kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳

شرکت‌های انگلیسی چگونه با کمک دولت این کشور تحریم‌های ضد روسی را دور می‌زنند؟


سرویس خارجی-
روزنامه «تایمز» انگلیس با استناد به داده‌های تجاری گزارش داده است که، شرکت‌های تجاری این کشور با حمایت‌های دولتی همچنان مشغول تجارت با روسیه هستند آن‌هم در حوزه‌هایی که خود، تحریمش کرده‌اند!
طی ماه‌های اخیر اخبار و گزارش‌های زیادی منتشر شده است که غیر ازکشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین که تحریم‌های ضد روسی را رعایت نمی‌کنند، خود کشورهای اروپایی نیز چندان به تحریم‌هایی که خود بر ضد روسیه وضع کرده‌اند پایبند نیستند. همین هفته پیش بود که «یورونیوز» گزارش داد «توتال فرانسه با خرید حجم گسترده انرژی از روسیه به ماشین جنگی کاخ کرملین سوخت‌رسانی می‌کند.» بر اساس این گزارش «توتال» همچنان به خرید گاز طبیعی مایع از روسیه ادامه می‌دهد و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این شرکت بزرگ‌ترین خریدار غیر روسی انرژی از مسکو است. یورونیوز در گزارش خود به نقل از «گلوبال ویتنس» نوشت: از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲(اسفند 1400) اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه واردات نفت و زغال‌سنگ از روسیه از طریق دریا اعمال کرده است. با این حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجموع خرید گاز طبیعی مایع از روسیه را افزایش داده‌ و تعهد این بلوک برای پایان دادن به استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ را نادیده گرفته‌اند. خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» نیز در اردیبهشت ماه گذشته با استناد به داده‌های شرکت تحلیلی «کپلر» گزارش داده بود که اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را دور می‌زند و انرژی روسیه را از هند خریداری می‌کند. روزنامه تایمز انگلیس نیز در گزارش تازه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد از صادرات گسترده شرکت‌های انگلیسی به روسیه خبر داده و نوشته است اقدام برای دور زدن تحریم‌های ضد روسی با مجوز دولت انگلیس بوده است. بر اساس گزارش تایمز دولت انگلیس همچنان به شرکت‌های این کشور اجازه می‌دهد تا تجهیزات صنعت معدن و استخراج سوخت فسیلی را به روسیه صادر کنند که دور زدن تحریم‌هاست.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شرکت ساختمانی «هیل‌اند اسمیت» یکی از نمونه‌هایی است که روزنامه انگلیسی تایمز به آنها ‌اشاره کرده است. این شرکت در گزارش مالی خود در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که هیچ مشتری یا تامین‌کننده مستقیمی در روسیه ندارد، با این حال، داده‌های صادراتی نشان می‌دهد که یکی از شرکت‌های تابعه آن همچنان به تامین پشتیبانی ساخت و ساز پروژه« آرکتیک ال‌ان‌جی ۲ ال‌ال‌سی» روسیه از طریق تعمیر خطوط لوله گاز ادامه می‌دهد.سخنگوی «هیل‌اند اسمیت» گفت که این شرکت ارتباط مستقیمی با مشتریان در روسیه ندارد، اما هیچ اظهارنظر رسمی در مورد تجارت زیرمجموعه خود با نهادهای روسی ارائه نکرد.بر اساس گزارش تایمز‌، سایر شرکت‌های مستقر در انگلیس هم ممکن است تجهیزاتی را برای حمایت از صنایع استخراجی کلیدی به روسیه عرضه کنند.«آرکتیک ال‌ان‌جی2 »، دومین پروژه بزرگ تولید گاز طبیعی مایع غول انرژی روسیه نواتک است. ظرفیت پیش‌بینی شده سالانه آن ۱۹.۸ میلیون تن ال‌ان‌جی است.
تردید جمهوری‌خواهان
تارنمای آمریکایی «آکسیوس» نیز در گزارشی از افزایش تردید جمهوری‌خواهان آمریکا برای ادامه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین خبر داده و با ‌اشاره به مخالفت‌ها با حمایت واشنگتن از اوکراین در جنگ مقابل روسیه از سوی برخی از اعضای جدید حزب جمهوری‌خواه، آن را نشانه بروز دیدگاه‌های انزواطلبانه در درون این حزب و فاصله گرفتن از نظرات رهبران آن ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا، تارنمای آکسیوس در گزارش خود به اختلاف نظرات درباره حمایت از جنگ اوکراین نزد رهبران منتخب و نامزدهای امیدوار حزب جمهوری‌خواه پرداخته و نوشته است:« لفاظی‌های جدید نامزدهای امیدوار حزب جمهوری‌خواه درباره اوکراین نشان می‌دهد که سیاست خارجی این حزب به کدام سمت و سو حرکت می‌کند.تردید درباره ادامه حمایت آمریکا از جنگ اوکراین هر چند که در بین رهبران منتخب حزب جمهوری‌خواه در اقلیت است اما تاکنون از سوی دو تن از نامزدهای ارشد این حزب دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین و ران دسانتیس فرماندار فلوریدا مورد استقبال قرار گرفته است.»
اکسیوس در ادامه گزارش خود با نگاهی عمیق‌تر به مخالفت دخالت نظامی آمریکا در اوکراین در بین اعضای حزب جمهوریخواه نوشت: نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو نشان داد ۴۴ درصد جمهوری‌خواهان یا رای‌دهندگان دارای گرایش به این حزب بر این باورند که کمک آمریکا به اوکراین بسیار زیاد بوده است و فقط ۳۴ درصد آن را تقریبا «مناسب» یا «ناکافی» می‌دانند.به نوشته اکسیوس این بالاترین سطح تردیدها در بین جمهوری‌خواهان درباره کمک به اوکراین از زمان آغاز جنگ است. بر اساس این گزارش ۷۰ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ماه گذشته به ممنوعیت کمک‌های امنیتی به اوکراین رای دادند. اکسیوس نتیجه گرفت: رهبری جمهوری‌خواهان همچنان قویا از اوکراین حمایت می‌کند اما توده اعضای آن در مسیر مخالف حرکت می‌کنند.
تردیدها در حزب جمهوری‌خواه درباره ادامه کمک‌ها به کیف درحالی است که «آندره یرماک» مشاور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز یک‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که کیف و واشنگتن اوایل ماه آگوست(مرداد) درخصوص تضمین‌های امنیتی آمریکا وارد گفت‌وگو خواهند شد و احتمالاً اوایل هفته آینده این مذاکرات آغاز خواهد شد. مشاور زلنسکی درخصوص تضمین‌های امنیتی که آمریکا قرار است به اوکراین بدهد گفت، مجموعه‌ای از اقدامات که در توافق دوجانبه آتی بین کیف و واشنگتن فهرست خواهد شد، شامل کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین و همچنین «تحریم و تنبیه مهاجم می‌شود».