kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
پایان مسابقات قهرمانی آسیا 2023

عنوان پنجمی تیم ملی شمشیربازی با کسب 3 مدال رئیس ‌فدراسیون: بازی‌های آسیایی یک طلا به ایران بدهکار است

رئیس ‌فدراسیون شمشیربازی پس از کسب عنوان پنجمی معتقد است که این رشته ورزشی می‌تواند در بازی‌های آسیایی یک مدال طلا کسب کند.

 

سرویس ورزشی-

مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا پس از ۶ روز رقابت میان شرکت‌کنندگان در سه اسلحه مردان و بانوان در ووشی چین به پایان رسید.در پایان این رقابت‌ها و از مجموع ۳۹ مدال توزیعی در هر سه اسلحه سابر، فلوره و اپه مردان و بانوان، کره جنوبی با تصاحب ۱۱ مدال بالاتر از هفت کشور مدال‌آور دیگر در این رقابت‌ها در صدر جدول توزیع مدال‌ها ایستاد. این در حالی است که در پایان روز نخست مسابقات، ایران صدرنشین این جدول بود اما در نهایت این جایگاه به رده پنجم تقلیل پیدا کرد.
ایران که با ۱۳ شمشیرباز در چهار اسلحه سابر مردان، سابر بانوان، اپه مردان (چهار نفر) و فلوره مردان (یک نفر) عازم چین شد در پایان رقابت در دو بخش انفرادی و تیمی مسابقات قهرمانی آسیا صاحب سه مدال شد. مدال‌آوری ایران از روز نخست مسابقات آغاز شد، آنجا که علی پاکدامن بعد از پیروزی‌های متوالی در مراحل مختلف، در دیدار نهایی هم حریف کره‌ای خود را شکست داد و قهرمان شد و این‌گونه هم به سلطه کره‌ای‌ها در آسیا پایان داد و هم اینکه شمشیربازی ایران را بعد از ۲۲ سال صاحب طلای آسیایی کرد. پیش از این مدال هم محمد رهبری اگرچه از صعود به فینال بازماند اما با قرار گرفتن در جمع چهار نفر برتر همین اسلحه، صاحب مدال برنز مشترک کرد.
سومین مدال ایران بازهم در اسلحه سابر و این بار در بخش تیمی به دست آمد. در این بخش از مسابقات تیم ایران بعد از ماه‌ها از سد ژاپن گذشت اما بازهم از رویارویی با کره جنوبی نتوانست به نتیجه برسد و این‌گونه از طلای آسیا بازماند و به نایب قهرمانی بسنده کرد. بدین ترتیب کاروان ۱۳ نفره شمشیربازی ایران با سه مدال اسلحه سابر و بدون نتیجه در خود توجه در سایر بخش‌ها به کار خود در مسابقات قهرمانی آسیا پایان داد تا بازهم ضعف شمشیربازی ایران در سابر اسلحه‌ها و فاصله زیادی که با آسیا دارند، عیان شود. در این رویداد هم اسلحه سابر مردان بار کاروان اعزامی ایران را به دوش کشید و این‌گونه ضعف دیگر اسلحه‌ها را در سایه موفقیت خود پنهان کرد و یک تنه ایران را در میان جدول کشورهای مدال‌آور قرار داد.
کره‌ای‌ها اگرچه در بخش انفرادی اسلحه سابر مردان مقابل ایران کم آوردند و تسلیم شدند اما در مجموع نشان دادند کماکان قدرت آسیا را در اختیار دارند. آنها در میان کشورهای مدال‌آور با ۳ مدال طلا و ۴ مدال نقره و ۴ مدال برنز قاطعانه صدرنشین شدند. در این جدول ژاپن با ۶ مدال (۳ طلا، ۱ نقره و ۲ برنز) در رده دوم قرار دارد و چین با ۱۰ مدال (۲ طلا، ۳ نقره و ۵ برنز) در جایگاه سوم است. ایران نیز با یک طلا، یک نقره، یک برنز و مجموع 3 مدال در رده پنجم جدول توزیع مدال‌ها ایستاد.
ایران سنت‌شکنی کرد
در پایان این رقابت‌ها علیرضا پورسلمان رئیس ‌فدراسیون درباره عملکرد شمشیربازی سابر ایران در مسابقات قهرمانی آسیا به خبرگزاری ایسنا گفت: تیم مردان ما آمادگی خوبی داشت و اعتمادی که به مربی داخلی داشتیم، جواب داد. آقای قربانی برنامه‌های خوبش را با هدایت مناسب به نتیجه رساند. در انفرادی اگر یک مقدار خوش‌شانس‌تر بودیم، می‌توانستیم صاحب سه مدال شویم اما فتوحی و رهبری در جدول به هم خوردند. با این حال در این مسابقات امپراطوری کره‌ای‌ها شکسته شد. بچه‌های ما با جسارت توانستند در انفرادی مدال بگیرند. اگر محمد رهبری هم اعتماد به نفس بالاتری داشت و از نام کره‌جنوبی واهمه نداشت، می‌توانست به فینال برود. با این حال اتفاقات خوبی رخ داد و طلا و برنز به ایران رسید. مدال طلا که به ایران رسید، کشورهای غرب آسیا خوشحال شدند چون طلای آسیا به غرب آسیا آمد. این سدشکنی را تداوم خواهیم بخشید.
پورسلمان در مورد گرفتن مدال نقره تیمی سابر در قهرمانی آسیا و شکست دادن تیم ژاپن گفت: ژاپن تیم خوبی بود و چند بازی ما را شکست داده بود. از صبح روز مسابقه بچه‌ها عزم این را داشتند که با ژاپن رقابت جدی داشته باشند. این اتفاق رخ داد و از لحاظ روانی تخلیه شدند. بازی با کره‌جنوبی می‌توانست بازی خوبی از آب دربیاید. البته من خیلی نگران باخت مقابل کره‌جنوبی نیستم.
پورسلمان در پاسخ به این پرسش که مدال طلای پاکدامن، توقع را برای بازی‌های آسیایی بالا برد و از طرفی به نظر می‌رسد کره‌جنوبی به فکر انتقام در ‌هانگژو باشد و چه نظری در مورد بازی‌های آسیایی دارید؟ تصریح کرد: کره‌جنوبی در قهرمانی آسیا نیز دنبال این بود حتما طلای تیمی را حتما بگیرد و حتی یک ضربه را هم از دست نداد. می‌دانیم که در بازی‌های آسیایی رقابت سخت خواهد بود و ما هم کارمان را انجام می‌دهیم. بازی‌های آسیایی یک مدال طلا به ایران بدهکار است که امیدوارم در این دوره اتفاق بیفتد.
او در مورد انتظاری که از مسئولان برای توجه بیشتر به شمشیربازی دارند، تصریح کرد: مظلومیت رشته شمشیربازی این‌جا مشخص می‌شود که طلای آسیا را داریم و جزو ششم تیم اول جهان هستیم اما ‌اندر خم یک کوچه‌ایم. مکان تمرینی آنچنان در سطح کشور برای شمشیربازی نیست و فدراسیون زیرساخت مناسبی در اختیار ندارد که این درد بزرگی است. در بازی مقابل ژاپن، تنها امین قربانی کنار پیست بود اما برای تیم ژاپن، چهار مربی (سرمربی و مربی فرانسوی و دو مربی ژاپنی) در کنار پیست بودند. حالا اینکه ماساژور، روانشناس و پزشک داشتند، بماند. از لحاظ تدارکات خیلی محکم‌تر مقابل ما آمده بودند. وضعیت تجهیزات فنی ما در سطح کشور خوب نیست. نیاز داریم حداقل چهار میلیارد تومان تجهیزات وارد ایران کنیم تا بتوانیم استعدادیابی را که شروع کرده‌ایم به سرانجام برسانیم. اینکه ما می‌گوییم جمعیت شمشیربازی باید حداقل سه برابر شود، با حرف و شعار نمی‌شود و باید منابع مالی تزریق شود. به شمشیربازی توجه شود، افتخارات زیادی را برای ایران می‌گیرد.