kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۹۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
 گره جنگ اوکراین کورتر شد

ناتو بمب‌های خوشه‌ای را وارد جنگ اوکراین کرد /روسیه: پاسخ متقابل می‌دهیم

 
 
 
سرویس خارجی-
با تأیید رسمی تحویل بمب‌های خوشه‌ای از سوی آمریکا به کیف، صفحه تازه‌ای در جنگ اوکراین باز شد. مقامات روسیه از پوتین گرفته تا وزیر دفاع همگی اعلام کرده‌اند که با این اقدام مقابله به مثل خواهند کرد. 
آمریکا یک بار دیگر نشان داد می‌خواهد بر آتش جنگ اوکراین بدمد. این را می‌توان از انتشار اخبار و گزارش‌های این روزهای رسانه‌های غربی فهمید. تصمیم آمریکا، فرانسه و انگلیس برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای و موشک‌های دوربرد به اوکراین کاملاً نشان می‌دهد که بازیگران اصلی جنگ اوکراین در جناح غربی به دنبال شعله‌ور کردن هر چه بیشتر این جنگ هستند. همزمان بایدن به پنتاگون دستور داده است که تا ۳۰۰۰ نیروی ذخیره آمریکا را به اروپا و نزدیکی مرزهای اوکراین اعزام کنند. بر اساس گزارش «سی‌ان‌ان» آمریکا بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در اروپا دارد که با حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند 1400) افزایش یافته است.‌ از آن سو روز پنج‌شنبه مقامات آمریکایی و اوکراینی به صراحت اعلام کردند که کیف بمب‌های خوشه‌ای موسوم به بمب‌های قاتل را تحویل گرفته است. تحلیلگران مسائل جنگ اوکراین می‌گویند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته است با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع ناتو و اوکراین نیست. ضد حملات اخیر اوکراین علیه مواضع روسیه هیچ‌گونه دستاوردی به همراه نداشته و ارتش اوکراین تعداد زیادی از‌ تانک‌ها و خودروهای زرهی که غرب در اختیار این کشور قرار داده بود را از دست داده است. همین‌طور تعداد زیادی نیرو. آن‌طور که وزارت دفاع روسیه گزارش داده بیش از ۲۶ هزار نظامی اوکراینی در همین ضدحملات کشته شده‌اند.
 مقر فرماندهی وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه تایید کرد که واشنگتن بمب خوشه‌ای به اوکراین ارسال کرده است. به گزارش ایسنا و به نقل از اسپوتنیک، پنتاگون در ادامه اعلام کرد که اوکراین نه‌تنها از سوی آمریکا که از سوی دیگر کشورها نیز بمب‌ خوشه‌ای دریافت کرده است. وزیر دفاع آمریکا در توجیه ارسال این بمب‌ها گفته است شخصاً با بمب‌های خوشه‌ای کار کرده و از خطرات آنها آگاهی دارد! «لوید آستین»، در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در پاسخ به این پرسش که آیا با نحوه عملکرد مهمات خوشه‌ای آشناست، گفت: «بله، هستم. می‌دانم که این مهمات چطور کار می‌کنند. در واقع شخصاً در میدان نبرد از آنها استفاده کرده‌ام.» به گزارش فارس، یک ژنرال اوکراینی نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» گفت کیف مهمات خوشه‌ای را از واشنگتن دریافت کرده است. به گفته ژنرال «اولکساندر تارناوسکی» فرمانده عملیات نیروهای مشترک «تاوریا»، «دشمن هم می‌فهمد که با دریافت این مهمات، ما برتری خواهیم داشت. دشمن آن بخش از اراضی که امکان استفاده از این (مهمات) در آن وجود دارد را رها خواهد کرد.» «تارناوسکی» ضمن بیان اینکه این تسلیحات بسیار قدرتمند
 است، گفت: «مقامات ارشد اوکراین درباره مناطقی که این مهمات را می‌توان در آنها استفاده کرد، تصمیم‌گیری خواهند کرد.»
 هشدار پوتین
طی روزهای گذشته با علنی شدند تصمیم بایدن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین مقامات ارشد روسیه به صراحت هشدار دادند که با این مسئله مقابله به مثل خواهند کرد. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هشدار داد اگر آمریکا بمب‌های خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد، این کشور مجبور به استفاده از ابزارهای مشابه خواهد شد. در تازه‌ترین این اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه نیز در سخنانی هشدار داد که غرب با ارسال تسلیحات به اوکراین تنها آتش درگیری‌ها را شعله‌ورتر می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تودی، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنج‌شنبه تاکید کرد ارسال تسلیحات جدید به اوکراین تنها شرایط را برای کیف وخیم‌تر خواهد کرد و باعث تشدید درگیری‌ها خواهد شد. پوتین در ادامه گفت که تاثیر جنگی موشک‌های دوربرد بسیار ناچیز است. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش این را نیز گفت که «عضویت اوکراین در ناتو باعث ایجاد تهدیدات امنیتی خواهد شد و امنیت اوکراین را بیشتر نخواهد کرد.» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز بار دیگر درباره هرگونه ارائه بمب و مهمات خوشه‌ای به اوکراین توسط غرب و استفاده آنها در میدان جنگ، شدیداً هشدار داد. پسکوف طی نشست خبری در کرملین هشدار داد: «اگر اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کند، اقدامات متقابل انجام خواهیم داد.» به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره نتایج نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لیتوانی نیز گفت: «ضمانت‌های امنیتی غرب برای اوکراین، تجاوز به امنیت روسیه بوده و اروپا را به مکان خطرناک‌تری تبدیل می‌کند.»
   باج 11 میلیارد دلاری بایدن به اردوغان
خبر دیگر اینکه «سیمور هرش»، روزنامه‌نگار تحقیقی سرشناس آمریکایی در نوشته‌ای به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شد که «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به ترکیه وعده داد که ۱۱ تا ۱۳ میلیارد دلار اعتباری که ترکیه از صندوق بین‌المللی می‌خواهد، تحویل داده شود.» به گزارش ایسنا هرش گفت که این اقدام واشنگتن نوعی باج دادن به ترکیه بود تا آنکارا با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند. سیمور هرش به نقل از منبع آگاه و ناشناس خود نوشت: اردوغان به این بودجه نیاز داشت و بایدن هم یک پیروزی می‌خواست. ترکیه پیش‌تر با پیوستن سوئد به ناتو مخالف بود؛ زیرا آنکارا مدعی بود که استکهلم به شبه‌نظامیانی از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) پناه داده است. اما در آستانه اجلاس اخیر سران ناتو در لیتوانی، اعلام شد که آنکارا با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده است.