kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۹۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
بر اساس گزارش اوپک

نفت ایران گران‌تر از نفت برنت و آمریکا معامله شد

 
 
 
 
جدیدترین گزارش اوپک نشان می‌دهد هر بشکه نفت سنگین ایران در خرداد ماه 75 دلار و 33 سنت فروش رفته و گران‌تر از نفت برنت معامله شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، جدیدترین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک نشان می‌دهد متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران مانند سایر اعضای اوپک در ماه ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) نسب به ماه پیش از آن یک دلار و ۱۴ سنت کاهش داشته و بشکه‌ای ۷۵ دلار و 33 سنت معامله شده است.
نفت سنگین ایران در ماه می‌(اردیبهشت ۱۴۰۲) با بیش از هشت دلار کاهش نسبت به ماه فروردین ۷۶ دلار و 47 سنت فروخته شده بود. در عین حال، متوسط قیمت نفت ایران در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ به ازای هر بشکه ۷۹ و 58 سنت دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهش ۲۵ دلار و 56 سنتی را نشان می‌دهد. متوسط قیمت نفت ایران در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ازای هر بشکه ۱۰۵.۱۴ دلار و 14 سنت بوده است.
 کاهش قیمت تمامی نفت‌های اوپک
این کاهش قیمت هم در ماه ژوئن و هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای نفت تمامی کشورهای عضو اوپک در این گزارش دیده می‌شود و نسبت به مدت مشابه سال گذشته قابل توجه است. بیشترین کاهش به نفت زفیرو نیجریه با یک دلار و ۵۴ سنت اختصاص دارد و کمترین کاهش برای نفت بصره عراق با ۲۹ سنت ثبت شده است.
متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه ژوئن با ۶۳ سنت کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۷۵ دلار و 19 سنت در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه‌آوریل ۷۵ دلار و 82 سنت در هر بشکه بود. نفت سبک عربستان هم کاهش ۵۴ سنتی را ثبت کرده و به ۷۷ دلار و 18 سنت در هر بشکه رسیده است؛ به این ترتیب تفاوت قیمتی نفت ایران و عربستان یک دلار و 85 سنت است.
  نفت ایران گران‌تر از برنت و آمریکا
هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه به طور متوسط ۷۴ دلار و 73 سنت به فروش رفته است که یک دلار و ۹ سنت نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافته است. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز یک دلار و ۳۳ سنت نسبت به ماه پیش کاهش را ثبت کرده و ۷۰ دلار و 31 سنت معامله شده است. به این ترتیب، نفت ایران در خرداد ماه گران‌تر از نفت برنت و آمریکا معامله شده است.
متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ به ازای هر بشکه ۹۹ دلار و 92 سنت بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۰ دلار و 12 سنتی را نشان می‌دهد. متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۱ به ازای هر بشکه ۶۹ دلار و 80 سنت بوده است. نفت ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۶۹ دلار و 80 سنت فروخته شده است. 
 پیش‌بینی اوپک از افزایش ۲/۲ درصدی تقاضا
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه‌اش، پیش‌بینی خود از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳ را بالاتر برد و اعلام کرد که انتظار دارد تقاضا در سال میلادی آینده، ۲.۲ درصد رشد کند.
رشد تقاضای نفت نشانه قدرت بازار است و دورنمای تصمیمات اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس را مشخص می‌کند. این ائتلاف در ماه ژوئن طرح کاهش تولید خود را تا پایان 2024 تمدید کرد تا از بازار حمایت شود. تولید نفت اوپک 91 هزار بشکه در روز در ماه ژوئن افزایش یافته و به 28 میلیون و 190 هزار بشکه رسیده است که بیشتر این افزایش تولید مربوط به ایران و عراق می‌شود. ایران از قرارداد کاهش تولید اوپک معاف است. بانک ملی استرالیا در یادداشت تحقیقاتی اعلام کرد: اگر پیش‌بینی اوپک تحقق پیدا کند قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. همچنین این بانک خاطرنشان کرد که افت ارزش دلار آمریکا، از قیمت کالاها، پشتیبانی خواهد کرد.