kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳

«دارین گپ»، جهنمی که سیاست‌های مهاجرتی آمریکا ساخته است

 
 
سرویس خارجی-
تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از مراکز تحقیقاتی مستقل در آمریکا نشان می‌دهد، پناه‌جویانی که در راه این کشورند در سایه سیاست‌های ضدبشری دولتمردان آمریکایی در منطقه‌ای جهنمی پشت مرزهای آمریکا گرفتار شده یا کشته می‌شوند یا مورد تجاوز قرار می‌گیرند یا خوراک جانوران وحشی می‌گردند!
رئیس‌جمهور وقت دولت آمریکا در سال 2016، همان موقع که تازه تاسیس شده بود، اظهاراتی را مطرح کرد که برخلاف اسلاف خود واقعیت‌ها و دیدگاه رهبران آمریکایی را به صورت کاملا شفاف و واضح اعلام می‌کرد. اظهارات ترامپ گاهی آن‌قدر واضح و عیان می‌شد که هم صدای خود سیاستمداران آمریکایی درمی‌آمد و هم باعث خشم دولت‌ها و ملت‌های دیگر می‌شد. یکی از این مواردی که باعث شگفتی بود، اظهارات او درخصوص مسئله پناه‌جویان و نحوه تعامل با آنها بود. ترامپ ورود اتباع مسلمان چند کشور به آمریکا را در شرایط عادی ممنوع کرد و قول داد برای آن‌که مانع ورود شهروندان آمریکای لاتین به داخل خاک آمریکا شود، مرزهای جنوبی را دیوار بکشد. او با چنان اطمینانی از نقشه خود می‌گفت که گویا دیوار به قد و قواره چند هزار کیلومتری کاری آسان و سهل‌الوصول است. واقعیت اما چیز دیگری بود و آن این‌که اگرچه ترامپ آمریکای بدون روتوش را به نمایش می‌گذاشت اما سایر دولتمردان آمریکایی طی ده‌ها سال اخیر و در عرصه عمل چیزی کمتر از ترامپ نبوده‌اند. نمونه این رفتار وحشتناک همین مکان مخوفی است که پناه‌جویان اسپانیایی‌تبار پشت مرزهای جنوبی آمریکا در آن گرفتار می‌شوند. جنگل «دارین گپ» به مساحت ۱۰۶ کیلومتر بین پاناما و کلمبیا قرار دارد و حالا پناه‌جویان آن را محلی برای کشته شدن خودشان قلمداد می‌کنند. بکر ماندن این منطقه همان‌قدر که پناه‌جویان در مسیر آمریکا را از تعقیب پلیس حفظ می‌کند، به همان‌اندازه آنها را در معرض خطر حیوانات خطرناک قرار می‌دهد. حیواناتی که بسیار وحشی هستند و هر انسان غیرمسلحی در برابر آنها بی‌دفاع است. بعلاوه، گرفتار شدن در باند‌های قاچاق انسان دیگر تهدیدی است که پناه‌جویان از آن بیم دارند. بر اساس اعلام دولت پاناما، بیش از ۲۴۸ هزار مهاجر از جمله بیش از ۴۰ هزار کودک در سال ۲۰۲۲ از «دارین گپ» عبور کرده‌اند؛ تعدادی از این افراد به مریضی‌های بسیار سختی دچار شده‌اند و تعدادی هم بر اثر غارت و تجاوز جان خودشان را از دست داده‌اند. در سال جاری میلادی هم ۴۰۰ هزار مهاجر از «دارین گپ» عبور کردند. مدیر منطقه‌ای آمریکای لاتین و کارائیب در یونیسف درخصوص این مسیر پرمخاطره می‌گوید: «در اعماق جنگل، سرقت، تجاوز و قاچاق انسان به‌اندازه حیوانات وحشی، حشرات و کمبود مطلق آب آشامیدنی خطرناک است. هفته به هفته، کودکان بیشتری در این سفر خطرناک می‌میرند، والدین خود را از دست می‌دهند یا از بستگان خود جدا می‌شوند».
گفتنی است، بنا بر اعلام یونیسف نیمی از کودکانی که از این جنگل عبور می‌کنند، زیر پنج‌سال سن دارند و دست‌کم هزار نفر از آنها سالانه بدون هیچ همراهی از این مسیر عبور می‌کنند. بر اساس گزارش سازمان بین‎المللی مهاجرت، دست‌کم ۳۶ نفر در تلاش برای عبور از «دارین گپ» در سال ۲۰۲۲ جان خود را از دست دادند، اگرچه ناظران بین‌المللی تاکید دارند که آمار رسمی بسیار بیشتر از این حرف‌هاست.
بی‌اعتمادی به ارتش
تازه‌ترین نظرسنجی از سوی موسسه گالوپ نیز حکایت از آن دارد که اعتماد آمریکایی‌ها به ارتش این کشور، کاهش قابل توجهی پیدا کرده و حالا مشخص شده که یک سیر نزولی در ۵ سال گذشته طی کرده است. این نظرسنجی که در یک بازه زمانی سه هفته‌ای انجام شده، اعتماد در میان شهروندانی که مستقل‌ سیاسی محسوب می‌شوند طی بیست سال اخیر از ۶۸ درصد به ۵۵ درصد کاهش یافته و اکنون آنها اعتماد کمتری از دموکرات‌ها به ارتش دارند. گفتنی است، درک عمومی از ارتش آمریکا طی پنج دهه گذشته شدیدا با نوسان همراه بوده است. اکنون که آمریکا بدون کسب نتایج از پیش اعلام شده، به طور کامل از عراق و افغانستان خارج شده و وعده‌های خود را محقق نکرده، اعتماد به ارتش در میان مردم همچنان یک سیر نزولی را طی می‌کند.