kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

هشدار کویت، آلمان و عربستان به اتباع خود در لبنان در عین الحلوه لبنان چه خبر است؟

 
 
سرویس خارجی-
در پی درگیری‌های ناگهانی و خونین اردوگاه فلسطینی «عین الحلوه» لبنان که نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان زمان‌بندی آن را مشکوک خوانده بود، سفارت عربستان، کویت و آلمان در لبنان از شهروندان خود خواستند سریعاً خاک این کشور را ترک کنند و همچنین به آنها هشدار دادند که به مناطق شاهد درگیری مسلحانه نزدیک نشوند.
دیروز خبری منتشر شد که توجه کسانی را که تحولات غرب آسیا را دنبال می‌کنند به خود جلب کرد. آن خبر «هشدار سفارت‌خانه‌های عربستان، کویت و آلمان به شهروندان مقیم لبنان‌شان بود؛ آن هم با ‌اشاره به درگیری‌های اردوگاهِ عین الحلوه.» سفارت عربستان در لبنان در بیانیه‌ای که اواخر عصر جمعه در پلتفرم X، که قبلاً توئیتر نامیده می‌شد، منتشر کرد، گفت از شهروندان خود می‌خواهد تا به سرعت خاک لبنان را ترک کنند و از مناطقی که شاهد درگیری‌های مسلحانه است، دور شوند. سفارت کویت در لبنان از شهروندان کویتی حاضر در لبنان خواست احتیاط به خرج داده و از مکان‌های ناامن در برخی مناطق دوری کنند و دستورالعمل‌های صادر شده از سوی مقامات ذی‌صلاح محلی را رعایت کنند. آن‌طور که ایسنا نوشته است، از طرفی دیگر، سفارت آلمان نیز از شهروندان خود در لبنان خواست با تماس‌ اطلاعات و محل حضور خود را به‌روز کنند و از هر گونه نزدیک شدن به محل‌های درگیری دوری کنند. نکته قابل توجه این است که بیانیه‌های کویت، آلمان و عربستان با وجود آرامش نسبی که از 2 روز گذشته بر اردوگاه عین‌الحلوه حاکم شده است و پس از توافق آتش‌بس میان جناح‌های متخاصم فلسطینی در داخل اردوگاه عین‌الحلوه در لبنان، صادر شده‌اند! برخی از کارشناسان با نگاهی کمابیش بدبینانه باور دارند که این سفارت‌خانه‌ها هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای این اقدام خود ندارند و به نظر می‌رسد که این هم بخشی از بازی روانی آنها علیه مردم لبنان و جریان مقاومتِ این کشور باشد. البته با توجه به مشکوک بودن کل ماجرا نمی‌توان این نگاه بدبینانه‌ را به صورت قاطع رد کرد.
آغاز ماجرا
اما ماجرا از کجا شروع شد؟ ترور نافرجام «محمود خلیل» ملقب به 
«ابو قتاده» یکی از فرماندهان گرو‌ه‌ موسوم به «عصبه الانصار» فلسطین در اردوگاه فلسطینی‌های مقیمِ لبنانِ «عین الحلوه» در شنبه شبِ هفتم مرداد؛ بیست‌و‌نهمِ ژوئیه، بهانه آغاز درگیری‌ها شد. این فرمانده امنیتی مجروح شد اما یک پناه‌جوی فلسطینی به نام «عبد فرهود» از اعضای گروه موسوم به «الشباب المسلم» کشته و شش نفر دیگر از جمله دو کودک زخمی شدند. فردای آن شبِ خونین، پس از تیراندازی به سوی خودروی فرمانده امنیت ملی فلسطین در شهر «صیدا»، درگیری‌های مسلحانه تشدید شد و مناطق «الصفصاف» و «البرکسات» در اردوگاه عین الحلوه، شاهد بیشترین تنش امنیتی بود. معاون فرمانده امنیت ملی در عین‌الحلوه نیز اعلام کرد که در پی تیراندازی به سوی خودروی حامل سرتیپ «ابواشرف العرموشی» فرمانده امنیت ملی فلسطین از جنبش فتح، وی جانش را از دست داد. روز دوشنبه نیز همچنان درگیری‌های مشکوک در این اردوگاه واقع در جنوب لبنان با شلیک گلوله و راکت و آر.پی‌.جی ادامه داشت و منابع رسانه‌ای از حضور عناصر مسلح گروه افراطی «جند الشام» در این درگیری‌ها خبر می‌دادند. درگیری‌ها در این روز به چندین محور گسترش یافت. ارتش لبنان بزرگراه مجاور اردوگاه عین‌الحلوه را مسدود کرد. همچنین قرار است هیئت اقدام مشترک و احزاب لبنانی نشستی برای بررسی نحوه توقف درگیری‌ها در این اردوگاه برگزار کردند. با گسترش دامنه نبرد مسلحانه میان گروه‌های درگیر، احزاب و ارتش لبنان برای کنترل نزاع و اعلام آتش‌بس به صورت مستقیم ورود پیدا کردند.
چرا این ماجرا مشکوک است؟
چرا این درگیری‌ها در شرایط کنونی لبنان و فلسطین و تشدید تنش در جبهه جنوبی با اسرائیل در سایه آماده‌باش ارتش‌اشغالگر و تهدیدهای فرماندهان آن به بازگرداندن لبنان به عصر حجر، آغاز شد؟ کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در همان زمان گزارش داد که فرماندهان ارتش رژیم به مقامات سیاسی در نشست ارزیابی امنیتی ابلاغ کردند که احتمال جنگ‌افروزی جدید در شمال فلسطین‌اشغالی از سال ۲۰۰۶ تاکنون، در بالاترین حد امکان قرار گرفته است و تخمین زده می‌شود که «سید حسن نصرالله» برای تحریک ارتش و سطوح سیاسی اسرائیل، با استفاده از اختلافات داخلی در میان‌اشغالگران، تهاجمی‌تر عمل کند. طرف‌های فلسطینی و لبنانی از همان آغاز به ماجرا شک کردند؛ چرا که این درگیری در نخستین ساعات به قطع جاده جنوبی بیروت به سمت مرز جنوبی با فلسطین‌اشغالی و قطع خط مقاومت تا این مرز منجر شد. افزون بر این‌که فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها می‌دانستند، هرگونه سردرگمی نظامی در جنوب لبنان به نفع اسرائیل تمام خواهد شد که نیروهای خود را در مرز لبنان بسیج کرده است. در چنین فضایی بود که «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، همزمانی درگیری گروه‌های فلسطینی در اردوگاه عین‌الحلوه با شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی موجود را مشکوک دانست و خواستار مداخله ارتش در این موضوع شد. وی گفت: «این درگیری‌ها، اردوگاه عین‌الحلوه را به عنوان محلی خارج از کنترل حکومت لبنان نشان می‌دهد؛ اما این موضوع به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و رهبران فلسطینی باید جهت احترام به حاکمیت لبنان، قوانین ذی‌ربط و اصول مهمان‌نوازی، تصمیمی قاطع بگیرند.»