kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۹۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰

 ماکرون در روز ملی فرانسه از سوی مردم «هو» شد

 
 
ماکرون رئیس‌جمهور نامحبوب فرانسوی‌ها که به دنبال اعتراضات و آشوب‌های اخیر محبوبیتش به شدت سقوط کرده است در جریان رژه روز استقلال فرانسه بار دیگر از سوی مردم کشورش «هو» و تحقیر شد.
«هو» شدن ماکرون در جریان حضور وی در جشن یا کنسرت موسیقی یا مراسم‌های ملی فرانسه تقریباً به یک امر عادی تبدیل شده است و مردم فرانسه هر مراسمی را به صحنه اعتراض علیه ماکرون و سیاست‌هایش تبدیل می‌کنند. سیاست‌های نژادپرستانه و دیکتاتوری وی در پیشبرد برنامه‌های خود علی‌رغم مخالفت اکثریت مردم فرانسه باعث شده است که محبوبیت وی به کمتر از 30 درصد سقوط کند. بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده از رژه روز ملی فرانسه که دیروز در پاریس برگزار شد هنگام عبور خودروی حامل وی از مقابل جمعیت در پاریس بار دیگر مردم فرانسه وی را هو کردند تا به رئیس‌جمهور فرانسه یادآوری کنند که مردم وی را قبول ندارند. ماکرون براساس گزارش رسانه‌های این کشور حتی سخنرانی خود را نیز در جشن دیروز لغو کرده بود تا از سوی مردم هو نشود اما معترضان به نوع دیگری از خجالتش درآمدند و همگام عبور خودروی حامل وی‌، رئیس‌جمهور فرانسه را هو کردند.
گزارش رسانه‌های فرانسوی مثل لوفیگارو حاکی است گستردگی ناآرامی‌ها در خاک فرانسه در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس این کشور، دولت ماکرون را بر آن داشت که برای برقراری نظم در جشن‌های روز ملی این کشور موسوم به جشن «باستیل» یا همان ۱۴ ژوئیه، ۱۳۰ هزار نیروی پلیس و ژاندارم، خودروهای زرهی و آب‌پاش، بالگرد و پهپاد را در زمین و آسمان مستقر کند. روز باستیل که برای گرامیداشت حمله انقلابیون فرانسه به زندان باستیل در سال ۱۷۸۹ جشن گرفته می‌شود، یکی از تاریخ‌های مهم در انقلاب فرانسه به شمار می‌رود.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه «لو فیگارو»، از طرف دیگر کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل ماکرون در جشن روز ملی (۱۴ ژوئیه) سخنرانی نخواهد داشت؛ موضوعی که برخی تحلیلگران آن را بی‌دلیل با ناآرامی‌های اخیر این کشور و یا جلوگیری از تکرار رویدادی مشابه «هو شدن» ماکرون در جشن ۲۰۱۹ نمی‌دانند. این روزنامه پرشمارگان در ادامه گزارش خود یادآوری می‌کند: حوادثی که سال گذشته میلادی در حاشیه جشن ۱۴ ژوئیه رخ داد به دستگیری ۸۰۷ نفر، آتش گرفتن ۷۴۹ خودرو و زخمی شدن ۵۰۰ پلیس منجر شده بود.
لو فیگارو در این گزارش با یادآوری راهبرد دولت ماکرون در بسیج شبانه ۴۵ هزار نیروی پلیس و ژاندارم در ناآرامی‌های اخیر (که ۱۰ هزار نفر از آنها در منطقه پاریس مستقر بودند) افزود: امسال در جشن‌های مرتبط با روز ملی فرانسه ۳۴ هزار آتش‌نشان در روز جشن و ۴۰ هزار نفر در ساعات شبانه در آماده‌باش برای انجام ماموریت خواهند بود. پیشتر نیز «الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه از ممنوعیت فروش، حمل و استفاده از وسایل آتش‌بازی توسط شهروندان فرانسوی در جشن‌های روز باستیل خبر داده بود و اخبار و گزارش‌هایی نیز مبنی بر نظارت و اعمال محدودیت گمرک فرانسه برای انتقال وسایل آتش‌بازی به خاک این کشور مخابره شده است.
بودجه دفاعی 413 میلیارد یورویی
خبر دیگر از فرانسه این که پارلمان این کشور روز پنجشنبه با لایحه بودجه دفاعی ۴۱۳ میلیارد یورویی (۴۵۰ میلیارد دلار) که یک رکورد در هزینه‌های نظامی به شمار می‌آید، موافقت کرد. به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، این بودجه برای دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ در نظر گرفته شده و یک سوم بیشتر از بودجه ۲۹۵ میلیارد یورویی است که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده بود. لایحه جدید بودجه دفاعی در مجمع ملی (مجلس سفلای پارلمان) با ۲۴۴ رای موافق در مقابل ۳۷ رای مخالف به تصویب رسید. سنا یا مجلس علیای پارلمان فرانسه نیز پنجشنبه این لایحه را با ۳۱۳ رای موافق در مقابل ۱۷ رای مخالف تصویب کرد.
به نوشته آسوشیتدپرس، بودجه جدید شاهد بزرگ‌ترین افزایش در نیم قرن گذشته است و بخش زیادی از آن صرف نو‌سازی زرادخانه هسته‌ای، تقویت بخش جاسوسی و توسعه بیشتر تسلیحات کنترل از راه دور خواهد شد.