kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳

گزارش رسانه های صهیونیستی از ضربه ای که حماقت نتانیاهو به ارتش زد

 
 
سرويس خارجي-
ارتش رژيم صهيونيستي به دليل موج كناره‌گيري‌ افسران نظامي خود به شدت تضعيف شده است و «رام بن باراک»، عضو کنست رژیم صهیونیستی با ‌اشاره به تمرد خلبانان، نظامیان و شهروندان عادی در اعتراض به لایحه تغییرات قضائی گفته است كه مسئولیت همه این خرابکاری‌ها و تضعيف ارتش برعهده شخص نتانياهو است. یک تحلیلگر صهیونیست نیز گفته است، ارتش رژیم صهیونیستی هرگز به وضعیت قبل بازنخواهد گشت.
نظاميان صهيونيست در ضعيف‌ترين وضعيت تاريخي خود به سر مي‌برند. بيش از 10 هزار نفر از افسران ارتش جدايي احتمالي‌شان از فعاليت نظامي را اعلام كرده‌اند و نامه‌هاي اعتراضي در بدنه ارتش رژيم صهيونيستي، هر هفته از سوي يك يگان يا واحد نظامي منتشر مي‌شود. ضعف ارتش در شرايطي است كه تل‌آويو در چند جبهه همزمان ناگزير به مقابله با دشمنان خود است. درگیری در نوار غزه مانند آتش زير خاكستر است و كمتر از سه ماه پيش درگيري نظامي با نوار غزه به شليك صدها راكت و موشك از سوي جهاد اسلامي به شهرهاي رژيم اسرائيل به مدت 3 روز منجر شد. جنگ در نوار غزه هر لحظه ممكن است بارديگر شعله‌ور شود. همچنين درگيري‌ها در کرانه باختری‌اشغالی به صورت روزانه ادامه دارد و برخي پيش‌بيني كرده‌اند كه با افزايش گرايش به سلاح در كرانه باختري، اين منطقه به زودي تبديل به نوار غزه دوم خواهد شد.
رويترز به نقل از کارشناسان خود هشدار داده است که ارتش اسرائیل تضعیف شده و «يسرائیل زیو»، رئیس‌سابق عملیات ارتش به رویترز گفته است كه موج كناره‌گيري‌هاي نيروهاي ذخيره آسیب بزرگی به توانایی و ظرفیت نیروهای نظامي وارد كرده است. بيشتر اسرائیلی‌ها به مدت 2 تا 3 سال به خدمت سربازی می‌روند و برخی نیز تا میانسالی به عنوان سرباز ذخیره ارتش به فعاليت خود ادامه می‌دهند. حضور نیروهای ذخیره با توجه به مهارت نظامي و يا فني خود برای نیروهای مسلح رژيم صهيونيستي حياتي است و براساس قوانين داخلي ارتش در صورت امتناع آنان از خدمت می‌توان آنها را تنبيه كرد، اما وقتي بيش از 10 هزار نفر از ارتش كناره‌گيري كنند، آيا واقعا مي‌توان 10 هزار نفر را تنبيه كرد؟ در واقع موج كناره‌گيري‌هاي چند هزار نفري نظاميان باعث شده تا ارتش حتي در تنبيه نيروهاي ذخيره خود ناتوان باشد.
بحران كناره‌گيري‌ها و ضعف ارتش رژيم صهيونيستي به طور مستقيم معلول اقدامات نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي است. برنامه نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي جامعه صهيونيستي و ارتش آن را دو پاره كرده و شكافي عميق در ميان نظاميان موافق و مخالف ‌انداخته است. حتي به نظر مي‌رسد كه اين شكاف و اختلاف داخلي آن‌قدر عميق و بحراني است كه قابل جبران هم نخواهد بود. پایگاه خبری آی ۲4 هم از هشدار «هرتزی‌هالوی»، رئیس‌ستاد مشترک ارتش درباره ضعف ارتش گزارش تهيه كرده و نوشته است كه اين مقام ارشد نظامي طي چند هفته گذشته امکان ملاقات و صحبت کردن با بنیامین نتانیاهو را به‌دليل اختلافات داخلي پيدا نكرده است. در اين گزارش گفته شده كه ‌هالوي در نظر داشته در ملاقات با نتانياهو به او درباره ضربه وارد شده به ارتش صحبت كند، اما نخست‌وزير گوشش به هشدارها بدهكار نيست. 
«الون بن دیوید»، تحلیلگر نظامی روزنامه عبری زبان معاریو نيز در یادداشتی با انتقاد از سیاست‌های نتانياهو تاکید کرد ضربه‌ای که حماقت او به ارتش اسرائیل زد، ديگر قابل جبران نيست. «گیورا زلتس»، رئیس‌شورای شهرکهای صهیونیستی در شمال فلسطین‌اشغالی نيز تاکید کرده است كه شهرك نشينان بهای سنگینی بدليل تصمیمات یک‌جانبه نتانیاهو خواهند پرداخت. همچنين «رام بن باراک»، عضو کنست رژیم صهیونیستی از حزب «یش عتید» در گفت‌وگو با پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نیوز» با ‌اشاره به تمرد خلبانان، نظامیان و شهروندان عادی در اعتراض به لایحه تغییرات قضائی اظهار داشت كه مسئولیت همه این خرابکاری‌ها برعهده شخص نتانياهو است.
موج كناره‌گيري‌ها به نهادهاي امنيتي كشيده شد
بحران و شكاف در جامعه صهيونيستي بر سر برنامه جنجالي نتانياهو آن‌قدر زياد است كه اين اختلافات به درون نهادهاي امنيتي كشيده شده است. روز دوشنبه نيز روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد كه تقریباً 60 نفر از بخش‌هاي اطلاعاتي و امنيتي به دلیل اصلاحات قضایی نتانياهو دست به اعتصاب زده‌اند. در واقع شرايط در تل‌آويو در حال حركت به سمت سقوط است و بحران داخلي در جامعه صهيونيستي به حدي تشديد شده كه ان.بي.سي نيوز آمريكا گزارش داد سه مقام اسبق ارشد تل‌آويو، خواستار دخالت دولت بایدن و اعمال فشاری بر نتانياهو براي توقف طرح تغيير قوانين قضايي شدند.
رژيم صهيونيستي قانون اساسي ندارد و تنها نهادي كه بر كار نخست وزير و نمايندگان كنست(پارلمان) نظارت دارد، ديوان عالي است. براساس طرح نتانياهو قرار است نظارت ديوان عالي بر كار نخست وزير حذف شود و مخالفان مي‌گويند اگر نظارت دادگاه عالي بر كار نتانياهو حذف شود، نتانياهو يك ديكتاتوري تمام عيار را در تل‌آويو به‌پا خواهد كرد. مخالفان، اين ديكتاتوري را پايان كار دولت يهود در تل‌آويو مي‌دانند.
حال ناخوش اقتصاد رژيم اسرائيل
بحران داخلي باعث شده تا وضعيت اقتصادي  رژیم صهيونيستي نيز به شدت تحت تاثير قرار گيرد. تعدادی از تحلیلگران مسائل اقتصادی در تل‌آويو هشدار می‌دهند که تداوم بحران، دودستگی و آشفتگی‌های سیاسی ناشی از اصرار کابینه بنیامین نتانیاهو برای تصویب مفاد لایحه تغییرات قضایی، باعث کاهش رشد اقتصادی و حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی شده است. الميادين نيز به نقل از «هامش کینر»، تحلیلگر ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت مشاوره ریسک گزارش داده است که مهم‌ترین نگرانی برای سرمایه‌گذاران خارجی در تل‌آويو عدم اطمینان به بازار است. به گفته اين كارشناس اقتصادي، اگر اوضاع این‌طوری ادامه یابد، هیچ نقطه روشن نهایی وجود نخواهد داشت و ابهامات زیادی درخصوص آینده اقتصاد تل‌آويو مطرح است.
آنچه در زمین غصبی کاشتیم را درو می‌کنیم
ناظران غربي نيز كه اين روزها تحولات رژيم صهيونيستي را زير نظر دارند، به بحران در اراضي‌اشغالي اذعان دارند. روزنامه انگلیسی ساندی تایمز مقاله‌ای به قلم «آیلیت گوندار جاسان»، نویسنده ساکن اراضی‌اشغالی را منتشر کرد که در آن به مرگ دموکراسی در این اراضی پرداخته است. اين نويسنده با‌ اشاره به رفتار تهاجمی نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی عليه معترضان نوشته است: «نظاميان آنچه را در سال‌هاي گذشته عليه فلسطيني‌ها كاشتند، اكنون در بحران خود درو می‌کنند.» او در ادامه مقاله خود نوشت، تحولات فعلي تنها نقطه آغاز است، خلبانان ارتش از پرواز امتناع می‌کنند، پزشکان مطب‌های خود را باز نمی‌کنند، اساتید دانشگاه از تدریس خودداری می‌کنند و صدها نیروی ذخیره نیز مسؤولیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده و به جمع دست‌کم ۱۰ هزار نیروی ذخیره مستعفي ملحق مي‌شوند.