، فقط به قیمت قرارداد قابل واگذاری است.
روش محاسبه خمس مواد مصرفی 
س) خمس مواد مصرفی که سر سال خمسی در منزل باقی مانده مثل برنج، روغن، چای، قند، مواد شوینده و... چگونه محاسبه می‌شود؟
ج) اگر از موادی است که تهیه آن به صورت فله و غیربسته‌بندی ممکن است (مانند حبوبات، گوشت)، باید خمس مقدار باقی مانده محاسبه شود و اگر تهیه آن به صورت بسته‌بندی است و به مقدار نیاز خریداری شده، بسته‌ای که مقداری از آن مصرف شده است، خمس ندارد.
استطاعت زن شیرده برای حج 
س) اگر زنی که به نوزاد خود شیر می‌دهد، مستطیع شود و رفتن او به سفر حج برای کودک شیرخوارش ضرر داشته باشد، آیا می‌تواند به حج نرود؟
ج) اگر ضرر به گونه‌ای باشد که شیردهنده باید در کنار کودک باقی بماند یا به نحوی باشد که خود شیردهنده با رفتن به سفر حج، دچار عسر و حرج شود؛ حج بر او واجب نیست.
وسائل جامانده از میهمان 
س) میهمان، وسیله‌ای در خانه ما جا گذاشت و با اینکه قرار شد بیاید و آن را ببرد ولی مدت‌ها گذشت و نیامد، الان هم هیچ دسترسی به او نیست، در حال حاضر چه تکلیفی داریم؟
ج) اگر از دسترسی به مالک آن مأیوس هستید، می‌توانید خود مال یا پول آن را از طرف مالک به فقیر صدقه دهید.
باقی ماندن وکالت
در صورت بطلان صیغه طلاق 
س) اگر صیغه طلاق جاری شده توسط وکیل (به هر دلیل) باطل باشد، آیا لازم است که وکیل برای اجرای مجدد صیغه، از زوج وکالت بگیرد؟
ج) وکالت مجدد لازم نیست.